Istadighet

my2004

Trådstartare
Idag blev jag jätteledsen på mitt sto, vi var ute och red, plötsligt tvärvände hon och fullkomligt knäpprusade hemåt. Jag lyckades dock hålla henne och hon stannade men reste sig rätt upp flera gånger och gjorde nya försök att rusa hemåt. Det händer att hon gör så här, men idag var det verkligen läskigt!!! VAD GÖRA?!

Sv: Istadighet

såhär gjorde vårat sto med min dotter. Rider du varje dag? Vi fick rådet att hon skulle gå varje dag. För att rota in vem som bestämmer. Vi ville få henne att njuta av ridturerna dessutom utan att något farligt skulle hända (stegring m.m ) därför tog jag en longerlina och ledde henne när hon red ute i skogen. Jag fick mycket motion men det har varit värt det, för nu går det bra igen, hon kan rida ut själv nu. Parallellt med skogsturerna befäste hon ett tydligt ledarskap i paddocken. dessutom har stoet lärt sig att detr inte är farligt att lämna stallet, hon får ju komma tillbaka igen till sina kompisar. Vårat sto är väldigt dominat mot ryttaren. Hon bråkar alltid på ett utvalt ställe i paddocken, därför red min dotter en dag kors och tvärs över just detta stället och visade samtidigt övertydligt och bestämt vem som bestämmer tempo m.m. sedan har hon samarbetat till nästan 100 %. Jag vet inte om det var några goda råd till dig , men kan bara dela med mig av egna erfarenheter som har fungerat på vårat sto.

Idag blev jag jätteledsen på mitt sto, vi var ute och red, plötsligt tvärvände hon och fullkomligt knäpprusade hemåt. Jag lyckades dock hålla henne och hon stannade men reste sig rätt upp flera gånger och gjorde nya försök att rusa hemåt. Det händer att hon gör så här, men idag var det verkligen läskigt!!! VAD GÖRA?!

Jag håller med - jobba henne mer och oftare. Led henne med kedjegrimskaft om hon upprepar sitt beteende eller ha någon med dig som kan leda henne medan du sitter kvar. Mitt sto har också betett sig sådär tidigare och genom att bara lugnt smacka på när hon gick i luften - plus att jag fick lite ledhjälp från backen - löste det sig snart. Mycket beröm när damen gör rätt! ;)

Jag tycker absolut inte att du ska använda några hårda hjälpmedel så som kedjegrimskaft. :eek: Detta orsakar smärta vilket skrämmer hästen.
Det du vill är att hon ska vara lugn och trygg med dig, så jag håller med de första råden du fick om att ta med dig någon ut som kan gå med dig på ridturerna, låter som en kanon ide, och befästa ett tydligt ledarskap från marken. Utan att åsamka hästen onödig smärta.

Det jag skulle gjort hade varit att rida bortåt igen och se till att passera det ställe där hon "tog över" och sen vända hemåt igen. Alltså på en gång, inte nästa dag.
På så vis förklara för henne att det blir jobbigare att göra på hennes vis utan att för den skull behöva bråka.

/M

Jag tycker absolut inte att du ska använda några hårda hjälpmedel så som kedjegrimskaft. :eek: Detta orsakar smärta vilket skrämmer hästen.
Det du vill är att hon ska vara lugn och trygg med dig, så jag håller med de första råden du fick om att ta med dig någon ut som kan gå med dig på ridturerna, låter som en kanon ide, och befästa ett tydligt ledarskap från marken. Utan att åsamka hästen onödig smärta.

Hästar är stora, tunga och starka. Stegrar de sig har man inte en chans att hålla emot i bara grimskaft eller tyglar - och den risken är ganska överhängande här. Farligt är det också, med ryttare på ryggen. Det är ingen slump att all hantering av hästar på stora anläggningar som ex. Strömsholm sker med just kedjegrimskaft. "Smärtan" är ett tryck som släpper när hästen ger efter. Jag använder det på samtliga mina hästar och ingen visar tecken på att kejdan gör ont, precis.

"Smärtan" är ett tryck som släpper när hästen ger efter. Jag använder det på samtliga mina hästar och ingen visar tecken på att kejdan gör ont, precis.

:confused:

Gör det du på ditt sätt, men seriöst, tror du att de saknar känsel?
Att de gör det på Strömsholm innebär inte att varenda hästägare ska börja hantera sina hästar med kedjegrimskaft.

:confused:
Gör det du på ditt sätt, men seriöst, tror du att de saknar känsel?
Att de gör det på Strömsholm innebär inte att varenda hästägare ska börja hantera sina hästar med kedjegrimskaft.

Tanken är att det ska kännas för att den som leder hästen ska kunna återfå kontrollen. Om det uppstår en farlig situation (och stegrande hästar kan tappa balansen) är valet lätt. Och som sagt var, kedjan trycker inte om hästen inte rycker till, ett beteende som inte är önskvärt. Jag tror inte Strömsholm lär ut särskilt hårda metoder, faktiskt, till våra blivande instruktörer. Jag tycker för övrigt att det är jättebra om man inte behöver använda kedja, träns eller spö, men dit är det en bit att gå.

jag håller med madelene, rid tillbaka för att visa vem som bestämmer. led en bit ifall det är svårt att hålla henne när hon kastar sig åt andra hållet, oftast blir man säkrare när man hanterar dem från marken eftersom avramlingsrisken elimineras. och rid tillbaka även om du ramlat av, fastän det inte alls känns kul. man tjänar på det i längden. och som andra sagt, ha med dig sällskap.
lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
595
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter