Islandshästar norrut?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej alla som håller till i västra norrbotten!

Hur ser det ut där med islandshästar? Har varit en del vid kusten, det finns en hel del hästgårdar. Men vet inte vart närmaste islandshästgård ligger.

Verkar vara ont om islandshästar där, stämmer det?

Sv: Islandshästar norrut?

Aha! Men då menar du ÖSTRA Norrbotten och inte västra.

Just Piteå är lite av en vit fläck på "islandshästkartan". Har hört att det ska finnas några islandshästar där, men vår förening Midur (för Norrbottenskusten) har vad jag vet ingen medlem i Piteå. Runt Luleå finns det däremot en hel del, fast vi är ganska utspridda.

Om vi ska tala om "islandshästgårdar" så beror det ju på hur det definieras... Men i Ersnäs, söder om Luleå, finns två stall med i alla fall 4-5 islandshästar i varje och det ena har ovalbana.

I det gamla klostret i Mariebäck, mellan Luleå och Boden, finns Sylvias islandshästar. Där har det tills alldeles nyligen varit ridskola och turridning och totalt ett 30-tal hästar på gården. Nu har hon lagt ner både ridskola och turridning och sålt av verksamhetshästarna. Men har 7-8 kvar, främst unghästar, samt hingsten Démantur frá Minni Borg. Dessutom är vi ett gäng som har våra hästar inhyrda där.

I Sävast, utanför Boden, finns också en liten större islandshästgård, Stall Åbergstorp med hingsten Axjón från Stormsund som kronan på verket. Där var det också ridskola tidigare, men nu är avel huvudinriktningen.

I övrigt är islandshästarna utspridda med några här och några där. Midur har medlemmar i Kalix, Överkalix... ja, ända uppe i Gällivare faktiskt, trots att det egentligen är Bifrost-land. Kolla gärna in Midurs hemsida där det bl a finns en blogg där medlemmar turas om att blogga!

Det finns ganska mkt islandshästar runt Skellefteå, men Skellefteå ligger i Västerbotten.

Det är bara 9 mil från Piteå. När jag bodde utanf Pite så var det oftast till Skellefte jag åkte för kurs mm.

Tack för ditt svar, antecknar i högsta hugg :D!

Synd att det inte finns nåt närmare Piteå, finns det någon som har en islandshäst där eller är det helt dött? Väldigt mkt. hästar annars men just inslandshästar har jag aldrig sätt där. Funderar på att flytta upp dit och förutsättningen är att det ska finnas nån form av islandshästverksamhet i närheten. Nio mil var lite i längsta laget... Fast det kanske blir 8 mil för mig då jag isåfall flyttar till Munksund, söder om Pite. En liten privat gård med islandskompisar kan jag oxå tänka mig, då vi kanske gemensamt kan ordna aktiviteter, hyra tränare osv.

9 mil är ingenting ska du se när du flyttar upp - det är raka vägen också från Pite till Skellefte, men sedan upp till Noret är lite besvärligare men bra vägar iaf. Det finns lite privatfolk med islandshästar i trakterna runt Pite, men nu vet jag inte för det är väldigt längesedan jag flyttade.

Ja, det låter ganska långt att åka 18 mil varje dag bara för att komma till stallet, men att åka dit kanske två gånger i månaden för någon tränare det kan jag tänka mig. Ska försöka ta mig dit i sommar och se hur det ser ut.

I övrigt är Piteå med omnejd en hästtät ort, framförallt mycket varmblodiga ridhästar och travhästar. Finns hästgymnasium och ridklubb, ryttarförening, hästcenter och hästgårdar med ridhus. :) Men islandshästar är det som sagt ingen stor gård. Men ingenting säger ju att du inte kan stalla upp din/dina i ett "vanligt" stall. Islandshästar smittar av sig... du ska se att någon av dina stallkamrater snart blir sugen på att köpa femväxlat. :angel:

Ska du rida aktivt för tränare här i norr får du räkna med en del restid!

Ja Piteå är verkligen hästtätt och inte en issis så långt ögat når... Fattar inte att det inte finns islandshästar där. Verkar helskumt. Eller så är det bara jag som är van vid att det ligger stora gårdar i närheten åt alla håll. Eller iaf. ganska nära. massor med valmöjligheter här där jag bor nu. Men det är dyrt att stalla upp sig runt om i Sthlm. och så roligt är det inte att pendla alltid. Vill bo nära gården. På landet helst.

Hejsan! vad trevligt med en till som söker islandshästar i norrland! Har du flyttat hit nu eller är du kvar i södra sverige??? Jag har flyttat hit från stockholm och söker mig nu som medryttare men det finns verkligen inga isisar här. Bara travare och nordisar. Man får väl köpa en själv verkar det som... hör av dig..:laugh:

Nä, jag flyttade aldrig, men har huset kvar om jag ändrar mig. Bor just nu i ett "islandsgetto" med allt kul som det innebär :). Visst är det trist (och konstigt) att det inte finns några islänningar där! Kommer förmodligen köpa gård i framtiden och blir det där uppe, så kan ni räkna med att islandshästarna kommer att mångdubblas! Men ännu är det inte aktuellt. Du får nog ta och rida på nordisarna ett tag till eller köpa dig en riktig islandshäst, jag skulle satsa på det senare alternativet :).

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
707
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka