Italiensk avelshingst försvunnen

Sv: Italiensk avelshingst försvunnen

Ska se om jag hittar mer om honom.
Under tiden har jag pm at Ameo så att hon kanske kan flytta tråden till Travforumet..

AM

I Lemon Dras fall så fanns det inte ens en försäkring på "kidnappning"

Så ägarna har inte fått en enda krona på hans "bortvaro".
Det var nytt. De rykten jag hört florera så var han försäkrad för en fin summa. Att Lemon Dra ochså försvann "lägligt" verkar ochså skummt. Hans sperma blev drastikt sämre de sista åren och de var svårt att få stona dräktiga.
Jag tror det var en arragerad kidnappning. Och det får man nog säga är den allmänna uppfattningen i Italien ochså.
gulan

Eftersom jag nu bott i Italien i många år så vet jag precis vad du menar.
Kidnappning i profitsyfte är ju en industri.

Men Lemon Dra var inte försäkrad mot denna typ av brott.

Insiders..ja men frågan var nog att det var beställningsjobb utifrån.

Enligt en av dom största travforumen "macks" så är det inte
arrangerad kidnappning
AM

Där ser man!
Ja, man ska ju passa sig för att spekulera alltför mycket.
Lemon Dra har varit betydelse full för Italiensk avel -liksom Lemon Dras pappa. Hög start% på alla slags ston. Han fick "jobba" upp sig. Fick börja med skit och medelmåttor. Stona blev/blir gärna heta och små galna och hingstarna gick/går mycket bra.
Jag hade ingen aning om att du ochså bott i Italien. kul
gulan

det var jättelängesedan han försvann...måste snart vara ett år typ...eller 9 månader.. jag bodde iitalien när detta hände och det blev mkt prat och snack.. mkt om vad som hänt hingsten... jag tror själv han e slaktad eller har åkt till nån ö och startar där i svarta lopp.... men någon som jobbade med hingsten hjälpte doch till att kidnappa han..eftersom inga spår ingetting syntes!!!!!! inga spår inget!!! skumt...men han blir som sagt borta för alltid... hade passhästar efter honom.. mkt fina djur..men heta!

Jag läste för många herrans år sedan om någon eller några unghästar spårlöst försvunnit från ett bete i Normandie...många år senare hittades dom döda, Marken hade "öppnat" sig under dom och det är väl inte ett helt ovanligt fenomen därborta..hästarna hade trillat ner i en "underjordisk grotta" och blivit kvar där och marken slöt sig igen......hemskt.

Jag skrev på sid 1 i den här tråden om ett sto som var nere i Frankrike för att betäckas med Jaggen, men som försvann....

Så jag uppdaterar.....
Efter ett par veckor av spekulationer om hästtjuvar och massor med tjafs om zigenare så hittades stoet i en skogsdunge ett par 100 meter bortom staketet. Hon var död. Staketet hade visst varit nedrivet och stoflocken skenat iväg. Ingen tänkte på att det saknades en häst och man vet fortfarande inte anledningen till hennes död (det gjordes en luddig obduktion). Under hela tiden tills stoet hittades förnekades att staketet varit trasigt.
Ägaren här hemma i Sverige ville givetvis ha ersättning, först snällt, men när inget hände blev det skadeståndskrav genom advokat....
Tydligen blev det mycket krångligt och dyrt, eftersom den svenske advokaten fick kontakta en fransk advokat som i sin tur fick begära skadestånd...... För den svenske ägaren blev detta mer och mer en principsak och därför envisades han.

Vet inte om det löst sig, men man hoppas ju på det eftersom om det blev kostsamt med skadeståndet så kanske det inte händer liknande igen

Senast ändrad av en moderator:

Och en sådan här historia får mig att undra. Som hästägare vad tror man att hästar är? Det är djur och djur skadar sig och olyckor händer.
Låter man någon annan ta ansvaret för ens häst måste man ju lita på den personen. Om det nu kan konstateras att staketet är undermånligt och dåligt kan jag förstå, men är det av god kvalité MÅSTE man inse att olyckor händer. Även ett rejält staket kan gå sönder om en hästflock blir skrämd och rusar emot det.
gulan

Ja, och det är ju samma som i Normandie...dom som hade betet kunde ju faktiskt inte hjälpa att naturens krafter/under gjorde det den gjorde...olyckligt bara att hästarna lyckades stå just där..men samtidigt bra att det uppdagades tillslut ( hålet i marken öppnade sig IGEN o man hittade dom där)
Då var det ju också mycket prat om kidnappning, slakt osv...

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Odins Kjempe gick obesegrad genom 2008 och ståtade med nio raka segrar innan årsdebuten. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka