Islandshästavel

Silkisif

Trådstartare
Hoppas ingen annan skrivit om samma sak:angel: Hittade inget...:idea:

I alla fall så undrar jag vad det är som kostar med och föda upp ett islandshästföl? Ta med allt tillkommande efter betäckningen, fram tills hästen är 4-5 år, då inkl. t.ex. ultraljud, sif:s stoavgift, vaccinationer, id, osv.

Jag undrar också hur mycket det det kostar, vad är priset på ett ultraljud normalt? Och hur mycket är sif:s stoavgift? hittar inte det på deras hemsida... Tacksam för svar:D

// Veronika;)

Sv: Islandshästavel

Det blir mer än man tror. Det är bland annat därför som de är förhållandevis dyra i slutänden.

Det finns en del trådar där ungefärliga kostnader står. Sök på "varför är Islandshästar så dyra" så hittar du säkert uträkningar.

Betäckning, stoavgift till sif, betesavgift ev skötselavgift på hingststationen, ultraljud etc kan kosta allt från ca 5000 till 15-20000kr beroende på val av hingst och om stoet är friskt och fritt från infektioner och andra sjukdomar som kan göra henne svår att få dräktig, hur lång tid hon behöver vara hos hingst spelar också roll för slutnotan, om hon handbetäcks eller går med hingsten osv.

Sedan tillkommer fosterförsäkring och övriga försäkringar under uppväxten, extra foder till mamman under dräktighet och digivning, verkningar, avmaskningar , foder, vaccinationer osv.

Allt detta under fyra fem års tid borde kosta MINST 40.000kr och då har jag räknat med att hästen håller sig frisk och att man inte betalar särskilt mycket för uppstallning av hästen.

Detta är vilda gissningar och spekulationer genom överslag, men så mycket billigare än drygt 50.000kr borde inte en inridningsklar unghäst som man fött upp själv ha kostat allt som allt, om man försäkrat och skött enligt konstens alla regler. :eek:

Då har jag ändå räknat lågt med ett genomsnitt på att hästen kostar sådär 6-700kr/månaden under fem år. Det är inte verkligheten för de flesta skulle jag tro.

Det kan alltså vara "billigare" att köpa en inriden häst än att föda upp en själv! Men det är naturligtvis roligt att föda upp själv, och man kan ju se det som att man skaffar häst på avbetalning. :)

Tack för svaret;) :D

Jag vill ta föl på mitt sto egtftersom hon är en sådan underbar individ som faktiskt gått i generationer... (!) Alla hennes syskon och hennes syskons föl har tydligen varit underbara ridhästar, vissa med bra steg... Sedan så vill jag ha kvar den enorma styrkan i galopp och pass som finns hos henne... och så självklart så är det för att det är kul att ha en avkomma från henne, som man dessutom kanske kan rida in själv.. har nästan ridit in stoet själv, eller... hon var totalförstörd när jag fick henne, tog tre på att få rätt på...:eek:

Vad kostar ett ultraljud ungefär? Och sifs stoavgift? Har försökt räkna på det så jag räknar med ungefär 75.000 kr... Man får ju bli glad om det inte överskrider;)

Tack än en gång!

//Veronika:cool:

Då har jag ändå räknat lågt med ett genomsnitt på att hästen kostar sådär 6-700kr/månaden under fem år. Det är inte verkligheten för de flesta skulle jag tro.

Ja det var lågt, to m lägre än Glocalnet.;) Sanningen är väl den att mellan 1000-1500 kr per månad är realistiskt, förutsatt att man inte har en egen unghästflock. Sen tillkommer vaccination, ev verkningar samt avmaskning. Under tiden skall unghästen hållas försäkrad, om man är tillräckligt klok att välja det.;) Och g*d nåde om den gör sig illa, då stiger kostnaden omedelbart.:crazy:

när jag ultraljudade mitt sto 2004 kostade det 300 kr gången, stoavgiften var då 325 kr (tror jag iaf).

Okej, TACK SÅ JÄTTEMYCKET:) Det är precis det jag undrat över läääänge....

nu har vi iaf siktat in oss på Grímur frá Gerdi, hoppas bara att hon får flats;)

Liknande trådar

Avel Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 126
Senast: Bintang
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10