Isländskt stångbett

G

Gauti

Jag har tänkt att prova ett sådant bett på min häst då han har problem med att bära sig i tölten och gärna höjer huvudet och länger halsen.

Har ni något bra förslag på ett sådant bett? Han brukar lägga tungan över bett ibland, så kanske ett med tungfrihet är bäst då? Vilka märken är bra?

Sv: Isländskt stångbett

jag har ett från en ridsport-affär. är dock inget jag rekomenderar, typ billigt utförande o kedjehållaren sitter åt fel håll... är själv på jakt efter ett bättre....

Tyvärr är det nog så att ett stångbett inte hjälper. Det ända som händer är att han förmodligen bara knäpper av i nacken. Jag har själv en fd stjärnkikare. Det var samling och åter samling som har hjälpt mig och min häst. Voltarbete i trav och mkt lösgörande, t ex öppna, skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar. En stadig ytterhand, mjuk innerhand och en bestämd innerskänkel. En tränare jag träffade i början när jag precis hade köpt henne, sa att jag helst inte skulle tölta alls.:confused: Men jag tog honom på orden och travade på volt i lätt sits i säkert ett halvår. Nu fem år senare kan jag sitta ner i trav och hon går i form :D . Även formen i tölten har blivit mkt bra. Självklart så red jag ut ofta även och töltade lite ute. Hästen höll ju på att dö av tristess annars. Under den här tiden har jag provat några olika bett, bl a hackamore och halvstång, rakt bett, och tredelat sötmalm och mässing med fasta ringar. Hon går bäst på det tredelade i mässing m fast ring.

Men om du absolult vill prova ett stångbett så rek. jag den lite mindre halvstången. Det ser ut som ett enkelt pessoa men bara en liten ring i varje ända. Det är i sötmalm och tredelat med små kopparringar i mittdelen.

Tyvärr är det nog så att ett stångbett inte hjälper. Det ända som händer är att han förmodligen bara knäpper av i nacken. Jag har själv en fd stjärnkikare. Det var samling och åter samling som har hjälpt mig och min häst. Voltarbete i trav och mkt lösgörande, t ex öppna, skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar. En stadig ytterhand, mjuk innerhand och en bestämd innerskänkel. En tränare jag träffade i början när jag precis hade köpt henne, sa att jag helst inte skulle tölta alls.:confused: Men jag tog honom på orden och travade på volt i lätt sits i säkert ett halvår. Nu fem år senare kan jag sitta ner i trav och hon går i form :D . Även formen i tölten har blivit mkt bra. Självklart så red jag ut ofta även och töltade lite ute. Hästen höll ju på att dö av tristess annars. Under den här tiden har jag provat några olika bett, bl a hackamore och halvstång, rakt bett, och tredelat sötmalm och mässing med fasta ringar. Hon går bäst på det tredelade i mässing m fast ring.

Men om du absolult vill prova ett stångbett så rek. jag den lite mindre halvstången. Det ser ut som ett enkelt pessoa men bara en liten ring i varje ända. Det är i sötmalm och tredelat med små kopparringar i mittdelen.

Ja, det har du nog rätt i... Och så vill man ju inte att det ska bli :)
Har börjat med trav i form nu, då han inte velat gå i form där alls förut. Men nu travar vi på volt i fin form i alla fall i ena varvet, det andra varvet har han alltid svårt med även i skritten. Men ska skärpa mig och göra mer voltarbete osv, blir mest uteritter och då blir det inte så mycket volter osv. Han tycker det är så tråkigt på ridplan, men ska i alla fall börja där varje ridpass eller i alla fall ofta nu! Mycket lösgörande osv. Det där med samling tror jag vi måste få lite hjälp med, han har svårt att få med sig baken, utan går endast på tygeln framtill. Men jag önskar han hade med sig baken mer för att få en naturlig form. Det är inte så mycket energi i min häst heller, så tror mycket det är därför det inte kommer så mycket bakifrån ifrån han.

Vart finns det bettet? Skulle vara kul att se hur det ser ut.

Meningen med ett stångbett är ju att det skall hjälpa hästen att länga överlinjen och där främja formen. Där krävs då att musklerna redan finns, annars blir det inte så god träning när hästen går på ett sätt den inte är tränad för. Eller går emot. Generellt brukar man säga att en välriden häst främjas av stångbettet medan dålig träning gör att bettvalet kommer att förstärka de sidorna.

Det går utmärkt att rida böjningar/ ställningar/ serpentiner och andra dressyrövningar även på väg, men man får hålla koll på precisionen. Och här börjar jobbet ...
... För att öka bakdelsaktivitet och energin kommer inte ett bettbyte att hjälpa, det är snarare frågan om grundlig dressyr. För att förbättra tölten (takten) så krävs omedelbara reaktioner på drivningar och förhållningar.

Innan du kan rida din häst där du vill (i den böjning/ ställning du vill, rätt tempo och gångart och dessutom öka och minska tempot) så är faktiskt ökad samling en slags överkurs. Detta därför att det blir svårt eller rent av omöjligt att komma till samling om ni inte är överens om hjälpgivningen och vad hjälperna betyder och resulterar i?

Meningen med ett stångbett är ju att det skall hjälpa hästen att länga överlinjen och där främja formen. Där krävs då att musklerna redan finns, annars blir det inte så god träning när hästen går på ett sätt den inte är tränad för. Eller går emot. Generellt brukar man säga att en välriden häst främjas av stångbettet medan dålig träning gör att bettvalet kommer att förstärka de sidorna.

Det går utmärkt att rida böjningar/ ställningar/ serpentiner och andra dressyrövningar även på väg, men man får hålla koll på precisionen. Och här börjar jobbet ...
... För att öka bakdelsaktivitet och energin kommer inte ett bettbyte att hjälpa, det är snarare frågan om grundlig dressyr. För att förbättra tölten (takten) så krävs omedelbara reaktioner på drivningar och förhållningar.

Innan du kan rida din häst där du vill (i den böjning/ ställning du vill, rätt tempo och gångart och dessutom öka och minska tempot) så är faktiskt ökad samling en slags överkurs. Detta därför att det blir svårt eller rent av omöjligt att komma till samling om ni inte är överens om hjälpgivningen och vad hjälperna betyder och resulterar i?

Han är rätt okej när det gäller böjningar, ställa osv, men blir dock lätt hård i munnen. Han hänger sig i bettet då och då, men brukar släppa efter rätt bra när man ridit ett tag. Dock får man börja om varje ridpass med att få han att släppa efter och han är hård i munnen ifrån början :mad: Nåt tips? Vet att man ska köra med mycket eftergifter, halvhalter osv, men han är dessutom inte så känslig min häst, vikthjälper vet han nog inte ens vad det är. Dock flyttar han bra åt sidan osv då man vill det osv.

Vet att det blir bättre automatiskt när formen kommer bakifrån, men har otroligt svårt att få han att arbeta korrekt med bak osv. Han har inte så mycket frammåtbjudning som behövs vissa dagar. Han är en skogsmulle häst om han själv får välja, men vissa dagar är han riktigt pigg :)

Nu beror nog mycket på det varma vädret & att vinterpälsen till viss del är kvar.

Bra att ni kollar på andra saker än bettet för jag tror inte heller det sitter där... bästa är att även jobba hästen utan bett emellanåt.. longera honom i grimma och liknande.. låt honom jobba utan motstånd i munnen.. kan vara så att han går med spänningar i ryggen och/eller kanske även ett knä? Låt gärna en hästmassör känna igenom honom.. skulle jag ha gjort..:)

Lycka till

Bra att ni kollar på andra saker än bettet för jag tror inte heller det sitter där... bästa är att även jobba hästen utan bett emellanåt.. longera honom i grimma och liknande.. låt honom jobba utan motstånd i munnen.. kan vara så att han går med spänningar i ryggen och/eller kanske även ett knä? Låt gärna en hästmassör känna igenom honom.. skulle jag ha gjort..:)

Lycka till

Ja, longera honom i grimma det brukar jag göra :) Longerar han en gång i veckan, ibland varannan då han tycker det är tråkigt.

Tänkte ta ut en ET för att se om något är på tok. Knakar rätt rejält i halsen/nacken (ja nånstans där i alla fall) då jag tar en morot och her vid hans bak så han ska få ta den själv för att stretcha. Även fast han tar det lugnt och inte skyndar sig att ta moroten osv, så knakar det mycket :( samma sak varje dag.

Det är just det; känslighet och reaktioner på hjälper. Med sämre svar eller inget svar alls innebär detta att halvhalter eller halter inte funkar, drivningar blir sega. Om hästen svarar efter några steg, så hinner t ex tölten försämras rejält innan din hjälpgivning nått fram. Och hur bygger man bra gångarter och samling ur detta?

Ett stångbett är effektivt såtillvida att ryttarens hjälper blir långt skarpare/ tydligare. Dessvärre så blir hästens svar inte alls lika tydligt - så här finns stora risker att man försämrar kontakten i stället för att få till ett känsligare samspel. Att hästen "hänger" sig på bettet kan bero på många saker; dels att han "får hänga" - alltså vad gör du, blir du också hängande? Är övningarna rätt för hästen, gällande svårighetsgrad och längd på träningen? Är ledarskapet klarlagt eller struntar din häst i dig? Det finns mycket att klura över.

Jag skulle råda dig att gå lektioner eller kurser för att komma på rätt spår; GOD grundridning är förutsättningen för en bra fortsättning och utveckling för er båda. Atlis lilla bok som nyss kom ut är väldigt inspirerande läsning också :)

För mig är grunden just svar på hjälper; fram, stanna (vilket är milsvid skillnad från en korrekt halt ;) ), flytta åt sidan för vikt osv.

Det är just det; känslighet och reaktioner på hjälper. Med sämre svar eller inget svar alls innebär detta att halvhalter eller halter inte funkar, drivningar blir sega. Om hästen svarar efter några steg, så hinner t ex tölten försämras rejält innan din hjälpgivning nått fram. Och hur bygger man bra gångarter och samling ur detta?

Ett stångbett är effektivt såtillvida att ryttarens hjälper blir långt skarpare/ tydligare. Dessvärre så blir hästens svar inte alls lika tydligt - så här finns stora risker att man försämrar kontakten i stället för att få till ett känsligare samspel. Att hästen "hänger" sig på bettet kan bero på många saker; dels att han "får hänga" - alltså vad gör du, blir du också hängande? Är övningarna rätt för hästen, gällande svårighetsgrad och längd på träningen? Är ledarskapet klarlagt eller struntar din häst i dig? Det finns mycket att klura över.

Jag skulle råda dig att gå lektioner eller kurser för att komma på rätt spår; GOD grundridning är förutsättningen för en bra fortsättning och utveckling för er båda. Atlis lilla bok som nyss kom ut är väldigt inspirerande läsning också :)

För mig är grunden just svar på hjälper; fram, stanna (vilket är milsvid skillnad från en korrekt halt ;) ), flytta åt sidan för vikt osv.

Ja, min häst är ju inte direkt en häst med mycket krut i, utan är varken pigg eller seg. Ja, ibland seg men då är han trött eller så är det väldigt varmt ute.

Atlis bok har jag inhandlat och tycker den verkar väldigt bra :) Har skummat igenom den. Även provat detta med vikthjälper på hästen, men han reagerar inte alls om man ändrar vikten i sadeln vilket håll man än gör åt :smirk: Använder mig mycket av rösten jag då jag rider och det tycker jag funkar bra, slipper man dra i tygeln och hålla på så mycket.

Jag funderar på att ta hjälp av någon, men det är verkligen brist på islandstränare här :( dom jag känner ska flytta till ramsele vilket är väldigt synd, för dom är duktiga. Men kanske en dressyrtränare kan hjälpa mig med detta? Eftersom det ju handlar mycket om dressyrarbete, skulle behöva hjälp med övningarna öppna, sluta, samt höger galopp och detta att han blir så hård i munnen ibland.

Låter som om jag inte kan någonting :) men det är såhär att min häst inte kan mycket dressyr och det är svårt att se vad man gör då man sitter på hästryggen, bra med lite hjälp då :)

Ta hjälp av nån duktig - det grundläggande tillhör inte omedelbart en specifik disciplin, även om gångartsvana är bra.

Visst är det en fördel om man kan, men det viktigaste har du ju; en ifrågasättande och öppen attityd!
Utan det kan man inte lära sig något nytt eller utvecklas ;)

Ta hjälp av nån duktig - det grundläggande tillhör inte omedelbart en specifik disciplin, även om gångartsvana är bra.

Visst är det en fördel om man kan, men det viktigaste har du ju; en ifrågasättande och öppen attityd!
Utan det kan man inte lära sig något nytt eller utvecklas ;)

Kan mycket i teorin om man säger, men sen när det kommer till det praktiska så funkar det bara inte på min häst :) Börjar tro att det är han som inte har så mycket att ge :angel: Han är ingen tävlingshäst eller så, utan bara en fritidshäst, men man vill ändå att han ska ha gångarterna taktrena och inte spänna sig eller så, gärna en fin form.

Har även planer på att börja rida på islandsridskola, bara för att få rida andra sorters hästar också och inte bara min. tror man lär sig massor på så vis. Eller ta privatlektioner på andra hästar.

Det kan ju vara som så att du heller inte räcker till just nu för att lära din häst, för vi gör inte alltid det. Två som inte riktigt kan som ska lära sig tillsammans är ju inte den enklaste vägen att gå. Ridskola är super, jag gick 3 terminer för några år sen och det var hur kul och lärorikt som helst!

Det kan ju vara som så att du heller inte räcker till just nu för att lära din häst, för vi gör inte alltid det. Två som inte riktigt kan som ska lära sig tillsammans är ju inte den enklaste vägen att gå. Ridskola är super, jag gick 3 terminer för några år sen och det var hur kul och lärorikt som helst!

Jo, men precis! Har lärt han mycket själv och så, vilket jag är väldigt nöjd med :) men vissa saker fastnar man ju alltid på, så är det nog för dom flesta tror jag. Har tagit kontakt med både en dressyrtränare och en isistränare, vet dock inget om någon av dom, men hoppas på att dom är bra :) Men så har ju inte min häst förutsättningar för att bli jättebra heller, han är köpt som en vanlig familjehäst. Men skulle säkert kunna räcka för någon tävling KM eller så.

Ska kontakta ridskolan som har isisar här och se om dom har någon ledig plats. Det kan ju räcka med att gå några terminer eller så för att få tips, råd och även rida andra sorters islandshästar. Det är mycket lärorikt tycker jag. Min häst är ju inte väldigt frammåt, så vore kul att kunna rida dom bra också! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Linnkorner
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka