Isolera Stallet?!?

V

voyager

Vi ska nu bygga vårt stall! Vi har, som så många andra, använt oss av en fd. ladugård som stall. Pga fuktskada, så måste vi bygga nytt.

Vi har en maskinhall som vi vill bygga i. Vår fråga är dock, om man behöver isolera? Hur har ni gjort med era byggen? Nu är det plåtfasad, med bjälkar på insidan. Det ska bli innervägg med ett mellanrum ut till plåten, på ca 25 cm. Ska man fylla med isolering, eller ska man låta det vara fritt? Har kollat här på forumet, och hos vissa ser det ut som man låtit bli att ens bygga innanför plåten..kanske bra för luften.., men blir det inte kallt på vintern?

Hjälp oss gärna, då vi inte kan hitta någon info alls om detta ute på nätet!

/Voyager

Sv: Isolera Stallet?!?

Visst kan ni isolera men glöm inte fuktspärren!!!!! Det blir ju varmare om ni isolerar, hästarna avger ju värme. Lycka till med bygget!

Fuktspärren? *låter förmodligen korkat när jag ifrågarsätter det ordet* Men vad menar du?

Man vill ju inte ha för varmt heller.. Är det nödvändigt att isolera, eller är det bättre att bara ha "vindskyddat" stall utan isolering?:idea:

Om du ska isolera måste du ha en fuktspärr annars bildas kondens och du får röta i virke och isolering, men om du inte isolerar slipper du det problemet!

För hästarnas del behöver det inte vara isolerat. De klarar oftast kyla. Det är väll mest vi som tar hand om dom som fryser.
Sen beror det väll lite på vad du har för typ av hästar. Klippta tävlingshästar eller " naturliga" hästar.
Men vintertid är ju risken större att vattnet fryser i ett oisolerat stall.

Vi har isolerat för att inte vattnet ska frysa. När vi hade ena hästen inackorderad var det problem med vattnet hela tiden, så fort det började bli kallt frös det. Nu har vi aldrig haft problem med att det fryser.

Är taket isolerat? Vet av egen erfarenhet att det "regnar" från taket i oisolerade ridhus, och det borde väl vara risk för det i ett stallockså?

Isolerar man hela stallet bör man tänka på ventilationen. Kanske behövs då en ventilationstrumma!? Själv har vi isolerat taket men inte väggarna.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: lwt03001
·
E
Hästmänniskan Hej! Jag tänkte jag skulle bygga om vår, ena, carport till utebox. Den är tillräckligt stor för att rymma min häst samt en...
Svar
8
· Visningar
6 074
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix