Islandshäst som tappat manen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 962
J

Johanna-79

Har en islandshäst, svenskfödd. Hon har tappat delar av sin man. Jag köpte henne i våras och fick hem henne i början av juni, när jag skulle borsta (med vanlig hårborste och pälsglans) igenom hennes man som var väldigt tovig så lossnade stora delar av hennes man! :eek: Eksem är ju det första man tänker när man har islandshäst men hon kliar sig inte (har massa träd i hagen), är inte tjock i mankammen, inga sår, ingen mjäll, svansen är precis som den ska, likaså pannluggen... Inga symptom öht på eksem.

Hon hade pälsätare i våras enligt förra ägare, kan de vara dom som ätit manen? Vad kan det annars vara?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Islandshäst som tappat manen

Kan vara vitaminbrist. A-vitamin eller B-vitamin störst troligt då.. Har även hört en vet. som påstår att selenförgiftning kan ge håravfall (överskott på selen alltså)

Hon går på bete nu, får inget extra. Är jättefin i pälsen i övrigt. Pannluggen och manen är tjock och fin. Ingen annan häst i stallet har liknande problem, de flesta islandshästar som går på bete utan tillskott precis som min.

Hur får man då reda på om hästen har brist på vitaminer? B-vitamin kan jag ju ge extra av men A-vitamin vill jag inte ge om hästen inte har brist på det eftersom det kan göra mer skada än nytta.

Och hur ska jag veta om hästen får för mycket selen?

Alltså, min valack fäller en vända på våren tillsammans med vinterpälsen. Jag kammar honom inte regelbundet och alltså sitter allt den fällda manen kvar, intrasslad med den som sitter fast.
I början av sommaren får han ett vårbad då jag också reder ut manen med balsam och då kommer den fällda manen loss.

Han har inte eksem, och manen ser ut som vanligt, bara att den är lite tunnare sommartid, precis som på kroppen.

Kan det inte vara på samma vis med din häst?

Jo, precis så var det! Den manen som lossnat satt ihoptovad med den som satt fast, och när jag skulle reda ut manen så blev det inte så mycket man kvar. Eftersom hästen är ny för mig så vet jag inte om hon brukar fälla man på våren.

Funderar på om det är någon idé att ta ut en vet för att kolla, hon fäller ingen man nu och verkar helt frisk i övrigt. Jag har själv inte brytt mig särskilt mycket om det, eftersom hästen är frisk och inte visar några som helst tecken på eksem, men eftersom jag ska sälja henne och en tjej som var och provred i går backade ur pga hennes man (hon var rädd att det var eksem) så blev jag lite fundersam.

dom förra ägarna kanske inte borstade manen, det du borstade kanske redan satt löst.
det finns många gamla skrönor om islandshästar.
En av dom är att man inte skall borsta man och svans.
helst ska dom inte borstas alls endast sadelläget när man rider.:angel:

Eller så vill man inte slita ut den tjocka fina manen genom att riva i den hela tiden. Känner väldigt få islänningar som behöver få manen borstad ofta. De brukar hålla sig fina ändå.
Kallblodet vi hade förut behövde man dock borsta ofta då hon fick rastaskruvar direkt.

Så, bara för att förra ägaren inte borstat manen behöver det inte betyda att man gått på en massa skrönor.

TS:
Om det inte syns några förändringar i huden, typ flagor osv som inte är normalt, så skulle jag inte ta ut veterinär. Det är väldigt svårt att avgöra vad som är eksem.
Om nu hästen flyttat till dig ganska nyligt kan den fälla lite pga omställningen.
Men det kan också betyda att flytten startat igång något som kan utvecklas till eksem. Jag skulle skydda hästen emot insekter med täcke nu, medan hon acklimatiserar sig.
Tyvärr går man aldrig säker för eksem, inte ens på svenskfödingar :(

Men denna häst är svenskfödd med eksemfria svenskfödda föräldrar. Sen har hon inte flyttat långt, endast ca 10 mil. Sedan jag fick hem henne så har hon fått gå i hage och ta det lugnt, ingen stress alls.

Och hennes man har nog inte blivit borstad alls under hennes 6 åriga liv innan jag fick henne så det kan vara därför, hennes man var som ett skatbo och en massa man försvann när jag redde ut den.

Nä, jag är inte alls rädd att det är eksem, då hade hon kliat sig för det har hon alla chanser i världen att göra då hon har en massa träd i hagen. Nä, det är bara och vänta tills manen växer ut igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 032
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min islandshäst går med eksemtäcke och det gör att manen tar en del stryk och blir lite "klen". Använder mycket pälsglans så den inte...
Svar
13
· Visningar
1 624
Senast: kvandi
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 861
Hästvård Min islandsvalack har kliat svansroten sedan några veckor tillbaka, han är svenskfödd och eksemfri. Han kliar inte mankammen och visar... 2
Svar
27
· Visningar
8 030
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka