• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 928
S

Silly

har lite problem med att få min häst lösgjord i nacken. hon har en gång tidigare i livet fastnat under en transport o stäckt varje kota i hela halsen så av den anledningen är hon alltid lite stel.

idag provade jag att rida raka spår i allmänghet istället för att jobba med att få henne lösgjord på börjda. o så upptäckte jag att hon rakställer sej om man rider så att hon inte vet vart hon ska förren jag säger det. voltspår tex är förutsägbara o hon lägger in bogen o låser sej för halvhalter. på raka spår längst staketet låser hon sej oxå för halvhalter o går gärna in med baken innanför spåret.

:confused: :confused:

hoppas det inte blev flummigt att läsa.. jo, ja undrar iallafall hur man ska gå tillväga med detta o gärna lite övningar. ja rider på hackamore så man kan inte ta ledande tygeltag för att föra in huvudet o jag rider med ganska bra stöd på ytter för att hon inte ska falla ut med bogen (om hon ställer sej åt rätt håll lägger hon mest in halsen o fortsätter rak med kroppen)

tacksam för svar :)

Sv: istadig

..förlåt men jag vet inte riktigt vad det är du frågar om/vill ha hjälp med i din tråd? vad har huvud rubriken att göra med ditt inlägg? vad är det du vill ha råd och tips runt? Förklara tydligare please! :D

alltså, hästen är stel i nacken o svår att få lösgjord pga av en gammal skada men det sitter ndel i huvet på henne oxå så ja behöver lite hjälp me övningar att få henne lösgjord utan att hon blir uttråkad eller går emot

OK då är jag med lite bättre! Svårt när hästen har en gammal skada, säkerligen är det ju just det som gör att hon är stel, ovillig, går på dubbla spår, osv. Skulle inte kalla det istadighet alls!

Hur funkar det att pröva att lägga ner henne mycket lågt som uppvärmning i traven, dvs lång och jättelåg under lättridning ett bra tag i tex bågar och serpentiner där du inte kräver för snäva svängar och för mycket för tidigt? med en häst som är stel av fyskiska restriktioner pga skada tycker jag inte det finns mycket att göra annat än att gå efter principen att värma/mjuka hästen mycket långsamt, dvs inte forcera eller plocka upp för tidigt eller för mycket.

travbommar kan du också använda, hästen kan gå i samma långa låga form, får upp ryggen och du kan lägga "serier" med bommar lite här och där i olika övningar över ridbanan, som livar upp lite för hästen och gör att det händer saker.

kanske en start tipsmässigt iallafall?

ok, tack, ska prova :)

sorry för "istadig", är inte jätteinsatt i ordbegrepp inom ridning..

istadig = går emot/trilskas av "dumhet", utan direkt ngn annan bakomliggande faktor/orsak.

Hoppas du får lite hjälp på vägen -du kommer säkert få en massa fler användbarat tips från andra!
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Tjockisina
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 730
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: Brille
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska... 2
Svar
27
· Visningar
6 043
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka