Isländska unghästar

I

Islandssmurfen

Hur ser prisbilden ut på unghästarna just nu? Ungefär hur mycket kostar en ettåring som är fullt frisk, väl omhändertagen, trevlig i psyket o rör sig fint? Normalt stammad (fin hingst o en trevlig ridhäst till mor)
Är det stor skillnad på ston o hingstar?

Hur mycket kostar motsvarande två- tre- och fyraåringar (ej påbörjad inridning)?

Vore kul om ngn som köper och/el säljer unghästar o har koll på hur marknaden ser ut just nu ville svara :)

Sv: Isländska unghästar

det beror helt på vad du letar efter gångartsmässigt och om du letar efter en med medelgod eller mycket bra stam.

dessa priser är de jag tycker existerar mest på marknaden just nu.
1 åring 20 000kr
2 åring 20-30000kr
3åring 20-35000kr
4åring ungefär samma

jag köpte dock för något år sedan två ungvalacker på 2 år för ett paketpris på 25000kr mycket välstammade herrar med flotta rörelser...man kan göra många fynd när det gäller oinridna hästar då ägarna inte kan ge någon garanti

1 åring 20 000kr
2 åring 20-30000kr
3åring 20-35000kr
4åring ungefär samma

Detta är ju som sagt svenska priser, på Island skulle man kunna gå ner ca 5000-7000 kr per årgång för motsvarande häst. Men det är för normalbegåvade hästar, dvs den typen som är medel här i Svergie. Sen tillkommer ju bes, frakt, tull och moms vilket gör att hästen i slutändan blir dyrare i inköp än vad motsvarande skulle betingat i Svergie. Men sen beror det på sto och hingst, te x en del Tyravkommor såldes för 50000-90000 redan som 6 månaders, lika gäller för te x Dökkvi där en del föl redan är sålda för dessa pengar innan stoet ens är betäckt.:eek:

ja självklart men om man ser till alla kostnader så ligger ju priserna i ungefär samma nivå.

jag blir helt förskräckt av de höga priserna på avkommerna efter vissa hingstar som t.ex. tyr . Det finns ju ingen garanti att denne blir kanon fin, dock större chans men herregud 90 000kr!!!!!!:eek: för något som inte ens tagit sina första steg på jorden

Se på travhästarna, som kan kosta fantasibelopp innan de ens är födda... Men, å andra sidan kan ju en betäckningen med en travhningst kosta hur mkt som helst också, och det är ju mer pengar i den sporten förstås :)

Halvbloden kan ju också säljas för en massa pengar- dressyrhästarna kan man ju iaf se lite på när de är små, ifall de rör sig bra elelr inte t.ex. Däremot är det ju vanskligt att köpa hpphästar för hur mkt pengar som helst när de är små :angel:

Kan inte tillägga så mkt mer, tycker din "prislista" verkade stämma väldigt bra, när det rör sig om "normalbegåvade" hästar :)

Boj skrev:
Detta är ju som sagt svenska priser, på Island skulle man kunna gå ner ca 5000-7000 kr per årgång för motsvarande häst. Men det är för normalbegåvade hästar, dvs den typen som är medel här i Svergie. Sen tillkommer ju bes, frakt, tull och moms vilket gör att hästen i slutändan blir dyrare i inköp än vad motsvarande skulle betingat i Svergie. Men sen beror det på sto och hingst, te x en del Tyravkommor såldes för 50000-90000 redan som 6 månaders, lika gäller för te x Dökkvi där en del föl redan är sålda för dessa pengar innan stoet ens är betäckt.:eek:

Och vad var kostnaden för att betäcka med dessa hingstar undrar jag då (eftersom jag inte är så insatt)? :crazy:

Liknande trådar

Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 580
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Ber om ursäkt om jag missat en tidigare tråd i detta ämne, men hittade ingen när jag sökte! Jag är medveten om att hingsten är...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka