Islandsridbyxor/skoridbyxor/jodphursridbyxor

Cilva

Trådstartare
är väl vanligast bland islandsryttare så jag ställer frågan här. Vilken modell och märke är bäst? Vill ha ett par till sommaren då jeans (är westernryttare) kan bli lite varmt att rida i. Vill ha ett par som är oskodda, halvskodda kan gå an (bara det inte är fula "lappar" just vid knäna) med eller utan hälla under foten spelar ingen roll. Dock gärna dragkedja vid benslutet så att de täcker skorna.

Har tittat på dem från Börjes men är osäker på kvaliten. Hittade ett par oskodda Horka på Lillhästen i Stav för 640kr. Fanns även Jacson men dem gillade jag inte bakfickorna på.

Vill ha tips på bra märken och vilka man kanske ska undvika. Vill helst inte betala mer än en tusenlapp men är det mkt bra kvalitet och exakt "rätt" modell så kanske lite till.

Tacksam för svar.

Sv: Islandsridbyxor/skoridbyxor/jodphursridbyxor

Jag har ett par sköööna och oskodda från Hööks. Har inte haft dem så länge så jag kan inte avgöra kvaliteten, men den är ju som den är på billiga saker.
Annars är mina absoluta favoriter Sonnenreiter, de finns i massor av färger och modeller :love:

Så Hööks har sådan modell, det har jag missat. Måste kolla upp det. Var hittar man Sonnenreiter?

Sonnenreiter är verkligen toppen! Finns att köpa på en hel del ställen.

Emmishopen, Agersta Ridsport m.m.

Jag har ett par Pikeur som är :love: Dock helskodda, men de finns oskodda också.

Jag har Jacson skoridbyxa utan bakfickor med halvskoning. Jättesköna i bomull och ngt elastiska. De är svala på sommaren. Är inne på mitt andra par på fem år. 798 kr tror jag gav för mina för ett par år sedan. Bra kvalitet för det priset tycker jag. Jacson har fler modeller än de som Lillhästen har. Visserligen har mina ingen dragkedja vid foten, men de är ganska smala så det funkar bra. De är ganska höga i midjan vilket jag uppskattar. Då sitter även magen på plats.:o

Dakotamodellen såg verkligen bra ut men lite övr min budget. Fanns dock nån annan modell som kostade under tusenlappen som oxå såg rätt bra ut. Är kvaliten tillräckligt bra för att motivera priset?

Tror stt min lokala hästshop har Jacson i sitt sortiment så ska kolla om de har katalog och isf kan ta hem ett par så att jag får prova. Vill dock inte ha snäva benslut och hög midja, men det kanske skiljer mellan modellerna. Låter bra med kvaliten iaf.

Nån som har ngt att säga om Horka? Lillhästen har ju ett par oskodda till bra pris men har ingen bild på hemsidan. Får väl mejla dem och fråga.

Jag har ett par Sonnenreiter , tror dom heter CottonRider.Dom är av bomull och hur sköna som helst!! Dock är mina helskodda men det kanske finns oskodda med? Dom har ingen dragkedja men är breda och ligger över skorna. Har haft ett par Horka för länge sedan, men dom var mkt smalare i benen. Älskade ett par jag hade från Ástund med dragkedja, men dom var ganska dyra, typ 2300:-.

Någon som provat dom från Börjes?

Flera av mina kompisar har Lillhästens och är väldigt nöjda med dem - MKT prisvärda!

Däremot har jag hört många säga att Sonnenreiter ska man köpa om man vill ha riktigt dyra byxor i dålig kvalitet...

Själv använder jag alltid ridstövlar, så jag har bara ridbyxor anpassade för dessa.

Mina Sonnenreiter har hållit kvalitén i några år?

Annars är nog Horka det bästa, mina i manchester har hängt med i 7 år!! Och ser i princip nya ut trots daglig användning första åren.

Har ett par i Mountain Horse men de är tjocka och svarta, inga sommarridbyxor precis.

Dakotamodellen såg verkligen bra ut men lite övr min budget. Fanns dock nån annan modell som kostade under tusenlappen som oxå såg rätt bra ut. Är kvaliten tillräckligt bra för att motivera priset?
JA! Kvalitén är toppen på Sonnenreiter! :) Hade MH tidigare och var inte alls lika nöjd med dem.

Håller med om att priset är lite väl saftigt...oavsett bra kvalité på ridbyxorna.

Jag gillar mina skoridbyxor med dragkedja från Horka som jag köpte på Lillhästen i Stav och är supersköna och såå snygga!
Jag har dessutom två par från Hööks också.
Hade gärna velat köpa några Sonnenreiters, men de är ju så satans dyra!!:( :mad:

Jag har tre par Sonnenreiter, och dom är underbara.

Köpte nyss ett par begagnade för 400 kr, bara använda ett par gånger. Kommer nog aldrig att köpa ngt annat märke igen, de här är de enda som är tillräckligt långa för mig dessutom.

Köpte ett tyskt märke, inte sonnenreiter utan något annat hos Karin Åberg, sadlar.info förra året och de är helt perfekta. Skön passform, speciellt om man som jag har rätt smal midja trots min storlek. Långa i benen och torkar supersnabbt när man tvättat dem.

Nu sliter jag mitt hår. Lillhästen har 8 veckors lev.tid på oskodda Horka och Jacsons modell tycker jag inte är snygg. Agersta har inga oskodda alls. Vad göra nu?

Måste jag beställa från Hööks, är mkt tveksam pga kvaliten.

Jag älskar min Sonnenriter byxor! Bästa ridbyxorna jag har haft tror jag. Har hört av en dam i stallet att hon är väldigt nöjd med sina från Hööks, dock rider hon bara ca 5ggr/mån så jag vet inte hur det är med kvaliteèn på dem.

Hälla under foten tycker jag är super, då hänger byxbenen på plats! Mina bästa erfarenheter har jag av dyra Ástund :love: och av Horkas i materialet klimacontrol.

Väntar nu på Sonnenreiters som jag beställt och som jag med stor tur kan hämta till helgen. Hoppas.

Horkas benlängd är dock tveksam om man har långa ben, jag har fått lägga ner mina som köpts som extralånga :crazy:
Hööks kvalité (bara provat i butik) känns inte helt hundra.

Astund känns lite väl dyrt för något som bara ska användas på sommrarna. Var har du köpt dina oskodda Horka?

Är inte orolig för benlängden då jag är rätt så kort :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka