Sv: "islandshästkarriär"
Kul tråd!
Har du egen häst?
Karriär är ju att ta i, när det gäller mig alltså
Men det beror ju på vad du syftar på....
Har ridit i hela mitt liv, och islandshästar i snart 20 år. När jag gick ut gymnasiet för 11 (
) år sedan, svor jag på att aldrig sätta min fot i en skolbänk igen....jag skulle jobba med hästar, punkt. Så jag började jobba på ett litet ställe utanför Halmstad, som hade avel och lektionsverksamhet (de har tränat och till största delen fött upp bla Gladur fr. Stallgården, Gestur fr. Stallgården, och dottern i familjen vann bla SM i V1 1996 på fina Saeta från Örvik) så det var ju ett ställe där jag fick chansen att rida och träna många fina hästar och göra allt annat därtill som man gör på en hästgård...
Jobbade där drygt två år, tränade en del unghästar och hade väl lite smått tankar på att åka till Island...men det kändes som ett svårt beslut, då jag hade två hästar hemma i Sverige, dessutom en hund som då bara var 2 år. Hade jag inte haft mina djur så hade jag nog åkt. Dessutom är, eller var då i alla fall, jag inte världens mest framåt person och ganska blyg, så det kändes som en STOOR grej att åka iväg så där...Fick mycket beröm av Einar Öder som kom till gården regelbundet och han försökte locka mig att jobba för honom....nu så här i efterhand skulle jag naturligtvis åkt...
men det är lätt att vara efterklok.
Efter ett tag kändes det som att jag ville skaffa mig en utbildning ändå...tänk vad man kan ändra sig...ifall hästeriet inte skulle bli min inkomstkälla ville jag ha nåt att ta till. Sedan blev jag kvar i pluggandet en hel del år istället...
Vet inte varför jag aldrig utbildade mig inom SIF eller liknande. Men jag kände nog att det är jäkligt tufft och jag ville inte tröttna på hästarna och ridningen, sen var jag ju såklart nyfiken på världen utanför de halländska skogarna. Så nu bor jag i Stockholm, men har häst ändå
Det jag framförallt vill göra mer är att tävla, älskar att tävla, men har aldrig haft hästmaterial att göra det på en högre nivå. Har ridit väldigt många olika hästar och har en bra grund att stå på och är väl en god ryttare, men hästen måste ju även den passa för att tävlas med....hästen jag har nu har definitivt kapacitet för tävling på nationell nivå (i framtiden, inte just nu) så jag har lite mål kvar att uppfylla.....sedan så är det ju bara så otroligt kul att utvecklas och utbilda sig tillsammans med hästen, tävlingarna är ju bara grädde på moset!
Oj sorry för långt inlägg...nu vill jag höra om er andra