Islandshäst med kal hals.

aneri

Trådstartare
En av islandshästarna har eksem. Hon hade eksemtäcke hela sommaren och klarade sig bra då. Men när vi tog bort täcket så började hon skrubba hela halsen mot träd så att den är alldeles kal på båda sidorna. Nu har jag köpt ett vintertäcke åt henne med ett halstäcke för att skydda halsen mot kylan i vinter.

Hon har ju jättetjock päls så jag är rädd att hon kommer att svettas mycket på kroppen om jag sätter på henne det, men det måste väl vara att föredra mot att frysa om halsen, elller?

Kommer hon att lida av det tjockfodrade täcket? Jag vet annars inte vad jag ska göra.

Finns det några goda råd om hur vi ska behandla halsen så att hon inte skrubbar den.

Förtvivlad, vill göra rätt.

AnnKristin

Sv: Islandshäst med kal hals.

Det låter inte som något klassiskt eksem att klia av sig pälsen på halsen på det vise.

Avmaskat?
Kollat efter ohyra?
Veterinär?

Hästar fryser normalt inte om halsen, men finns det inte något hårstrå alls så..

Hästar fryser inte på halsen, så ja skulle strunta i täcket om det inte finns ett absolut måste att täcka. Normalt sett så kan man utan problem klippa hals och bog utan att störa den övriga termokomforten, och behöva täcka för den saken skull.

I övrigt skulle jag se över som tidigare rekommenderats av te x Lobelia.

Många klipper ju hästen på just halsen för att den inte ska svettas så mycket vintertid. Här har vi flera islänningar på lösdrift med olika grad av rakade halsar, och inga täcken.

Så strunt i täcket, det kommer bli sjukt varmt för stackars hästen.

Oh...Tack för det svaret.

Det var ett år sedan vi avmaskade henne. Kan det vara mask eller ohyra om det är bara halsen som hon skrubbar mot träden?

Jätteglad för råden jag fick.
annKristin

Liknande trådar

Träning Jag vet inte om tråden ligger rätt.. Flytta gärna rätt den isåfall :o Jag ska flytta mina hästar till lösdrift med ordentlig...
2
Svar
34
· Visningar
2 374
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka