Islandshäst!

klottagirl

Trådstartare
hej!
har en islandshäst på 11 år.. just nu får han 2,5 liter fibergi bas uppdelat på 3 ggr / dag.. och ca 4 kg hö, uppdelat på 4 ggr / dag.
har inte haft honom så länge , och har inte heller funderat på att byta mat.. men va tycker ni.. ?
han lägger på sig väldigt lätt..
är det bra att ge honom fibergi ?

ni som har något tips kan ju skriva en rad eller två. ;)
 
Sv: Islandshäst!

Tycker att 4 kg hö låter lite lite...

Bättre att ge mer hö och mindre kraftfoder om det är möjligt. Vad har du för värden på höt?
 
Sv: Islandshäst!

Mer hö till pållen och kanske några morötter..ger vitaminer men inget fett!
 
Sv: Islandshäst!

minst 6 kg hö om dagen för att magen skall må bra.
dra ned på kraftfodret om han blir fet.
låter som mycket kraftfoder med 2,5 L.
 
Sv: Islandshäst!

Tycker det är för lite med 4 kg hö, och vad för kraftfoder som passar ditt hö är omöjligt att säga utan att ha tillgång till en grovfoderanalys.

Själv vill jag gärna att hästarna äter minst 45 minuter per fodringstillfälle, och det kan bli svårt om man fodrar små givor ofta. Samtidigt skall det ju inte heller förflyta för lång tid mellan fodringarna - så här får man klura lite.
 
Sv: Islandshäst!

har snackat med en som har många islandshästar.. hon säger att hong ger ungerfär ett kilo hö / 100 kg.. så mkt som hästen väger .. men jag vet inte.. kanske man ska öka på höet och dra ner lite på kraften ? :cool:
 
Sv: Islandshäst!

Jisses :eek: vad gör de de övriga 20 timmarna :confused: Våra får fullgott hö mellan 6-10kg/dygn samt att de har att äta i vinterhagen.De får även krafftfoder i form av betfor , blandkross, morötter, alger, vitlök och vid behov foderkalk och b-vitamin. Och de har normalhull.
På vintern rids de bara 1-2 ggr/veckan och markarbete ibland.
Här går de (8-12 st) på lösdrift med lästall (sommarstall ;-) )

Rolle på Österlen
 
Sv: Islandshäst!

Rekommendationen lyder MINST 1 kt TS / 100 kilo häst - och detta är alltså en minimigiva. Eftersom man räknar med att hö har en ts om ca 84% så blir 1 kg ts ungefär 1,2 kg hö. Men detta är minimigivan vi snackar om.

Hur mycket hö man sen kan ge styrs också av näringsinnehållet och inte minst kvoten mellan MJ/ smb rp. I år ger vi lite mindre hö, för att kunna kompensera något lågt proteinvärde med bl a lucern hackad strå (som f ö också räknas som grovfoder).

Tillägg som en parentes ... bara för att någon har många islandshästar eller har hållit på med hästar i åratal så garanterar inte det dennes kompetens inom hästhållning eller foderlära eller whatever - ifrågasätt och fundera, och bilda en egen uppfattning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Islandshäst!

Efter mina uträkningar är 2 lagom packade litrar Fibergi lika med 1 kg.
Jag kan självklart ha fel.
 
Sv: Islandshäst!

jo. 1 kg / 100 kg är de minsta.. men han ska få mer i vinter.. ni vet inte hur lätt han lägger på sig. är fibergi bra mat att ge honom.. eller va tycker ni ?
 
Sv: Islandshäst!

Vad är syftet med Fibergi? Varför inte hö fri tillgång eller om han blir för tjock 6-10 kg + mineraler om inte höet innehåller tillräckligt.
 
Sv: Islandshäst!

Vad är syftet med Fibergi? Varför inte hö fri tillgång eller om han blir för tjock begränsa till 6-10 kg + mineraler om inte höet innehåller tillräckligt.
 
Sv: Islandshäst!

klottagirl skrev:
har snackat med en som har många islandshästar.. hon säger att hong ger ungerfär ett kilo hö / 100 kg.. så mkt som hästen väger .. men jag vet inte.. kanske man ska öka på höet och dra ner lite på kraften ? :cool:

Det låter, som många redan sagt, JÄTTELITE :eek: hö! Tror inte att min islänning väger mycket mer än lite drygt 300 kg. Då skulle hon alltså bara få ca. 3 kg per dag? Hon har fri tillgång, men jag vet att hon säkert äter en 6-7 kg per dag i alla fall. Inte verkar hon bli jättefet av det. Hon får sitt hö, lite betfor (ca. 4 dl torr), en näve havre och lite morötter och äpplen.
 
Sv: Islandshäst!

Om man är osäker på att hästen får för mkt foder är det bättre att minska kraftfodret än höet.
Jag vet ju inte hur stor din islandshäst är eller hur mkt den arbetar.
Är det en lättarbetande häst som går några gånger i veckan tycker jag det låter ganska bra med fibergin.
Höet däremot skulle jag öka med åtminstone 1 -1,5 kg.

Många ger sina islänningar över 6 kg hö men det går inte på mina då de blir feta av det.Jag brukar hålla mig på ca 5-5,5 ´kg hö/dag om det inte är tex ganska kallt, då brukar jag ge mer.
 
Sv: Islandshäst!

4 kg får min shetlandsponny (bara en parantes av det hela). Min islandsvallack får 7kg/dag än så länge. Nästa hö leverans ska vi även beställa med en ensilagebal och sen ska dom ha fri tillgång.


Jag har hört att hästar inte blir feta utav hö??
Min blir inte det iaf.


Ofta när man pratar med islandsmänniskor tycker jag att många verkar anse att islandshästar inte behöver ha mycket hö. Men har inte en häst 16-18h tuggbehov/dygn?? Om man delar upp 4kg hö i 4 givor innebär det att din häst äter 4h om dygnet...
 
Sv: Islandshäst!

Alla hästar är inte likadana, det finns både lätt å svårfödda hästar.Vissa kan ge sina islandshästar 7kg hö/dag men de är fortfarande magra.Om jag vill att mitt ena sto ska hålla vikten så ska jag inte ge mer än 5 kg(då måste jag rida intensivt) för hon lägger på sig direkt!

Jag kan inte sänka kraftfodret för då får hon inte i sig tillräckligt med näring.
Sånt är bäst att man räknar ut själv.
De flesta jag känner ger 5,5 kg hö/dag till sina islandshästar.
 
Sv: Islandshäst!

chrysler skrev:
Om jag vill att mitt ena sto ska hålla vikten så ska jag inte ge mer än 5 kg(då måste jag rida intensivt) för hon lägger på sig direkt!

Jag kan inte sänka kraftfodret för då får hon inte i sig tillräckligt med näring.
Sånt är bäst att man räknar ut själv.

Hö innehåller också näring. Är hästen tjock får den för mycket mat, och i första hand drar man ner KRAFTFODRET. Anledningen till att man ger kraftfoder är för att balansera upp höt och för att hästen inte ska behöva äta abnorma mängder hö. Se till att köpa bättre hö istället!

Vad ger du för kraftfoder och i vilken mängd? Vad är "näring" för dig?

Som en jämförelse så gick mitt hbl som tränades på LA-MSV nivå på 9 kg hö och ½ kg havre. Näringen har inget med var det kommer ifrån, däremot är hästens mage känslig och behöver stråfoder att jobba med.
 
Sv: Islandshäst!

Vad jag vet så är det inget av stallen i min närhet som har lika höga näringsvärden i sitt hö som jag har.Självklart analyseras allt å jag räknar alltid ut foderstaterna.

Min häst behöver mer snabb energi då det aldrig skulle gå att "få fart "i henne på 1/2kg havre.Sedan beror det på hur stor mängd havren är, 1/2 kg är ju inte lika med 1/2 liter.Det kan fast vara 1 liter havre men ska jag ha en pigg å alert häst så är det för lite.

Din foderstat passar säkert din häst, med det menas inte att den passar alla hästar.
Jag tycker det är onödigt att försöka öka hömängd å minska kraftfoder då jag redan har en mkt bra kombination i foderstaten som faktiskt fungerar.

Vissa perioder(har haft henne ganska länge å det tar ett tag att testa vad som är bäst) har hon gått på 6 kg hö å 8 dl havre(+mineraler)tex å hon blir verkligen fet, det finns ingen chans för mig att kunna "motionera bort" det, då skulle jag få rida dygnet runt.
Förstår jag inte varför jag ska ge mer hö när det inte behövs, det kostar bara mer pengar å jag får en fet häst med gallor...
 
Sv: Islandshäst!

chrysler skrev:
Förstår jag inte varför jag ska ge mer hö när det inte behövs, det kostar bara mer pengar å jag får en fet häst med gallor...

Hästar är skapade att äta runt 16 timmar per dygn. De bör få så mycket grovfoder som möjligt då det är en nödvändighet för att hästen ska fungera ordentligt.

Att ta bort hö för att kunna ge mer kraftfoder tycker jag är riktigt dumt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp