Ist för galoppbandage...

M

Minime

I lördags när jag var upp till hösten min så har hon lyckats trampa av sej en framsko och dessutom trampat på sej på kronan och fått ett ordentligt sår där. Enligt mamma så gjorde hon det antagligen på torsdagen innan för då hade hon sett hur hästarna hade härjat runt i hagen. Så jag spolade bara rent det ordentligt, var inte ens särskilt smutsigt då hon går i en ren och torr gräshage. Och lade sedan på Jukonsalva.
Jag har även ridit henne lördag, söndag och onsdag, bara lätt givetvis pga såret och sedan har hon ingen vidare kondis än heller. Och det har inte varit några problem, såret har varit rent och fint och hon har inte ömmat där eller så. Men i torsdags var det helt plöstligt var i det. Så nu har jag bytt hage, använder alsollösning och försökt linda det, men hur 17 ska jag kunna får lindan att sitta fast?!
Vill inte lägga galoppbandage då det ju blir lite värmande och är det inflamerat vill jag ju inte värma. Nu har jag lindat bara hoven och upptill kotan, men det sitter inte kvar! Lindar jag under hoven glider det bara bakåt och halkar upp, och lindar jag bara ned över hoven så halkar det upp vilket som... även att jag har boots över som hjälper lite men föga...
Tips på hur man får det att hålla :bow:
 
Sv: Ist för galoppbandage...

Jag är VERKLIGEN ingen sårexpert, men helt spontant bara: tror du inte att det är bäst att bara tvätta såret ett par gånger/dag, men låta bli att täcka över det med bandage? Du får säkert många och MYCKET bättre svar än mitt, men det var bara min första tanke :D .
 
Sv: Ist för galoppbandage...

Jo det var ju mitt första försök... men eftersom det har börjat vara nu helt plötsligt så känns det som om jag endå vill täcka det, iaf försöka ett par dagar för att se om det blir någon skillnad...
Och ALLA svar är välkommna! :D
 
Sv: Ist för galoppbandage...

Jag tycker det verkar lite knepigt att du skriver att hästen kan ha gjort det på torsdagen o du upptäcker det på lördagen.
 
Sv: Ist för galoppbandage...

Kollat men inte visiterat. SÅret sitter på insidan-baksidan av frambenet o jag såg det inte själv förrens jag hade näsan alldeles i det. :cool: O jag vill inte ha nån diskution ang jag ska ha häst öht bla bla bla...utan att låta dryg. :bow:
 
Sv: Ist för galoppbandage...

Linda med vetrap istället. Men eftersom hästen går i en torr och fin hage hade jag tvättat såret dagligen och bara sprutat med blåspray. Tvätta med väteperoxid så du får ordentligt rent. Blåsprayen är ju dessutom uttorkande = bra för tramp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 098
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 071
Senast: MalanMjöl
·
M
Hästvård Väcktes imorse av att mamma ringde och berättade att hästen stapplat ut ur stallet och hon var rädd att han fått fång. Jag åkte ut till...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp