Istället för tvättmedel?

hier

Trådstartare
Gah, har lite panik här. Jag har en hög med tvätt som måste tvättas till imorgon bitti. Men så är tvättmedlet slut :banghead: Och det är dagen innan löning och jag har exakt 2 kr på kontot så kan inte direkt gå till affären och köpa nytt.

Finns det Något man kan använda istället? Tvål? Schampo? Diskmedel? Sköljmedel har jag redan.

Sv: Istället för tvättmedel?

Kan du inte låna lite av någon granne eller så annars då?:)

Alldeles för skygg och Stockholm-ish för att våga ringa på hos grannen :D Dessutom är väl de flesta på jobbet vid den här tiden, och de som jobbar natt sover kanske.

Men tack för tipset om såpa! :)

Haha okej, men du har kanske pantflaskor/burkar att panta så att det räcker till tvättmedel då?:p

Dricker inte läsk eller öl/cider, så nope :p Men jag provar med lite såpa, kläderna är inte superskitiga, vill mest ha de nytvättade så de luktar gott :)

Såpa funkar riktigt bra :) Nödanvänt till egna kläder och använder till hästarnas grejer och det blir rent :)

Men kör en snabbtvätt med sköljmedel istället för tvättmedel då. Så blir de genomsköljda och luktar gott.

kläderna är inte superskitiga, vill mest ha de nytvättade så de luktar gott :)

Om kläderna inte har fläckar så kan man komma långt med lite vädring. Var väldigt vanligt förr att man vädrade kläderna istället för att vätta dem, ger fräsch doft och kläderna håller längre.

Tvättar man för hand kan man använda vanlig tvål.

Varning för att använda annat än maskintvättmedel i maskin, spec sådant som löddrar mycket. Risken finns att maskinen tar skada. Är lite osäker på hur det är med vanlig såpa, men eftersom det finns (fanns?) speciell tvättsåpa så kan man misstänka att vanlig såpa inte är optimalt för tvättmaskiner.

Och som några skrivit, tvätta med bara vatten går också ganska bra (det är därför vissa alternativa medel "fungerar").

Jag har använt såpa många ggr i tvättmaskin och det har fungerat utmärkt.

Liknande trådar

Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 102
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30