Islandshäst!

Sv: Islandshäst!

okej.. alla hästar är inte lika magra! min pålle lägger på sig så fort ja inte rider honom på 2 dar! :banana:
 
Sv: Islandshäst!

HelenaHandberg skrev:
Vad är syftet med Fibergi? Varför inte hö fri tillgång eller om han blir för tjock 6-10 kg + mineraler om inte höet innehåller tillräckligt.

eeh okey ? 10 kg ger man ju en häst som håller på att byggas upp.. dom ska ju inte ha fri tillgång till hö utan ensilage! :eek:
 
Sv: Islandshäst!

Om man kan svenska å läser mitt inlägg så står det att min häst inte kan gå på mindre kraftfoder då hon blir lat å inte orkar arbeta.
Ger jag mer hö däremot så blir hon fet.

Ska jag ha en fet, oridbar häst ,bara för att kunna ge den mer hö???? :crazy:
Om du kan räkna ut foderstater borde du lärt dig att hö är det bästa men ska hästen arbeta så måste man i de flesta fall komplettera med kraftfoder.

Det vore djurplågeri om jag tog bort kraften å tvingade hästen att arbeta bara för att ge mer hö.(Dessutom är det djurplågeri att sitta på en fet häst å rida, om hästen inte kan bära sig själv kan den ju onekligen inte bära en ryttare)

Jag tar inte bort ngt hö alls.
Jag har prövat att ha henne på hö perioder när hon inte gått ngt å då går hon upp i vikt, vilket är en påfrestning för benen bl.a.
Med eller utan kraftfoder så blir hon tjock om man ger mer än 5 kg hö helt enkelt.

Kraftfoder ger jag för att hon ska orka arbeta.Jag skulle aldrig kunna tänka mig att tvinga en häst att arbeta på bara hö, den behöver snabb energi oxå!
Det kanske finns hästar som klarar sig på bara hö men inte på den nivån jag rider iaf.
 
Sv: Islandshäst!

chrysler skrev:
Det kanske finns hästar som klarar sig på bara hö men inte på den nivån jag rider iaf

Är det någon som har sagt det?? Tyckte bara att hon gav förslag på att kanske köpa ett bättre hö för att slippa ge så mycket kraft.
Nu ska jag iofs inte säga något för jag tror inte att det är någon annan än jag som ger min häst så mycket kraft :o

chrysler skrev:
Alla hästar är inte likadana, det finns både lätt å svårfödda hästar.Vissa kan ge sina islandshästar 7kg hö/dag men de är fortfarande magra.Om jag vill att mitt ena sto ska hålla vikten så ska jag inte ge mer än 5 kg(då måste jag rida intensivt) för hon lägger på sig direkt!

Jag kan inte sänka kraftfodret för då får hon inte i sig tillräckligt med näring.
Sånt är bäst att man räknar ut själv.
De flesta jag känner ger 5,5 kg hö/dag till sina islandshästar.

Alla får vi väl ha olika åsikter och Jag tror inte på att hästar blir feta utav hö och Jag anser att Mina hästar behöver ha såpass mycket hö som dom får och om dom äter upp allt dom får kommer jag även att höja högivan och sänka på kraften.

Jo dom flesta jag känner ger också sina hästar max 5,5kg hö/dag och vissa ger bara 4kg.

Men sen tycker jag att det mycket beror på hur hagarna ser ut också. Våra står just nu i en lerhage med 1 träd. Alltså har dom inget att gnaga på alls. Alltså måste jag ge dom så mycket hö. Min islandshäst kräver mycket mat för att se ut som han gör och att han inte ska tappa muskler och hull. :(

Visst ska man väl räkna ut fodersatet själv. Jag har inte sett din häst och kan verkligen inte avgöra vad hon ska får och äta.
 
Sv: Islandshäst!

Man väljer förståss ett hö som hästen kan äta mycket av utan att bli fet.
 
Sv: Islandshäst!

OM man anser att höet är mkt näringsrikt så kan man blanda ut med halm tex eller köpa mindre bra hö.
Jag tror att min häst överlever på 5 kg hö(Islandshäst men b ponny till storlek). ;)

På elit nivå ger man hästarna 4-5 kg hö(de har oftast halm i boxen att tugga på men inte alla gånger) å då är det STORA hästar men många kilo med kraftfoder.Det tycker jag är fel eftersom hö eller stråfoder är det som håller igång hästens mage.

Men jag anser inte att jag svälter min häst. :crazy:
Har aldrig haft problem med kolik eller stress å brukar få beröm för att folk aldrig tror att en islandshäst kan vara så välmusklad å rund i ryggen :)

Min shettis får 3 kg hö/dag(han är inte så stor) å min ena islänning är inte ens dubbelt så stor som honom. :bump:
Har man en trist hage tex, är det många som ger mer hö som sysselsättning men de kanske rider mkt?(jag rider iofs mer än de flesta islandsryttare jag känner)Eller så har de lite mer svårfödda hästar.

_moa_ ´s islandshäst behöver tex mer hö/foder för att hålla muskler/hull.Så är det med människor oxå,jag klarar mig på en yoghurt om dagen så överlever jag ;)

Jag är ganska nöjd att jag lyckats få lättfödda hästar, jag hade inte velat eller ens haft råd att hålla hästar som åt 13 kg hö/dag(som vissa måste göra)

Jag kan absolut tänka mig att ha mer fri tillgång till hö om mitt sto är dräktigt(men inte obegränsat för det är inte hälsosamt att bära både föl å för mkt övervikt)men inte om jag ska kunna hålla igång henne utan skador...
 
Sv: Islandshäst!

Ger jag mer hö däremot så blir hon fet.

Nej det är tillskottsfodring som gör hästen fet, grovfodret ger i allmänhet inga feta hästar.

Om du kan räkna ut foderstater borde du lärt dig att hö är det bästa men ska hästen arbeta så måste man i de flesta fall komplettera med kraftfoder.

Inte nödvändigtvis, det beror helt och hållet på vad grovfodret innehåller. För vissa kan det räcka med att öka grovfodergivan för att få täckning, men som sagt det beror helt på vad grovfodret innehåller. De Mj samt smrp som finns i grovfoder, är betydligt bättre för hästen än vad kraftfodret kan erbjuda. Det är betydligt fetare mat, samt mer svårsmält än grovfoder.

Det vore djurplågeri om jag tog bort kraften å tvingade hästen att arbeta bara för att ge mer hö.(

Nej däremot vore det djurplågeri om överskottet av smrp kom från kraftfodret, istället för grovfodret.

Det kanske finns hästar som klarar sig på bara hö men inte på den nivån jag rider iaf.

Ok mina hästar får klara sig på nära nog grovfoder, fast i vårat fall har vi sämre värden i grovfodret vilket gör att de får äta hestekraft där basen ligger på lusern. Men jag kanske rider på en så låg nivå att pållarna inte behöver mer. :angel:
 
Sv: Islandshäst!

Spelar ingen roll att alla verkar sig veta att hästar inte blir feta på hö å inte tillskottsfoder.Min blir det.Har testat att bara ge hö å mineraler, funkar inte heller.
Men den som har pengar till resa å är intresserad av min väldigt ovanliga häst är välkomna att resa hit å studera henne i några månader.
Jag har haft henne över 6 år å testat allt som kan testas(inom rimliga gränser) å så är det. :smirk:
 
Sv: Islandshäst!

Ja jag har ju också islandhästar, och de har lätt för att hålla hullet. Min madame är speciellt duktig på det, men nu är hon i bra hull och gott om muskler. Det är inte gratis att komma dit kan jag säga, en noga sammansatt foderstat som är välbalanserad samt många små mål per dag av grovfoder.

Överskottet som man anser komma från fodret, brukar i de flesta fall bero på en felaktig balanserad foderstat. Ofta räknar man upp den lite väl hårt, Mj är det som är rent fettbildande om dessa inte förbrukas. Men det är även oförbrukade smrp också, därför anses grovfodret proteiin som bättre än vad kraftfoder kan erbjuda.

Samtidigt skall inte man naturligtvis inte fodra obegränsat med ett sk*t foder, för även de kan ha konsekvenser i form av bukighet etc.

Foderstaten skall grundas på grovfoder, här tar man hänsyn till att TS tillgodoses varje dygn. Sen kan man komplettera, vad som skall göras beror ju som sagt på grovfodret. Bra komplement till grovfoder med dåliga värden är bl a lusern i pellets/hack, sen får man fortsätta vidare.

Tänk på att du har en ras som kan reagera mycket udda på tex proteinbrist, följden kan ge en fet häst, inte bukig utan fet. Därför är balansen ytterst viktig, och jag skulle välja en kvot på runt 6,5-6,7 och börja prova med. Motion är det som sätter sprätt på överskottet av hull, gärna tyngre och kraftkrävande ridning.

De gånger jag noterat att foderstaten inte varit ok, är när pållan börjat svälla om buken och lagt på sig extra hull trots samma träning hela tiden. Då har hon fått en justering i fodret uppåt, och oftast har de lagt sig inom loppet av några få dagar.

För att ta reda på vad som felas hos er, ge en konsekvent välvalanserad foderstat och träna lite bitande ridning.
 
Sv: Islandshäst!

Min sväller om buken om hon får mer än5 kg hö :smirk:
Hon är inte känslig för annat foder som jmag ger å jag har räknat ut foderstat.

Man ska oxå komma ihåg att exemplen på hur mkt näring mm hästar behöver stämmer inte in på alla hästar, endel är lättfödda å en del är svårt födda.

Rider intensiva pass så det är inget fel på hur mkt motion hon får, enda hindret är hur benen håller.
Min foderstat baseras på hö(som det borde) å jag tycker inte att 5 kg hö/dag för en häst av b ponny storlek är svält.

I vissa fall kan man inte bara tänka på näringen när jag gör en foderstat, man måste ju tänka på temperamentet oxå å får min häst bara hö lyfter hon inte en hov :smirk:
 
Sv: Islandshäst!

Handlar om mer än näringen ang att ge hö. det handlar om att tillfredsställa hästens tuggbehov också. Hästar ska tugga tugga och tugga...det är så dom funkar...Varför ska vi inte låta dom få utlopp för detta ? Först måste man ju ändock hur hårt det svider för ägarens plånbok eller huvud att uppfylla det hästen vill ha och som är djupt rotad i den...tuggbehovet...Ärligt talat tycker jag snart att trenden med kraftfoder samt trenden hörädsla borde vända någongång. Se på helheten råder jag, inte bara en prestation för stunden. Kanske får man acceptera lite avvikelser som tex: slöare häst/sävligare, lite sväll runt buken...men det är ju en piss i havet egentligen.
 
Sv: Islandshäst!

I vissa fall kan man inte bara tänka på näringen när jag gör en foderstat, man måste ju tänka på temperamentet oxå å får min häst bara hö lyfter hon inte en hov

Näringsintaget är viktigt, en häst som inte får behovet tillgodosett blir naturligtvis slö eller i vissa fall precis tvärtom nämligen hysterisk. Vad har du för analys på grovfodret? 5 kg hö räcker att täcka minibehovet för 400 kg kroppsvikt och dygn, inget mer. Frågan är bara vad ditt grovfoder innehåller, sväller hästen av grovfoder får man anta att den är såpass näringsfattig och därför får hästen en reaktion på det. Det var den reaktionen jag fick på min pålla, det visade de sig att man köpt in ett grovfoder som inte stämde med analysen vi tidigare haft utan värdena var betydligt mycket sämre och det gav en omedelbar reaktion.

Så i erat fall kan det bero på en felaktig balans i foderstaten, och därför kan hästen uppfattas som slö.
 
Sv: Islandshäst!

Jag menade inte att ma inte ska ge all näring hästen behöver.Klantigt formulerat.Jag menade att vissa hästar inte får den energin de behöver ha bara för att de får all näring det står att de ska ha.
 
Sv: Islandshäst!

chrysler skrev:
Jag menade att vissa hästar inte får den energin de behöver ha bara för att de får all näring det står att de ska ha.

Men om du med "näring" avser smb rp, så borde du väl räkna ut MJ först och därefter kolla proteinhalten? För det är ju först energin man kollar att man täcker?!

Boj, hur går det på din nivå då?! ;) :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp