islandshästarnas storlek

gucci

Trådstartare
Hej! Jag har ridit i hela mitt liv och har även egen häst som jag rider och tränar, dock EJ islandshäst. Jag har blivit väldigt intresserad av islandshästen och ridningen, har även provridit en del och tittar så smått efter islandshäst att köpa i framtiden. Grejen är att jag är lång, ca 178 cm och väger väl 75-80 kg! Självklart letar jag efter en större islandshäst 140+ men jag undrar hur ni tänker kring detta? Avlar man på större islabdshästar, eller har man ett mått på islandshästen som "rasstandard"? Vill man att dom ska va stora/små? Har någon storlek betydelse på tävling osv. Jag vill absolut inte vara för tung för min häst!

Hoppas på många svar :D

Hej! Jag har ridit i hela mitt liv och har även egen häst som jag rider och tränar, dock EJ islandshäst. Jag har blivit väldigt intresserad av islandshästen och ridningen, har även provridit en del och tittar så smått efter islandshäst att köpa i framtiden. Grejen är att jag är lång, ca 178 cm och väger väl 75-80 kg! Självklart letar jag efter en större islandshäst 140+ men jag undrar hur ni tänker kring detta? Avlar man på större islabdshästar, eller har man ett mått på islandshästen som "rasstandard"? Vill man att dom ska va stora/små? Har någon storlek betydelse på tävling osv. Jag vill absolut inte vara för tung för min häst!

Hoppas på många svar :D

Att hästen håller ett mankmått över 140 cm borgar inte för att den skulle vara mer viktbärande, tvärtom skulle jag säga så kan man finna de mest viktbärande under 140 cm.

Storleken har ingen betydelse vare sig i rasstandard eller på tävling.

Jag håller med Boj om att du inte ska vara allt för fast vid 140+, titta hellre på hur hästen är byggd. Ibland (ganska ofta) är de större smäckrare och mer "ponnymodell", och kanske mindre lämpade för större ryttare än de något mindre, där det finns fler som är lite grövre.

Min uppfattning är att vissa, framförallt hobbyuppfödare, gärna vill få fram stora avkommor, men jag tycker inte mankhöjden är något man ska tänka för mycket på. Den säger inte så mycket om själva hästen.

Ja så oerfaren är jag inte så jag inte förstår att det är själv grovleken som har betydelse, men om vi säger såhär då: skulle gärna vilja ha en GRÖVRE högre islandshäst än en lägre :) eftersom jag är lång vill jag ju inte känna mig för stor. Samtidigt bär ju hästar upp ryttare olika. Men för mig KÄNNS det bättre med en större islandshäst på alla sätt och vis, för jag vill inte känna mig jättelång :) haha

Ja så oerfaren är jag inte så jag inte förstår att det är själv grovleken som har betydelse, men om vi säger såhär då: skulle gärna vilja ha en GRÖVRE högre islandshäst än en lägre :) eftersom jag är lång vill jag ju inte känna mig för stor. Samtidigt bär ju hästar upp ryttare olika. Men för mig KÄNNS det bättre med en större islandshäst på alla sätt och vis, för jag vill inte känna mig jättelång :) haha

Det förstår jag, men det är inte säkert att du känner dig jättelång på en mindre och mindre jättelång på en större heller. Vissa hästar bär upp mycket trots att de inte ser ut att göra det, så enda sättet att veta säkert är att prova.
En av de "i känslan största" islandshästar jag ridit är ett sto på 130 :D

Det kanske är en bra idé att om jag nu hittar en islandshäst, att jag tar med mig en erfaren tränare alltså islandstränare som kan se hur det ser ut osv. ! :)

Jag har en valack som mäter 142 i make och är själv 178. Känner mig inte alls stor på honom. Han är rejäl, mycket hals och bred musklad bog. Alla tror att han är större än vad han egentligen är då han ger ett väldigt maffigt intryck. :)

Finns ju stora robusta islänningar med ;) Min är 145, inte jättegrov men har ändå former. Dock är han spinkig om man jämnför med vårat sto som är GROV).

Det är inte bara grovleken som spelar roll, utan även hur hästen är byggd. En korrekt byggd häst skulle kunna delas upp i tre lika stora delar, och då är det främst ryggen man ska se till. Är den längre partiet trots sin grovlek, så kommer hästen ändå vara mindre viktbärande.

Islandshästen är ju inte riktigt rätt ras om man känner problem med att bli för lång, det är i så fall något man får lägga åt sidan. olika hästar bär på olika sätt, och det hänger inte på hur stora de är.

Jag är 175 cm lång och min Jorunn kan inte vara mer än 135 cm hög snarare 133 får snart veta då hon till våren skall slutmätas=)

Tycker inte jag ser för stor ut på henne och känner mig inge stor heller.
Som en här ovan sa får man lägga undan känslan av att va för lång när man går över till isis för man kan inte jämföra dessa mot hbl p å175.

10547599_10153024663478998_1604107146081080363_n_zps94c9e2f9.jpg

kl
Jag är förvånad över när man läser annonser. De mindre hästarna kring 133-134 står ofta som barnhästar eller mindre vuxen. Vad har hänt? Innan skrevs det aldrig så och nu har jag sett det i flera annonser.
(jag har en häst i det måttet och jag är 175cm, himmel vad tokigt ;-) )

kl
Jag är förvånad över när man läser annonser. De mindre hästarna kring 133-134 står ofta som barnhästar eller mindre vuxen. Vad har hänt? Innan skrevs det aldrig så och nu har jag sett det i flera annonser.
(jag har en häst i det måttet och jag är 175cm, himmel vad tokigt ;-) )

Man har insett att många hästar helt enkelt inte orkar..
Min ena på 137 blir jättetrött när pojkvännen på 180 cm/70 kg sitter på, medan andra på 134 glatt pinnar på och trivs bättre med honom på ryggen än mig (160/60).

Jag är 175 cm lång och min Jorunn kan inte vara mer än 135 cm hög snarare 133 får snart veta då hon till våren skall slutmätas=)

Tycker inte jag ser för stor ut på henne och känner mig inge stor heller.
Som en här ovan sa får man lägga undan känslan av att va för lång när man går över till isis för man kan inte jämföra dessa mot hbl p å175.

10547599_10153024663478998_1604107146081080363_n_zps94c9e2f9.jpg
Jag tycker inte det ser dumt ut alls, väldigt fina! :) jag får helt enkelt leta mig fram och provrida och känna efter vad som känns bäst! Är ju en helt annan sak när man sitter och rider! :)

Jag tycker inte det ser dumt ut alls, väldigt fina! :) jag får helt enkelt leta mig fram och provrida och känna efter vad som känns bäst! Är ju en helt annan sak när man sitter och rider! :)

Precis. Tycker känslan beror lite på hur hästen är byggd. Min är ganska högställd (?) och upplevs ganska stor när man rider honom tack vare hans hållning. Stoet är väldigt framtung och hög bak och upplevs som mycket mindre att rida. :crazy:

En helt annan tanke/fråga. Vad är det som gör att du vill ha en islänning?
Är det tölten?
OM så finns det ju faktiskt flera andra raser som töltar och som har en högre mankhöjd som standard om det är viktigt för dig. (Vill du däremot tävla i tölt blir det svårt, för ännu är tävlingar för andra töltande raser än islänning väldigt ovanliga i Sverige).

Annars har du fått många bra tips innan, så dem upprepar jag inte.

Är 170 cm, väger dock bara 50 och rider islandshäst på 130 cm och 140. Känner mig ganska bra på de hästarna. Benen mina kan se sjuukt långa ut barbacka, men aja :P
Så längden för en isis för mig iaf känner inte jag att det är ngt problem. Väger dock lite nligt mig, 50 kg. Så hästarna baär mig väl lätt som en plätt

Det är inte enbart tölten, det är hästen i sig, gångartsridningen är absolut roligt! Köper jag en islandshäst är tanken att tävla! Har blivit lite insatt i den här "världen" och älskar det! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar