Islandshäst och sommarpäls...

S

sleepy

Finnes det islandshästar som inte får "ordentligt" sommarpäls? :confused:

Min häst hadde snygg päls och palominofärg da jag köpte honom; 05.06.03 En måned senere kom den lysere vinterpälsen... :crazy:

Sommeren -04 rakk han inte få sommarpäls för vinterpälsen töt ut igjen i juni... :cry:

Och i år har det typ "stoppet opp"; han har fortfarande "underullen" från vinteren igjen, utenpå sommerpelsen... :confused: Hoppast den faller av...

Han er född långt nord på island, kan det ha noe å si?

Sv: Islandshäst och sommarpäls...

B vitamin hjälper till vid fällning, foderjäst oxå eftersom det innehåller b vitamin.Testa det.

Hästar fäller långt tidigare på Island, vilket gör att de faktiskt kan vara helt utan vinterpäls i juni. Detta är något som vi inte ser så ofta här i Svergie, i varje fall inte på valacker men däremot hingstar.

Hästar fäller efter solljus, solen står högt på Island redan i apr/maj månad och därför går fällningen i rasande tempo, jag brukar se att de redan har börjar i feb/mars när jag är där och hälsar på. :cool:

Vi har 13 hästar hemma... vissa började fälla redan i början av mars, som Boj skrev (det var de som reds mkt och stod på stall, dvs hade ljust omkring sig längre, och "tjockisarna" :angel: ...)
Sen är det några som fortfarande inte fällt allt, och det är de som är svårare att hålla i hull, gamlingarna och de som av ngn anledning inte mått riktigt bra (spatt, kotledsinflammation...), och en häst som kom till oss för drygt en månad sedan, och då hade allt vinterpäls kvar.
Vi ger allihopa b-vitamin, tills de fällt klart, eller så gott som.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka