Islandssadel VS Dressyrsadel

C

carran

En lite undran? Vad skiljer egentligen en islandssadel från en dressyrsadel rent generellt? Naturligtvis skiljer det mellan olika märken och modeller men bara så där allmänt......Man rider ju med långa stigläder i båda varianterna t.ex. Kan man rida gångarter på en islandshäst lika bra i en dressyrsadel som i en islandssadel? Allting föruttsätter ju förstås att sadeln passar hästen men det är inte det jag menar nu. Jag bara undrar lite eftersom vissa islandssadlar är väldigt lika vanliga dressyrsadlar. Nån som kan reda ut begreppen lite för mig? Jag funderar nämligen på att köpa en ny sadel till min medryttarislänning då den han har inte passar varken honom eller mig och ägaren inte vill lägga pengar på en ny. Men jag vill inte lägga allt för mycket pengar på en sadel när det inte ens är min egen häst och kan en dressyrsadel passa så ökar det ju utbudet bland de lite billigare sadlarna. Förslag, tips och erfarenheter mottages gärna!

Sv: Islandssadel VS Dressyrsadel

Jag har Wintec Dressyr till båda mina islandshästar. Längd och bredd fick avgöra mitt val då. Hade svårt att hitta tillräckligt kort sadel och jag ville ha en sadel som man satt djupt i. Plånboken blev nöjd också :) Det är ingen skillnad att tölta i dressyrsadel eller "vanlig" islandssadel. I pass vet jag inte. Rider inte det eftersom jag bara rider 4-gång. Wintec verkar vara vanlig bland islandsryttarna.

Ofta sätter en islandshästsadel dig i "stolssits" lättare då de ofta är gjorda så att man ska sitta längre bak i sätet men man (tillverkaren)har glömt att flytta bak stigläderfästena..
Islandshästsadlarna är i de allra flesta fall mycket hårdare och stummare i stoppningen i bossorna = ajaj ingen blodcirkulation i ryggmusklerna! = sämre förmåga att sätta muskler i området.

Det är mina erfarenheter från att ha letat sadel läääännnggggeee till min islänning.

Köpte en dressyrsadel men trivdes inte hundra så nu rider vi i bomlöst - Star Trekk Espaniola :love: Vi båda trivs som fisken i vattnet! (Liten parantes..:angel: )

Tack för era svar! Det var intressant, verkar som om en dressyrsadel i många fall är bättre alltså. Nu återstår det bara att hitta en som passar just denna lilla häst :) !

Jag tror inte en dressyrsadel är bättre i alla lägen. Det gäller att hitta en sadel som passar, punkt. Att islandssadlar skulle vara sämre stoppade, snack. Tror inte det.

Har du jämfört?
Dra handen med ett medeltryck längs med bossorna på vardera sadel. DET ÄR SKILLNAD! Jag har testat på en liten hög sadlar.
Så NÄ! Inte SNACK! Praktisk erfarenhet! :smirk:

Jag tycker generellt att islandsadar bl.a har en mycket flatare sits för att man lättare ska kunna ändra position och inte bli så låst.

När jag köpte sadel till min islandshäst så stod jag med valet mellan globus glói (island) och globus clic (dressyr). Valde då dressyren eftersom jag tycker att den är mycket skönare och passar mig bättre.

Jag tycker ävan att många islandssadlarna är väldigt långa för oss som har kortryggade hästar, på den fronten så finns det ett mycket större utbud bland dressyrsadlarna.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 541
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Islandshäst Är nybörjare på islandshäst och köpte min första islandshäst i april. Tävlar en del med henne och ambitionen där är givetvis att bli...
Svar
8
· Visningar
4 043
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka