Islandshästens hull???

Vala

Trådstartare
Tänker skriva ner 2 scenarion.
Jag skulle vilja ha svar på om något utav detta är djurplågeri.

Två hästar går i en hage med lite mindre gräs men ändå så där är att äta av.
Hagen är inte så stor men tillräckligt stor för att dom ska kunna springa och röra sig
Dessa hästar får kraftfoder 1 gång om dagen men inget hö eller annat strå foder än så länge då där fortfarande finns tillräckligt med gräs i hagen.
Den ena av dessa hästarna är väldigt rund.
Skulle väl tippa på runt 100kg för tung.

Resterande hästar går på bete, där gräset ännu är grönt och frodigt och ganska högt, dessutom så öppnas mer och mer av ett annat bete succesivt.
Betet är stort så hästarna där har stora ytor att röra sig på.
Hästarna som går där får även dom kraftfoder 1 gång om dagen.
Många av dessa är också väldigt runda.

Tacksam för svar....

Senast ändrad:
Sv: Islandshästens hull???

Det är svårt att bevisa djurplågeri, i det första fallet. Själv skulle jag ha bytt ut kraftfodret till grovfoder istället, men det är jag det.

Vad skulle vara djurplågeri? Många hästar mår bra på höstbete. Men hagarna måste vara större än på våren/sommaren och gräset en bra återväxt.

Det är också fysiologiskt för islandshästarna att samla på sig extrahull nu. Att någon enstaka häst i en grupp är för rund är lååångt bättre än att de smalaste är för magra!

Jag skulle då inte lägga något krut på att klaga på hur DE hästarna har det, inte jämfört med hur många andra har alldeles för små hagar, vassa ryggar och för lite protein i maten :mad:

Vad skulle vara djurplågeri???
Har du tittat hur det ser ut på många ridskolor???

/Agnetha

Nä jag själv tycker inte att något av det är djurplågeri...men har hört av andra att det ena sättet är djurplågeri.
Dvs. på det sätt som jag håller mina hästar just nu.

Dom som tycker det är djurplågeri - exakt vad är det de vänder sig mot? Hästarna har sällskap, utrymme att röra sig, tillräckligt med mat och sysselsättning (=bete). VÄLDIGT många hästar får inte dessa behov tillgodosedda, så jag tycker snarast att de hästar du beskriver har det BÄTTRE än många andra.

Beträffande överhull, så är det givetvis inte bra om det är extremt. Men man får också tänka på att det är naturligt för hästarna att öka i vikt / fettmängd inför vintern. Kanske mår de t.o.m. bäst av det - att inte hållas i tävlingskondis året om, utan att man låter dem få en paus under den delen av året då det är naturligt (även för oss människor, faktiskt....) att "gå ner i varv".

Jag håller min ena pålla på precis samma sätt, fast hon har inte så mycket gräs att äta bara tidsfördriv. Så får hon det som behövs och inget mer, just därför att kroppen sätter hull denna årstid. Och hon är inte mager, jag vet sen tidigare att matchvikt för henne ligger på 395-400 kg musklad vid träning.

Nu är hon inte så musklad, och lite överhull. Invägd i går på Ultuna 440 kg, vilket alltså skall omvandlas nu. Hon har ju inte varit ingång så jättelänge sen sin sjukdom, så dessa 40 kg är ursäktade just nu.

Nej! Det är inte djurplågeri så länge inte en häst är så tjock så den uppenbart får hälsoproblem! Det är naturligt för alla vilda djur att äta sig så feta de kan inför vinterna som i naturen är en svältperiod. Däremot är det många som inte uppfyller normen vad gäller att ge tillräckligt med mat. En häst har underhåll om man har mindre än 1 cm hull att trycka in för att känna det bakre revbenet. Och det är känna man skall göra, inte bara titta! Päls och kroppsbyggnad kan luras.

Exempelvis känner jag till en valack som har väldigt vida revben, djup bål och ganska tjock päls. Hästen ser vid första anblicken ut att vara omusklad och tjock, särskilt magen, men med klen hals och stort huvud. Känner man på den känns alla revben tydligt och lätt direkt under huden, likaså med höftknölar och korsben. Halsen är uttunnad och hela hästen omusklad och huvudet ser pga detta stort ut.

Den här hästen har gått på tur och burit ryttare i detta skick! Det är djurplågeri! Man skall inte på någon häst kunna skönja revbenen men det är inte ovanligt på stora hästar. Många fodrar sina hästar för lite, inte för mycket, tyvärr. Och ännu vanligare är det att fodret är fel sammansatt. Har vid flera tillfällen sett hur folk har försökt göda upp en tunn häst med stor havregiva! Havren har den effekten att hästen blir hetare och pga detta oftast ännu tunnare! Det är bättre att ta bort havren, som är den vanligaste kolikorsaken, och ge luzernpellets, matolja, kornkross, fodervinäger, linfrö och lite betfor istället.

Havre passar bäst till av naturen lata hästar som man vill ha piggare. Jag ger inte någon av mina hästar havre och har aldrig gjort. De får kraftigt grovfoder i form av mycket torrt hösilage samt luzernpellets och betfor för att kunna blanda i vitaminer och mineraler och om hästen är svårfödd, kornkross, fodervinäger, linfrö och matolja.

Anette

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar