Pyttestor
Trådstartare
Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon annanstans än i uppförsbacke. Vid longering utan ryttare kan hon dock hålla galoppen hyfsat, men lägger ändå in pass-steg, speciellt med bakbenen. Med ryttare på bana får man vara glad om hon galopperar ett språng innan hon lägger sig i pass.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.