istadig häst...

melvin

Trådstartare
HUr ska man rida en istadig häst för att den snabbt ska komma över sin istadighet för att kunna börja jobba på ordentligt? En häst jag rider är väldigt istadig i början av ett pass, och vill inte göra någonting, inte gå framåt osv...när hon däremot kommer igång (hon har rätt så lång startsträcka) så är hon som en dröm, reagerar fint på hjälperna och bär sig fint. Hur ska jag bära mig åt med denna hästen?

Sv: istadig häst...

Red en ungponny tidigare som tog alla chanser att maska.. och gick man på honom med spöet så svarade han med att slå bakut..
Men det gäller att säga åt en gång ordentligt, inte smådutta, då blir de mer irriterade bara, och stänger tillslut av..
Funkade även mycket bra att tömköra och se till att han gick fram bra för hjälperna på backen och det var samma där, be en gång, om inget svar, säg åt en gång ordentligt så man får ett svar och sen beröm.
Prio ett Framåtbjudningen, så länge de svarar fram så spelar det mindre roll vilken gångart det blir.. men fram ska de! (skit i allt vad form heter så länge den inte bjuder fram..)
Du kan även ta hjälp av en tränare som står på backen med en långpisk när du rider, du ber hästen gå fram om du inte får svar hjälper tränaren till med pisken.
Lite olika tips som funkade på mitt "projekt"

Jag skulle fråga mig VARFÖR är hästen regelbundet istadig?

Kanke att den är stel, har problem med muskulaturen?

Tetsa & värm upp på lite olika sätt. Överaska hästen varje dag med nya saker o se om det är en "fix idé" eller om det är ett underliggande problem som finns och kanske måste behandlas...

Lycka till!

Är du säker på att hästen är dum? Den kanske bara behöver gott om tid på sig att "komma igång". Har den alltid varit "svår startad" eller har det kommit på sista tiden? Om det är något som kommit nu, så skulle jag nog låta en vet undersöka. Det finns en del åkommor som hästarna kan "värma ur". Om det alltid har varit så här skulle jag inte bråka allt för mycket med den, utan ge den den tid det tar för att värma upp. Man får inte glömma att det är mycket muskelmassa och många leder som ska komma igång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 364
Senast: Häst_
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 718
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar