Istället för havre

Evergreen

Trådstartare
vad kan man ge då?
Något som har ungefär samma proteinvärde men inte lika mycket energi.

Av havren får jag en väldigt studsig (bockig) häst, och det är inte roligt alls, ändå har jag minskat ned på den nu i vinter.
 
Behöver du mindre energi för att hon är för rund också? Energin behövs för att hålla hullet, så om hullet är lagom behöver du SAMMA mängd energi, men ett "lugnare" foder.
 
Hon är i lagom hull nu, men ska muskla på sig litegranna över rygg/bak och hals.
Hon är arabkorsning så hon blir inte speciellt tjock.
Vad finns det för foder som är "lugnare" då?

Jag är ingen expert när det gäller sådant direkt :o
 
Då vill du gärna ha ett foder med lite högre protein. Kanske Krafft Groov? Det brukar även funka bra på piggelin-hästar.
 
Jaa. :)
Jag har faktiskt tänkt lite på att testa det (Krafft groove) men om man ger det, måste man ge vitaminer/mineraler också iaf? eller följer det "med" fodret? Har hört att det ska räcka att ENDAST ge Krafft groove :crazy: :) (samt hö förstås)
 
Det beror helt på vad höt innehåller och hur mycket Groov man ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
857
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp