Islandshästbett

K

kjelin01

är de bra när man rider isisar.
jag blir helt tokig när det gäller bett.

har nu tredelat bett på min isis, men han är för stark för detta.

ska jag då ha pelham el. islandshästbett? el. kanske jaktkandar?

jag har ingen aning!

svar emottages tacksamt!

är det för taskigt med pelham?
är det bäst med jaktkandar?

vad har ni?

Jag har ingen erfarenhet av pelham eller jaktkandar men har ridit lite på så kallat isländskt kandar. Främst var detta på en häst som var framåt, stark och "seg i munnen". På denna häst var det perfekt, från att varje ridtur varit ett slagsmål så satt man bara och höll löst i tyglarna och hon gjorde allt! Detta visar dock hur skarpt detta bett är, om käkkedjan är hårt spänd är det mycket skarpt! Man sägs kunna bryta hästens käke om man rycker hårt i bettet när kedjan är spänd. Detta borde dock gälla alla skarpa bett med kedja. Jag tycker man kan använda ett isländskt kandar på sin häst emellanåt, för att göra den uppmärksam på vem som bestämmer. att använda det alltid leder till att man tillslut inte kan rida den alls på tränsbett. Jag skulle inte rida en unghäst eller en häst som till exempel slänger sig, skyggar eller liknande på detta skarpa bett, de häftiga rörelserna gör att man kanske flera gånger under ridturen av misstag rycker hästen i munnen. På en stark eller hård häst är det däremot ett bra redskap som förhoppningsvis bara behöver användas under begränsad tid!
Lycka till!

Liksom Boj har jag oftast vanligt tredelat på ridhästen. På gammeln Globus oledade, lätt böjda bett.

Ska man byta bett tycker jag man bör fundera lite över varför man byter, och vad man skall uppnå med det nya bettet. Och, inte minst - HUR fungerar det nya rent teoretiskt? (sen är det inte säkert att detta alltid stämmer praktiskt, alla hästar ser ju t ex inte likadana ut i munnen).

Rent praktiskt gällande stångbett som någon föreslagit bör man vara medveten om att det ÄR ett skarpt bett, eftersom stängerna ger en "utväxling" på ryttarens förhållningar osv. Dessutom påverkar de hästens hållning annorlunda än ett tränsbett, vilket hästen bör vara musklad för.

har själv en stark häst som jag rider på tre delat ...då stångbett inte löser några problem ...dom gånger jag använder e när jag rider med en stor grupp.. ...min häst e så att desto hådare jag håller detso hådare blir han i munnen så honom ska man rida mjukt ...har ingen erfarenhet av dom andra betten :smirk:

Är hästen stum och hård i munnen är det väl inte så bra att byta till ett skarpare bett?? Det är ju som strypkoppel på hund, lär den att inte dra i stället. Kanske en massa halter (rid rakt mot ett staket eller en vägg och gör halt det brukar funka bra i början), lösgörande övningar, volter i form m.m. Det finns säkert en massa bra övningar du kan använda för att få din häst mjukare i munnen.
Jag tycker att man skall sträva efter så lite "drag" i tygeln som möjligt. Du kanske skall prova Akademisk ridning med din Pålle? Jag har hört att det har gjort underverk med många "hårdamunnade" hästar.
Lycka till!!

Jag tycker att ett tredelat är bra, och man skall försöka ha ett bett till eller hackamore för att hästen ska vila munnen. Byter man bett blir det "tryckskador" på andra platser.

Att hästen är hård i munnen, kan det finnas olika orsaker till. jag tycker att du först ska till en hästtandläkare som ser om hästen är OK i munhålan. Det kan ev finnas orsak till att hästen är hård i munnen. Kanske tryckskador från nuvarande bettet, så ett bettbyte till något annat lämpligt kan vara bra. Så byter man bett då o då.

Rakt odelat o tredelade Globus brukar min tandläkare rekommendera. Till en av mina pållar har ett rakt pelham rekommenderats, men det har jag inte börjat med än för han fungerar bra med sitt tredelade. Så byter jag med hackamore o spanskt stångbett emellanåt.

Finns det inget fel i munnen så är det bra att markträna och lära hästen lyssna på rösthjälperna. Det är mycket bättre om alla vi lär oss styra hästen med rösthjälper o vikthjälper. Bettet skall inte stoppa hästen utan rösten o vikthjälperna.

Lena

Kanske bettlöst vore ett alternativ. Definitivt inte skarpare bett. Försök tänka att du skall jobba med hästen, inte mot den.

Gummibet med äppelsmak fungerar på min häst. Hon blir som en helt ny häst med det i munnen.

ja ha,, en till sån som tycker att man löser lydnadsproblem med hjälp av skarpare bett.. Lär din häst att lyda istället. Att använda smärta som vapen för att få hästen att lyda är ingen bra ide.

Is ponnyn jag ride nu är jätte mjuk och fin i munnen på valigt tvådelat bett, i början ville han bara dra framåt och vara "stark i munnen" för att han blivit riden av så många olika ryttare, och lösningen på komunikationsproblemet var att lära hästen ordentligt var hjälperna ´betyder, och nu är han så mjuk i munnen sin :love:

Mitt förslag är att du hoppar av din polle och arbetar med problemet från grunden. :idea: Lär honom vad hjälperna betyder och att han ska vara känslig för dom.

En urspårning till Balderum bara...

Rakt odelat o tredelade Globus brukar min tandläkare rekommendera. Till en av mina pållar har ett rakt pelham rekommenderats, men det har jag inte börjat med än för han fungerar bra med sitt tredelade.

Apropå detta; du har väl sett att Globus har ett pelham med samma mundel som det raka, lite böjda de också säljer?

Det finns inga "milda" bett. Det är hur mjuk man är i handen som avgör hur skarpt bettet i slutändan blir.
Min åsikt...

Det var det jag menade!! inte helt rakt utan lite böjt. Enklare skriva rakt men i o för sej är de litet böjda, dessa "raka"! :crazy:

Lena

är de bra när man rider isisar.
jag blir helt tokig när det gäller bett.

har nu tredelat bett på min isis, men han är för stark för detta.

ska jag då ha pelham el. islandshästbett? el. kanske jaktkandar?

jag har ingen aning!

svar emottages tacksamt!

jag frågade vad jag skulle kunna ha på honom, ni kanske missförstått..

jag ska INTE byta till ett skarpare bett,ville bara veta vad ni använder/tycker om de betten.

jag kanske uttryckte mig fel, men jag ska alltså inte köpa ett skarpare bett.

ska rida akademiskt nästa vecka, och ta "isis" lekrion i helgen, så det ska nog lösa sig.

jag är mer orolig vad gäller familjen.

han "är" en familjehäst, men jag vågar inte låta nån annan rida honom nu, när han gärna går väldigt fort :(

jag har även jobbat mycket med volter, ledarkap oh liknande, och det verkar som det är när han ska ut, det gärna går lite fortare.

med tanke på familjen, så vill jag att det blir lite stabilare innan de ska rida.

Alla hästar passar inte som familjehästar, en stor del av islandshästarna är direkt olämpliga då de har alldeles för mycket vilja för mindre vana. Ibland är det dock så att hästen anpassar sig efter ryttaren, riktiga skenkulor kan bli som lam och ta hand om barnen, men det kan även bli tvärt om. Skarpa bett och nybörjare hör dock väldigt sällan ihop.

jo jag vet.

men grejen är det att jag köpte honom som just familjehäst.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar