Islandshästar jämnfört med andra hästraser

Z

zmurf

En sak som jag har börjat funderat över är att det är ju så många "vanliga ryttar" som klagar på islandsryttare för att de är för tunga, för långa men det är ingen som har tänkt på att det finns andra ponnyraser som många vuxna ryttare rider som t.ex. fjordingar och haflinger. Nu kanske inte dom tävlar med dom men kollar man på aveln och aveln visningar så är det ju vuxna människor som rider dem. Sen så rids ju också ponnyer in utav vuxna människor oftast. Har ni aldrig tänkt på det här med att det finns andra raser som kanske är lika islandshäst som vuxna också rider?
Jag blir bara så irreterad när folk hela tiden har såna fördomar om islandsryttare men att de inte tänker på att de finns många ponnyer som blir ridna utav vuxna

Sv: Islandshästar jämnfört med andra hästraser

Islandshäst är visst näst vanligaste ridhästrasen i Sverige. Jag har sett fler vuxna än barn rida islandshäst.
Därmed tror jag att man oftare ser vuxna som rider islandshäst än vuxna som rider andra raser av ponnystorlek.

Medelmankhöjden är högre bland fjordingar än bland islandshästar. Medelmankhöjden på Haflinger är högre än för både fjording och islänning.
Jag tror helt ärligt (men det är att tro, inte att veta;)) att vuxna som rider andra ponnyer än fjording/islänning oftare har reflekterat över sin kroppsstorlek i relation till ponnyns storlekf jämfört med islandsryttare.

Personligen tycker jag det är lika illa med 100-kg-klumpar på fjording som på islandshäst som på annan ponny.
Jag tycker att ryttare för hästens skull bör hålla en rimlig kroppsvikt och välja en häst i lämplig storlek.
Men det finns uppenbarligen många människor som tycker annorlunda...

Jag tycker att vi islandshästryttare bör vara medvetna om att vi väljer att rida ponnyer - ofta i C-ponnystorlek även de som är stora män. Det är ganska tufft även om det är tydligt i tävlingssammanhang att ponnyerna tydligen klarar av det (OK, jag vet, islandshästen är en "häst" även om definitionen av ponny jämfört med häst är rent storleksbaserad...)

OT men jag tycker det är intressant att så många islandshästryttare skriker om att islänningen minsann är en häst trots ponnystorlek medan fjordingfolket sällan har problem med att deras fjordHÄSTAR är ponnyer.
Jag har både fjordingar och islänningar och tycker att jag som är 170 cm och normalbyggd nog är lite stor för Nattfari som är 134-135 cm i mkh.

Förresten, fördomar? Är det inte en fördom då att fjordingfolket inte tävlar? Varför skulle man inte tävla med en fjording lika gärna som med en islänning? Fjordingar med vuxna ryttare tävlas bland storhästar vilket gör att de kanske inte har så goda förutsättningar gällande resultat. Jag har tävlat western med mitt fjordsto i flera år med ganska goda framgångar, har sett fjordingar på SM-nivå i westernridning. Jag har själv börjat, och har sett många andra, som tävlar dressyr med sina fjordingar bland storhästarna. Men det är inte lika vanligt med fjording som med islandshäst i Sverige och därför, som ovan, ser man det inte lika ofta.

Senast ändrad:

Strunta i längden det är inget som en häst lider av, de kan se till synes lite roligt ut men påverkar inte för fem öre hästen.
Däremot ställer de högre krav på ryttaren att den har en god balans, detta är helt olika från häst till häst.
Man ser att hästen går med korta bakbenssteg och hästar brukar säga ifrån när de inte tycker att vikten är oki längre.

Vi skall inte glömma att förr i tiden var hästar inga gullegrisar som tjejer satt och hoppade runt med eller red runt i en paddock på.. Nej hästen var ett fordon ett sätt att ta sig fortare från A till B.
Stora muskellösa män vägde nog iallafall 80-90 kilo med tung riddarutsustning på 50 kilo minst och ibland red man 2 för att ens häst hade dött i strid och man behövde komma iväg fort.

Shettlandsponnyerna var från början gruvhästar som levde hela sina liv nere i gruvorna och var oftast blinda. De var över 100 kilo på sina ryggar timme ut och timme in dag och år. med åren avskaffades gruvarbetarna och maskinerna togs över och då var rasen inte längre aktuell att ha nere i gruvorna.
Körhästar som fick dra flera ton i 10 tals mil.

Ja hästar är riktiga muskelpaket och klarar ohyggligt mycket mer än vad vi i dag verkar tro!

Det däremot en häst är riktigt känslig för är att bli riden runt runt på ovaler eller i allt för tungt/djupt underlag. Då går de oftast sönder förslitningar i leder och sener och i koter mm.
En häst klarar oftast av att gå bogarna och inte i form än av att bli riden i form men på böjd/för djupt underlag.
Sedan har vi idag i vissa raser avlat bort alla de braiga egenskaperna som fanns förr. För att en häst skall vara så där vrålstark och klara av att bära tungt och dra mycket måste hästen vara av en viss typ i kroppen.
Den måste ha korta stabila ben, kort rygg rött kvadratisk i sin kropp och ha en rätt stor stabbig kropp med stora fina muskler.

Men idag vill vi ha nätta hästar med lååånga ben och lååånga kroppar och allt skall vara så ädelt och smalt helt enkelt. Dagens travare, sv hbl islandshäst ja nästan alla raser är så försmalade så ädla om man gämför med hästana för bara 30-40 år sedan.

Vi vill dessutom ha stora hästar när jag var ung var hästar på 165 riktigt stora och idag anses de närmaste små. En dressyrhäst eller hopphäst på 163 annonseras ut som liten.
De flesta ligger idag på över 170 och 175-180 är inte längre något man tappar hakan för av att se som man gjorde för 15 år sedan bara.
Så problemena kommer när hästar som är stora får långa kroppar långa smala ben benen får ta mer vikt i mindre format.
Detta ser jag bland islandshästarna sportmodellen som det så fint heter idag. Den skall vara stor allt under 140 anses vara en liten islandshäst idag. Den skall vara ädel smal i bröstomfånget med långa smala ben lång hals och ryggen är väldigt lång om man gämför hur rasen har sett ut!

Med detta får vi en islandshäst som vi anser idag vara optimalt vacker men den har tappat allt vad en islandshäst är kända för att ha.Dvs viktbärande och hållbara!

Det är mer skador idag på rasen än vad det var för 20 år sedan det är nog de i all araser och vad det beror på vet jag inte men oroväckande är det iallafall!

Jag är 175 cm lång och min islandshäst är 138 cm jag ser inte för stor ut påhenne mina ben hänger precis lika långt ner under magen som de gjorde på mitt sv hbl jag hade som var 163cm.
Däremot är mina ben nu närmare marken av ett naturligt skäl av att hästen är mindre:)
Hästen tycker inte det är tungt d hon med långa lätta kliv tar sina bakben jag har sett när hon har haft för tunga ryttare hur hon går och man kan skritta på henne då.Men när man vill trava slänger hon av den vad hon anser för tunga rytatren.

Om man ser stor ut eller inte avgörs på bröstomfånget påen häst och inte på mankhöjden. Jag kanrida en arab på 160 cm och mina ben hänger 2 dm under magen p åden. Eller rida en ponny å 140 som är grov och benen hänger ingenting under magen!

Vad anses vara för stort?? hur många cm får hälsen dingla under magen? är 1 cm oki men inte 2??

Jag har hellre en lång ryttare på min häst som rider välbalanserat än en ryttare på 150 som skumpar runt och vinglar åt alla håll och kanter och rycker och sliter i munnen på den tack vare sin obalans!

Här är jag på min häst och jag anser inte att jag ser sjukt stor ut på henne eller att hon ser ut att vantrivas med en lång ryttare på ryggen.
Jag är 175 cm lång och hästen 138 cm.
kristin11.jpg

Här rider jag min förra häst som var 163 cm hög.. obs mina kortare stigläder på henne om jag skulle ha dom på samma långd som jag har nu på min isis skulle mina hälar dingla under magen på hbl stoet med..Så är jag för stor för henne med??

Ridbilder5maj06040.jpg

Jag rider en arab på 149 cm riktigt korta läder med samma läderlängd som på min isis skulle hälen vara minst 2 dm under magen på denna herre.

Ridbildergazella1318.jpg

Ojoj vilket långt inlägg och jag hoppas ni inte har somnat hahaha!

tycker inte att du ser stor ut på någon av hästarna.

Ofta tycker jag inte folk är för långa, min pojkvän på 180 red vårat lilla sto på ca 135 härom dan och jag tycker inte det såg så konstigt ut, stoet är lite grövre byggt och har bra hals.

men han är smal och jag tycker de flesta ser proportionerliga ut med sina hästar så länge de har en normal kroppsvikt och kroppsvikten kan man ju faktiskt påverka.

Nu menar jag inte att man bör sätta en gräns på 30 kg och att det ska bli en barnhäst heller, men jag tycker att dom här jätte kolosserna som rider islandshäst och är väldigt överviktiga bör börja tänka på att gå ner i vikt för hästens skull.

Ja jag tycker att man man kraftigt överviktig skall man inte rida någon häst, Då kan man köra hästen istället under tiden man kämpar med att gå ner i vikt.

Vikten är viktigare än längden som sagt men också att de flesta häsatr säger ifrån. mitt hbl sto skulle jag och en tjejkompis rida bägge barbacka på tänkte vi(16 år båda) och min kompis han bara upp innan mitt sto bockade av henne. Så där sa hon stopp för vad hon gillade i viktväg på sin rygg iallafall:D

nej ingen häst ska behöva ta de här jätte kolosserna bara för att ägarna inte orkar ta tag i sin övervikt.

Och som du säger köra hästen tills man gått ner är en bra ide, varken hästen eller ryttaren mår bra av övervikten.

Det är lika viktigt att tänka på sin egen foderstat och motion som hästens :)

Strunta i längden det är inget som en häst lider av, de kan se till synes lite roligt ut men påverkar inte för fem öre hästen.
Däremot ställer de högre krav på ryttaren att den har en god balans, detta är helt olika från häst till häst.
Man ser att hästen går med korta bakbenssteg och hästar brukar säga ifrån när de inte tycker att vikten är oki längre.

Vi skall inte glömma att förr i tiden var hästar inga gullegrisar som tjejer satt och hoppade runt med eller red runt i en paddock på.. Nej hästen var ett fordon ett sätt att ta sig fortare från A till B.
Stora muskellösa män vägde nog iallafall 80-90 kilo med tung riddarutsustning på 50 kilo minst och ibland red man 2 för att ens häst hade dött i strid och man behövde komma iväg fort.

Shettlandsponnyerna var från början gruvhästar som levde hela sina liv nere i gruvorna och var oftast blinda. De var över 100 kilo på sina ryggar timme ut och timme in dag och år. med åren avskaffades gruvarbetarna och maskinerna togs över och då var rasen inte längre aktuell att ha nere i gruvorna.
Körhästar som fick dra flera ton i 10 tals mil.

Ja hästar är riktiga muskelpaket och klarar ohyggligt mycket mer än vad vi i dag verkar tro!

Det däremot en häst är riktigt känslig för är att bli riden runt runt på ovaler eller i allt för tungt/djupt underlag. Då går de oftast sönder förslitningar i leder och sener och i koter mm.
En häst klarar oftast av att gå bogarna och inte i form än av att bli riden i form men på böjd/för djupt underlag.
Sedan har vi idag i vissa raser avlat bort alla de braiga egenskaperna som fanns förr. För att en häst skall vara så där vrålstark och klara av att bära tungt och dra mycket måste hästen vara av en viss typ i kroppen.
Den måste ha korta stabila ben, kort rygg rött kvadratisk i sin kropp och ha en rätt stor stabbig kropp med stora fina muskler.

Men idag vill vi ha nätta hästar med lååånga ben och lååånga kroppar och allt skall vara så ädelt och smalt helt enkelt. Dagens travare, sv hbl islandshäst ja nästan alla raser är så försmalade så ädla om man gämför med hästana för bara 30-40 år sedan.

Vi vill dessutom ha stora hästar när jag var ung var hästar på 165 riktigt stora och idag anses de närmaste små. En dressyrhäst eller hopphäst på 163 annonseras ut som liten.
De flesta ligger idag på över 170 och 175-180 är inte längre något man tappar hakan för av att se som man gjorde för 15 år sedan bara.
Så problemena kommer när hästar som är stora får långa kroppar långa smala ben benen får ta mer vikt i mindre format.
Detta ser jag bland islandshästarna sportmodellen som det så fint heter idag. Den skall vara stor allt under 140 anses vara en liten islandshäst idag. Den skall vara ädel smal i bröstomfånget med långa smala ben lång hals och ryggen är väldigt lång om man gämför hur rasen har sett ut!

Med detta får vi en islandshäst som vi anser idag vara optimalt vacker men den har tappat allt vad en islandshäst är kända för att ha.Dvs viktbärande och hållbara!

Det är mer skador idag på rasen än vad det var för 20 år sedan det är nog de i all araser och vad det beror på vet jag inte men oroväckande är det iallafall!

Jag är 175 cm lång och min islandshäst är 138 cm jag ser inte för stor ut påhenne mina ben hänger precis lika långt ner under magen som de gjorde på mitt sv hbl jag hade som var 163cm.
Däremot är mina ben nu närmare marken av ett naturligt skäl av att hästen är mindre:)
Hästen tycker inte det är tungt d hon med långa lätta kliv tar sina bakben jag har sett när hon har haft för tunga ryttare hur hon går och man kan skritta på henne då.Men när man vill trava slänger hon av den vad hon anser för tunga rytatren.

Om man ser stor ut eller inte avgörs på bröstomfånget påen häst och inte på mankhöjden. Jag kanrida en arab på 160 cm och mina ben hänger 2 dm under magen p åden. Eller rida en ponny å 140 som är grov och benen hänger ingenting under magen!

Vad anses vara för stort?? hur många cm får hälsen dingla under magen? är 1 cm oki men inte 2??

Jag har hellre en lång ryttare på min häst som rider välbalanserat än en ryttare på 150 som skumpar runt och vinglar åt alla håll och kanter och rycker och sliter i munnen på den tack vare sin obalans!

Här är jag på min häst och jag anser inte att jag ser sjukt stor ut på henne eller att hon ser ut att vantrivas med en lång ryttare på ryggen.
Jag är 175 cm lång och hästen 138 cm.
kristin11.jpg

Här rider jag min förra häst som var 163 cm hög.. obs mina kortare stigläder på henne om jag skulle ha dom på samma långd som jag har nu på min isis skulle mina hälar dingla under magen på hbl stoet med..Så är jag för stor för henne med??

Ridbilder5maj06040.jpg

Jag rider en arab på 149 cm riktigt korta läder med samma läderlängd som på min isis skulle hälen vara minst 2 dm under magen på denna herre.

Ridbildergazella1318.jpg

Ojoj vilket långt inlägg och jag hoppas ni inte har somnat hahaha!

Kunde inte skrivit det bättre själv :)
Dessutom är hästar inte byggda för att vara 180cm, oavsett om de är kraftiga eller inte. Leder m.m. är inte utformade för att bli så stora. Samma sak gäller jätte hundar... de håller helt enkelt sämre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
10 114
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 596
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar