Häftigt! Jag har funderat på islandshäst men tycker de är lite små även när de är kraftpaket! Är mer bekväm m en häst på 150-160cm. Men man ska aldrig säga aldrig ...Tack - det är hon! En pansarvagn i teddyfodral
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Häftigt! Jag har funderat på islandshäst men tycker de är lite små även när de är kraftpaket! Är mer bekväm m en häst på 150-160cm. Men man ska aldrig säga aldrig ...Tack - det är hon! En pansarvagn i teddyfodral
Häftigt! Jag har funderat på islandshäst men tycker de är lite små även när de är kraftpaket! Är mer bekväm m en häst på 150-160cm. Men man ska aldrig säga aldrig ...
Häftigt! Jag har funderat på islandshäst men tycker de är lite små även när de är kraftpaket! Är mer bekväm m en häst på 150-160cm. Men man ska aldrig säga aldrig ...
TeddyfodralTack - det är hon! En pansarvagn i teddyfodral
Jag har fem! Fyra P.R.E och en lusitano! Den jag beskrev här är min första! Passar även hon in på beskrivningen av Bambis häst! Liten i mankhöjd f sin ras men stooor att rida! Och söt sockervadd!Ja, jag skulle gärna haft en lite större häst. Passen "använder" jag inte heller. Men hon har ett enastående temperament och är väldigt söt och stark så det övervägde för min del
Vad är din för ras?
Den är inte avskräckande för mig heller - men jag har ridit en hel del islandshäst -även tävlingshästar. Min reaktion var utifrån påståendet att många byter från 'storhäst' för att de är för svåra för dem och ryttarna är rädda. Då vill man väl ha ngt litet och snällt, eller?
Vad menar du med via människan? Fölen präglas ju på sin mamma - det är ju ytterst få som är flaskuppfödda.
För det första är ju hästen ett flockdjur och förmågan att kommunicera med artfränder djupt nedärvd. För det andra har ju i alla fall de flesta svenskfödda hästarna gått i flock som ungdjur. Jag har haft beteshästar av alla de raser ( även islänningar) i 25 år och under denne tid har jag bara haft två hästar som jag fått ta ur flocken- en storhäst som faktiskt inte verkade förstå de andras varningar och en shettis som sparkade de stora på skenbenen med vassa små hovar!
Mjuk kan den vara traven, men den kan garanterat inte kännas som tölt, det finns mer som karaktäriserar tölten, exempelvis takten.Nej! Fast traven känns som tölt - lika mjuk!
Och jag vet givetvis att rörelserna i sig inte är trögare på en islandshäst... Det vore ju idiotiskt att påstå. Islandshästen har ett rörelsemönster som är kvickare än storhästen, både pga storlek och takt. Men den har inte lika stora rörelser, hoppar inte lika högt och kastar sig inte med samma mekaniska kraft som en häst på 170. Därför är islandshästen ofta lättare och bekvämare att sitta på, beroende på vad man är ute efter
Om inte annat så är fallhöjden lägre
Men varför uttrycker du dig så? "Urtråkiga hästar"? Alla hästar som jobbar fint i verksamhet är väl hjältar! Det finns ju många islandshästar som både fungerar fint på grupptur med orutinerade och även är roliga att rida på andra sätt.
Och åter till filmen, jag tror det är närmast naivt att tro att man i denna form kan "övertyga" någon att islandshästar är häftiga, om man inte är genuint intresserad att lära sig mer. Är idealet en stor, stark tregångare på bakdelen i bärig galopp finns det ingen islandshäst som kan imponera. Är man inte det minsta intresserad av islandshästar blir en välriden sådan möjligen lika intressant som en fin ridponny i samma storlek, de övriga gångarterna ser fortfarande ut som osamlat sprattlande.
Jag tror inte att jag nämnt ordet fördomar ens. Utan det handlar om att man har en onyanserad bild och väljer att se saker bara ur sin egen synvinkel. Jag uttryckte mig oklart när jag skrev "just" - jag syftade inte på nära i tid utan att det är JUST DET som de har gjort - bytt från storhäst till islandshäst. Klart man ska byta om en annan ras passar bättre (jag har själv gjort det!), men varför smutskasta andra raser för det?
Jag vet mycket väl att inte alla islandshästar inte är tålmodiga och snälla. Har ridit islandshästar av varierande typ, många ganska skarpa, ända sen jag var liten. Men jag har även haft hopphäst med mycket fullblod i och jag kan lova att en rörlig häst på 170 som far i luften, unghäst ex vis, är bra mycket svårare att sitta kvar på än motsvarande häst av ponnystorlek. Det är ren fysik och orimligt att påstå något annat. Det är ju en fördel med islandshästar att de är lättare att följa och sitta på, varför tjafsa om det ens..?
Ok, då har du inte mycke erfarenhet från ska vi säga överrörliga hästar. De må vara små, och det märks inte minst när de börjar bocka. Som tur är så händer det inte särskilt ofta, men är inte uteslutet.
Min erfarenhet är motsatsen, att små hästar är kvicka och rörliga, naturlagarna säger att stora hästar är långsammare i sina rörelser och vändningar - det finns inget svårare att sitta kvar på än en ponny som vill ha av en. Nu har dock inte islandshästarna för vana att försöka langa av folk, de gör andra saker för att ta över. Kvickheten yttrar sig inte direkt i att kasta av folk med islandshästar och jag ser inte förmågan att slänga av folk som ett mått på kvickhet då de flesta hästar inte ens försöker.
Red en islandshäst en period som tappade mig några gånger, jag är fortfarande inte klok på hur. Jag satt på hästen och så var den plötsligt borta, ena gången landade jag på fötterna - aldrig att en större häst kunnat göra om konststycket. Svängde 180 grader typ, har aldrig åkt av så lätt från någon häst och han försökte inte ens få av mig.
Vet ett par halvblod som kan göra det där. En där jag travade rakt fram, och plötsligt stod på marken utan häst. Mest som kommentar om att en stor häst inte kan göra det..Red en islandshäst en period som tappade mig några gånger, jag är fortfarande inte klok på hur. Jag satt på hästen och så var den plötsligt borta, ena gången landade jag på fötterna - aldrig att en större häst kunnat göra om konststycket. Svängde 180 grader typ, har aldrig åkt av så lätt från någon häst och han försökte inte ens få av mig.
Med den stor häst är det mer massa att flytta, fysikens och mekanikens lagar säger att det är större och därmed tar längre tid. Det finns givetvis individuella skillnader. Jag skrev från perspektivet att man går från en rörlig sporthäst till en islandshäst (underförstått mindre rörlig häst) och att en mindre häst på något vis skulle vara stelare och mindre kvick i rörelserna rent generellt är diket felaktigt.Vet ett par halvblod som kan göra det där. En där jag travade rakt fram, och plötsligt stod på marken utan häst. Mest som kommentar om att en stor häst inte kan göra det..
Se mitt svar till Boj.
Jag förstår fortfarande inte meningen med att argumentera för att islandshästar minsann kan bocka järnet och vara omöjliga att sitta kvar på. Ja, klart vissa kan, men det är väl knappast utmärkande för rasen eller något att framhålla..? De flesta gillar nog sina isl. just för att de överlag inte lever rövare till vardags...
Dina erfarenheter får står för dig. Jag ser det fortfarande som svårare att sitta kvar på en häst på 170 som tappar koncepterna (vilket inte är särskilt ovanligt heller) än en ponny, och alla beridare jag känner skulle skriva under på det.
Med den stor häst är det mer massa att flytta, fysikens och mekanikens lagar säger att det är större och därmed tar längre tid. Det finns givetvis individuella skillnader. Jag skrev från perspektivet att man går från en rörlig sporthäst till en islandshäst (underförstått mindre rörlig häst) och att en mindre häst på något vis skulle vara stelare och mindre kvick i rörelserna rent generellt är diket felaktigt.