"islandshästkarriär"

S

SMJ

Hur har ni börjat era Islandshästkarriärer? Känner mig lite villsen i denna värld,behöver tips & vägledning:)

Sv: "islandshästkarriär"

Välkommen hit! :idea:

Tja, jag trillade väl dit när jag träffade en kille vars kusin hade turridningsföretag, fick lov att hjälpa till med turer osv så då tog jag lite lektioner så jag skulle få ordning på gångarterna..
Visade sig att man fick lära om allt man kunde :p

Sen blev jag kär i en av turhästarna såklart, köpte honom så snart de ville släppa honom, och sen var man fast... Tills nu i höst så hade jag tre stycken.. (de är som smågodis.. man kan inte få för många) fast nu har jag dragit ner till två bara..

Kul tråd!

Har du egen häst?

Karriär är ju att ta i, när det gäller mig alltså:p Men det beror ju på vad du syftar på....

Har ridit i hela mitt liv, och islandshästar i snart 20 år. När jag gick ut gymnasiet för 11 (:o) år sedan, svor jag på att aldrig sätta min fot i en skolbänk igen....jag skulle jobba med hästar, punkt. Så jag började jobba på ett litet ställe utanför Halmstad, som hade avel och lektionsverksamhet (de har tränat och till största delen fött upp bla Gladur fr. Stallgården, Gestur fr. Stallgården, och dottern i familjen vann bla SM i V1 1996 på fina Saeta från Örvik) så det var ju ett ställe där jag fick chansen att rida och träna många fina hästar och göra allt annat därtill som man gör på en hästgård...

Jobbade där drygt två år, tränade en del unghästar och hade väl lite smått tankar på att åka till Island...men det kändes som ett svårt beslut, då jag hade två hästar hemma i Sverige, dessutom en hund som då bara var 2 år. Hade jag inte haft mina djur så hade jag nog åkt. Dessutom är, eller var då i alla fall, jag inte världens mest framåt person och ganska blyg, så det kändes som en STOOR grej att åka iväg så där...Fick mycket beröm av Einar Öder som kom till gården regelbundet och han försökte locka mig att jobba för honom....nu så här i efterhand skulle jag naturligtvis åkt...:devil: men det är lätt att vara efterklok.

Efter ett tag kändes det som att jag ville skaffa mig en utbildning ändå...tänk vad man kan ändra sig...ifall hästeriet inte skulle bli min inkomstkälla ville jag ha nåt att ta till. Sedan blev jag kvar i pluggandet en hel del år istället...:crazy: Vet inte varför jag aldrig utbildade mig inom SIF eller liknande. Men jag kände nog att det är jäkligt tufft och jag ville inte tröttna på hästarna och ridningen, sen var jag ju såklart nyfiken på världen utanför de halländska skogarna. Så nu bor jag i Stockholm, men har häst ändå:)

Det jag framförallt vill göra mer är att tävla, älskar att tävla, men har aldrig haft hästmaterial att göra det på en högre nivå. Har ridit väldigt många olika hästar och har en bra grund att stå på och är väl en god ryttare, men hästen måste ju även den passa för att tävlas med....hästen jag har nu har definitivt kapacitet för tävling på nationell nivå (i framtiden, inte just nu) så jag har lite mål kvar att uppfylla.....sedan så är det ju bara så otroligt kul att utvecklas och utbilda sig tillsammans med hästen, tävlingarna är ju bara grädde på moset!

Oj sorry för långt inlägg...nu vill jag höra om er andra:)

Senast ändrad:

Min "karriär" är bara i sin linda. Började rida på "de stora bruna" efter sommaren 2007. Var på turridning på islandshästar några månader senare och blev fascinerad av de små trygga, sociala pälsbollarna. Blev en till turridning våren 2008 fast på ett annat ställe. Då fick jag en häst som hade en otroligt fin tölt och en trevlig personlighet.

Hösten 2008 blev jag erbjuden att ta en ridtravare på foder. Jag hittade en lämplig stallplats men i sista sekund backade hästägaren. I stallet som jag hade hittat fanns det två islandshästar. Till en början tittade jag mest efter halvblod och ridtravare på foder men sedan frågade stallägaren om jag inte var sugen på att köpa häst istället. Hon tipsade även om en dansk försäljningssida. Dökkvi var en av de första hästarna jag hittade där. Redan på provridningen visade han upp en del av sin underbara personlighet och jag var såld. För nästan exakt ett år sedan var vi över i Danmark och hämtade honom.

Vi har kommit långt med samarbetet men inte så långt med ridningen som jag hade hoppats på. Olika händelser i livet har gjort att jag inte kunnat rida tillräckligt mycket. Förhoppningsvis blir det bättre under vintern/våren. En av många bra egenskaper hos Dökkvi är att han inte glömmer det han lärt sig även om det blir uppehåll i träningen. Det är mest konditionen som försämras och den är inte jättesvår att bygga upp igen.

"Karriär" är väl att ta i även för min del men som många andra red jag på turridning på isisar emellanåt. Jag var dock fast hos halvbloden, red på ridskola och var medryttare på olika storhästar.
Så bröt jag benet ganska illa (ej pga ridningen dock) och fick flera års avbrott.
Hängde med en kompis på turridning och det sade *klick*.
Jag vet inte varför, tidigare har jag tyckt att islänningar är små och tråkiga men så är det ju inte. Däremot upplevde jag en annan trygghetskänsla med dem som jag behövde efter uppehållet.
Samma kompis ringde ett tag senare och frågade om jag inte skulle bli medryttare i "hennes" stall, det fanns en ledig islänning där. Lite lustigt är det för det är samma stall som jag hängde i innan fast nu har det blivit ett isisstall. Och ja, när jag väl ridit Findur var jag totalsåld. Blev medryttare och ett år senare tog jag en islänning på foder.
På den vägen är det, nu är jag medryttare igen (på samma häst som jag hade på foder) och hoppar dessutom in som extraryttare när någon är sjuk eller åker bort. Det blir en hel del olika hästar vilket jag tycker är jättenyttigt för det är inte alltid så lätt att hitta rätta gångarterna.
Kommer nog aldrig att gå över till storhäst igen :).

Well.. Karriär o karriär kan jag väl inte kalla det.. Men när jag var nio år skulle vi köpa en lugn, trevlig familjehäst till hela familjen. Vi köpte ett litet, envist islandssto som passade oss perfekt! En riktig läromästare var hon, min lilla Hrefna. :love:

Bara några månader efter det köpte vi Filipus, min nuvarande häst. Han var verkligen inte en "lätt" häst, en grisepassare som var rädd och nervös för allt men vi har jobbat hårt för att komma dit vi är idag.

Det var nog efter jag slutat gymnasiet jag verkligen förstod hur mkt jag älskade islänningarna efter att ha gått ett 3-årigt ridgymnasium med inriktning dressyr på stora bruna, det fattades 1-2 gångarter på dom ju.. :angel: Så då sökte jag in till Wången, till deras hästskötarkurs profil islandshäst vilket innebar att jag blev diplomerad ridledare för islandshäst.

Under den korta tiden på Wången utvecklades jag massor, fick rida massor av olika hästar och träna för olika tränare och jag älskade det! Jag har funderat på att utbilda mig vidare inom islandshäst, antingen till C-tränare/B-instruktör eller hippolog men nu ska jag först ha en liten vilopaus från ridningen för att hitta inspirationen igen! :)

När jag var liten var jag totalt hästtokig. Jag fick börja på ridskola med "vanliga hästar" när jag var 6-7 år gammal.
Efter något år hittade vi en ridskola med islandshästar i närheten och min mor, som hade häst när hon var yngre, blev sugen på att ta upp ridningen igen. Hon började då rida islandshäst och efter ett tag blev även mina systrar sugna på att börja.

År 2000 köpte vi våra första hästar. Två islandshästar och en ponny. Jag red islandshäst någon gång ibland, men ponnyn var min häst. Så småningom växte jag ur henne och skaffade en ny ponny. Efter henne hade mamma tröttnat på mina "galna ponnyer" och jag fick gå över till att bara rida islandshäst. Det tog faktiskt några år innan jag vande mig vid det, men en dag insåg jag att jag hade blivit en islandshästmänniska...

Under året har det kommit och gått lite hästar i hagen. Just nu är de fyra stycken, och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan mina islandshästar.

Just nu är hästarna det viktigaste i mitt liv. För ungefär ett år sedan köpte vi en ny häst, som blev "min" och hon är den bästa hästen jag har haft. Nu är planen att jag ska träna och tävla henne och se lite hur det går. Sen vore det ju trevligt med föl....

Helst av allt skulle jag bara hålla på med hästar, men det kan det ju vara bra med en utbildning. Därför blev det så att jag fortsatte direkt från gymnasiet till och universitetet och håller just nu på att utbilda mig till farmaceut, men det finns ju inget som hindrar mig från att hålla på med hästar när jag är klar med min utbildning.

Det började med att grannen köpte en islandshäst. Jag skulle oxå ha häst men hade inte riktigt bestämt mej för vilken ras.
Var inne på arab eller fjord. Men det räckte att jag fick låna grannens isis
och sedan var jag fast!:love:
Islandshäst var det och islandshäst blev det. Har aldrig ångrat det!!:bump:

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka