istadighet p.g.a. sadel?

starcraft

Trådstartare
jag har för två veckor sedan fått hem en ny häst och denna har nu fått för sig massa saker i främst galoppen, slå upp huvudet, lätta på framdelen... Hästen har inte visat några som helst tecken på istadighet där den stod förut och gjorde det inte heller dom första dagarna/veckan den var hos mig. Kan detta bero på att sadeln inte helt passar? (den passar inte helt perfekt och ny sadel skall utprovas, men jag hade hoppats på att kunna vänta lite) Vad kan det annars bero på om det inte är sadeln?

Sv: istadighet p.g.a. sadel?

Att hästen kastar med huvudet och lättar på framdelen kan också bero på ömmhet i munnen. Har du ett nytt bett som den inte är van vid? Dessa två beteender brukar orsakas av smärta. Om det inte går över när du provat ut ny sadel bör du ta kontakt med en veterinär om inte problemen ger med sig.

Mycket troligt att sadeln kan ge såna symptom. Vågar du prova att rida utan sadel och testa hur hästen gör då?

jag har funderat på det, men jag tror inte jag vågar det. Nu har vi i alla fall bokat tid för sadelprovning på onsdag så vi hoppas problemet löses då.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 959
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar