lillis1222

Trådstartare
Hej!

Jag fick för en tid sedan rekommenderat för mig att ISPÅSAR är det allra bästa för att kyla efter träning.

Man skulle lägga ngt tuunt (tex en mkt tunn padd) först och sedan ispåse och sedan linda och låta hästen stå med det 30 minuter och sedan linda vanligt (värmande).

I mina ögon låter ju detta MKT BRA ... vad tror ni? erfarenheter?

Sv: Ispåsar

Jo bäst är väl kallt rinnande vatten men svårt med vattenslang om man är borta och ska åka transport hem? Finns sällan någon spolplats utanför ridhus inte vad jag har sett i alla fall så då ska man be att få låna spolspiltan i ev stall som tillhör ridhus och det är nog inte alltid så populärt. Dessutom behöver man väl spola en ganska lång stund och det känns inte så lockande att göra det på en mörk parkeringsplats en sen höstkväll. Då måste väl ispåsar vara ett bra alternativ?

Precis Snowball..

Det var precis så jag oxå kände:grin:!
Och Isen torde ju vara bättre eftersom den är kallare och lär kyla snabbare eller??

Hört många elitryttare som använder sig av detta koncept!!

Sen säljs det ju ESKADRON ISBANDAGETTER nu för flera tusen... fungerar på samma sätt.. ispåsar man lägger som i en ficka på ett par skydd...Hm

.. Jag tror på iden:) Dock kanske den är bökig.. men vad gör man inte:love:

.. Jag tror på iden:) Dock kanske den är bökig.. men vad gör man inte:love:

Jag vill tex gärna svampa av min häst under sadeln med ljummet vatten, absolut inte kallt om hästen blivit svettig och brukar därför släpa med mig en termos med varmvatten :o då jag ofta åker själv och har lite svårt att lämna hästen och springa in och hämta varmvatten. Visst det kan man ju göra innan man lastar ur hästen men vatten kallnar fort om det är kyligt därav termos;) i bagaget

Senast ändrad:

Vanliga ispåsar funkar dåligt, det måste vara riktigt fruset, dvs gelepaddar som man uppbevarar i frysen och tar fram vid behov. Att använda vanlig is funkar endast om den är krossad.

BRA fryspaddar fungerar bättre än vatten! Kyler man med vatten på ett skadat ben är det varmt så fort du slutar spola.... Vatten är bättre som förebyggande.

Har alltid en påse frysta ärtor liggande i frysen i stallet för akuta skador på både hästar och folk, ärtorna formar sig mycket bättre än vad is gör :)

Funkar det inte med isbalsam/spray? Finns i flaska både som man kan spraya på och som gel som man gnider in. Sprayar det på vårt fullblod efter träning (kyler med slang medans han betar om vi är hemma på gården).

Liknande trådar

Hästvård Kanske låter helt dum nu, men kan man kyla hästens ben med vanliga ispåsar?🥴 Tänker om man tar tex två stycken per ben och lindar över...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka