Jag förstår nog inte riktigt vad det är du undrar?
Det är till för att lära hunden självkontroll, istället för att vi bestämmer att hunden inte får (hunden agerar impulsivt och vi hindrar den) så lär sig hunden att det inte lönar sig att agera impulsivt utan vägen till framgång är att behärska sig.
Rent praktiskt börjar man oftast med godis i handen, så länge hunden agerar för att få godiset (slickar, krafsar, gnager, slår, skäller, etc) är handen stängd. När hunden "ger sig" och backar av får han godiset. (Gärna ett gradvis "få" genom att man öppnar handen alltmer, för andra handen närmare för att plocka upp en godisbit, osv.) Så formar man ett beteende där hunden istället för att kräva något han vill ha så skärper han till sig och tar det lugnt.
Sen gör man det svårare/mer likt verkligheten genom att "tappa" godis på marken, "råka" gå förbi utlagda godisar, osv. Och/eller leksaker beroende på vad som triggar hunden mer. Och så ökar man svårigheterna gradvis tills hunden generaliserat det till "vill ha något = ta det lugnt och fråga människan hur jag ska bära mig åt för att få det".
Absolut inget straff om hundens behärskning brister och han försöker ta något, han ska lära sig att kontrollera sig själv.