Islandshästens dag!?!

Vala

Trådstartare
Jaha då är det snart dags för islandshästens dag i Helsingborg.

Vilka här funderar på att vara med?
Jag tänkte anmäla mig till mellan klass med Glampi. :)

Kanske kan ha en skåneträff då... :)

Sv: Islandshästens dag!?!

Finns det möjligen någon unghästklass för gångartsvisning i grimma och longerlina??? Skojar bara! Håller på att rida in mitt 6-årssto som inte blev inriden pga av min avåkning med tillhörande båtbensbrott i somras. Har inte ridit på 7 månader men nu är jag på g. Men jag måste rida in henne först för som vanligt har jag ingen färdig häst att rida utan det är nytt år och nya unghästar. Betäckte mitt 4-gångsridsto i fjol med Hlekkur frá Hófi och det blir förhoppningsvis ett fint föl i april, det enda detta året för jag har bara betäckt henne. Blir desto fler nästa år...

Måste skryta med stoet jag nu rider in. Hon heter Saga och är efter Ari från Alvargården, supervacker, högbent, ganska lättbyggd, superstabil, superlynne, tillgiven som en hund, lyhörd, massor av man ner till bogen, lätt för gångarterna, töltar klockrent kort och samlat och i låg självbärande form när jag "töltar" jämte och hon har endast grimma, kedja (säkerhetsskäl när man tar ut en unghäst på vägen) och longerlina samt vi har bara varit ute och gått 2 ggr på en runda på ca 7-8 km! Behöver bara göra korta små förhållningar för att behålla takt, form och tempo. Jättefin trav, skritt o galopp, härligt kontrollerbart framåt, försöker göra sitt bästa även om det är en ganska tuff dam av ledartyp.

Hon är så tillgiven att när jag släppte ihop henne med två hästar hon endast gått intill tidigare, så kollade hon bara in dem som hastigast innan hon gick till matte och körde in huvudet mot bröst och armhåla för att kela. Hon struntade i dem tills jag gått ut och det var ingen tvekan om vem som bestämde i den hagen. Men hon är inte det minsta fräck, även om hon försökte ta sig friheter i stallet som 1- och 2-åring, men det satte jag p för, och hon har alltid tagit en tillrättavisning på rätt sätt. Hon ser tillintetgjord ut först och sedan kommer hon och kör in huvudet försiktigt och frågande "men visst tycker du mycket om mig ändå väl?" och nästan ber om ursäkt.

Gissa om jag längtar efter att rida henne! Hon är verkligen en Saga! Måste bara ha bort ett antal kg om som hon lagt på sig pga fri tillgång på hösilage i vinter och eftersom jag fick några extra efter whiplashskadan jag vill ha bort, så promenerar-springer vi ihop. Det här sådana här lättarbetade hästar som jag tycker borde vara det optimala avelsmålet!

Nej, hon är INTE till salu! Hon är BARA MIN! Kommer nog inte låta någon annan ens sitta på henne för det vore respektlöst mot henne med de starka band vi har emellan oss. Skulle var om äldste sonen någon gång får för sig att rida igen någon gång. Övriga familjemedlemmar väger för mycket för att jag skulle vilja sätta dem på min sagohäst.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Låter som om du har en underbar häst där, som du säger en verklig Saga.
Tyvärr har dom inte unghäst visning, tycker det är lite synd.
Kunde vara bra träning inför vårens visningar.
Jag ska förmodligen visa en 3-årshingst i vår. :D
Hade varit skönt med lite uppvärmning utan större krav.

Iaf så ska jag tävla mellan klass uppe i helsingborg med nya hästen.
Glampi, känns skumt då han tävlade i elit klassen där uppe förra året.
Men jag anser inte att vi är så duktiga än. :) Men snart :D
Funderade på Stilpassen med Vala i ca: 10 sekunder tills jag insåg att det var snart. :(
Och att jag inte skulle hinna få igång "köttbullen".
Hade varit super kul att lägga henne i pass... :)

Men vi har ju hela sommaren på oss nu när hon inte kommer vara " mamma" i sommar.
Så vi får väl sätta igång med träningen snart igen, måste bara få tag i hovis så hon kan få skor på sig innan vi sätter igång.

Ska du dit och titta?

Det är den 20 mars vilket är en söndag i helsingborgs ridhus... :D

Hej!

Jag ska dit och titta! Förhoppningsvis lyckas jag övertala ägaren till hingsten jag ska ha i sommar att komma dit med honom och visa upp honom, men som sagt inte säkert jag lyckas dumt nog :(
Hade annars vart toppen!!

Får titta på andra hästar istället och dregla lite!

Jenny

Hmm...måste fråga, är det Hammur?

Isf får du gärna pm:a mig lite info på honom.... :D

Senast ändrad:

Jag ska dit! Men hästen och jag är inte tävlingsklara... någonsin :D

Fjunet skrev:
Jag ska dit! Men hästen och jag är inte tävlingsklara... någonsin :D

Av bilden att döma kan jag förstå det, tror inte den "hästen" räknas som islänning! :rofl: Men den ser väldigt söt ut! En riktig charmknutte!

Anette

Vala skrev:
Låter som om du har en underbar häst där, som du säger en verklig Saga.
Tyvärr har dom inte unghäst visning, tycker det är lite synd.
Kunde vara bra träning inför vårens visningar.
Jag ska förmodligen visa en 3-årshingst i vår. :D
Hade varit skönt med lite uppvärmning utan större krav.

Iaf så ska jag tävla mellan klass uppe i helsingborg med nya hästen.
Glampi, känns skumt då han tävlade i elit klassen där uppe förra året.
Men jag anser inte att vi är så duktiga än. :) Men snart :D
Funderade på Stilpassen med Vala i ca: 10 sekunder tills jag insåg att det var snart. :(
Och att jag inte skulle hinna få igång "köttbullen".
Hade varit super kul att lägga henne i pass... :)

Men vi har ju hela sommaren på oss nu när hon inte kommer vara " mamma" i sommar.
Så vi får väl sätta igång med träningen snart igen, måste bara få tag i hovis så hon kan få skor på sig innan vi sätter igång.

Ska du dit och titta?

Ja Saga är en drömhäst och jag har stora förväntningar på henne. Jag tror mycket på henne. Har ridit hennes mamma och henne trivdes jag jättemycket med också. Och Ari är en superkille. Saga har det bästa från båda.

Hade tänkt visa min 3-åring också men pga två hingstar med olika matbehov och många ston och föl fick stona ta den stora och kuperade skogshagen i vinter och det inebär att unghingsten gått 4 månader i en mindre och dessutom platt hage tillsammans med en valack. Eftersom han är 5-gångare var det mindre bra. Han har tappat sin starka trav helt och blivit passgångare i alla hastigheter. Där ser man vad små platta hagar ställer till! Nåja skritten är ren och han töltar också, men hans jättetravkliv är borta och galoppen blir passaktig. Och han som hade höga lyft i 5 gångarter precis som sin pappa. Så jag tror inte det blir av att visa honom som unghingst utan jag får rida in honom och visa honom nästa år eller om två år. Dessutom är han faktiskt valpig. Men vi får se. Jag kanske ångrar mig. Men skall han visas måste jag lägga tid på att träna honom mer så han lyder ordentligt även på bortaplan och jag vet inte om jag har den tiden just nu.

Förstår du är deppig än pga att Vala kastade fölet. Hur mår Vala själv? En del ston blir så deppiga så det bästa är att de får bli dräktiga så snart som möjligt igen. Min musblack miste ett föl för 4 år sedan och hon var totalt nere. Det var bara att snabbt betäcka om. Ett annat sto kastade tvilingar samma år 6 veckor för tidigt, men hon stod och åt som vanligt som om inget hade hänt när vi kom ut och fann de döda fölen. Hon verkade inte bry sig ett dugg! Men jag betäckte ändå om henne.

Jag tror att jag och den hästtokige sonen åker ner och tittar. Har aldrig varit där nämligen. Det har bara inte blivit av.

Anette

Jo platta hagar är inget kul för sådana hästar.
Dom blir inte tvungna att använda annat än passen.
Det är synd.
Får se om det blir visning av unghingst för mig för nu är han förmodligen såld.
Tyvärr....sen säger jag inget mer fast jag skulle vilja. :angel:
Annars tror jag jätte mycket på honom.
Var själv jätte intresserad men "fick" inte fram pengarna.
Rättare sagt så var inte mamma som alltid är med på hälften av hästarna riktigt övertygad.
Så det blev inget köp för mig.
Det blir nog ett ungsto istället. :D

Vala mår prima, vi fuskade häromdagen och var ute på 10 minuters skritt på stycket barbacka.
Hon tyckte det var jätte kul.
Deprimerad är hon inte, hon begravde honom och dagen efter aborten sprang hon runt i hagen och showade för oss.
Får se om det blir ombetäckning eller inte.
Har inte ombetäckning på hingsten, hade annat betäckningsavtal.
Sen vill jag inte att det bara är Vala som går med föl nästa år.

Skulle vilja ha en avkomma med allt bra från Vala som du har i Saga, men det är alltid ett våg spel.
Hennes avkomma som uppfödaren har är tydligen jätte fin.
Dom ska visa henne i vår. :)

Klart ni får åka ner och titta.
Vi kan ha en mindre bukefalos träff kanske.
Kunde vara trevligt att träffa dom man skriver med. :)

Ja, den är härlig :D Önskar hästen hade likadana öron som Herr Åsna.

Jepps det är Hamur som ska få komma ut lite och visa sina fossingar. Får hoppas det går bra för honom, han är trots allt inte så gammal och erfaren ännu.

PM:ar dig mer info om honom.

Jenny

Oh då får man ju åka och kolla. Hade lite som mål när ja köpte min fröken i maj förra året att jag skulle vara med men det hann knappt bli grundridning innan patellahakning slog till med op. och konvalecens som följd, och nu på vintern har vi inte så bra möjligheter till riktig träning, så vi grundtränar. Så vi får väl sikta på nästa år i stället..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Örnäs gård ska inviga sitt nya ridhus och så också sin nya förening. Nu öppnar de upp sin verksamhet för en dag och ger alla...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur