Islandshäst med "vanlig häst"

Vi har en islandshäst i vår lösdrift. Hon och min fjording trivs bra tillsammans, de är rätt lika till sättet tror jag. Det är intressant att studera dynamik i flocken, vilka hästar som blir kompisar och hur det ändras om nån försvinner. Ofta brukar hästarna dras till nån som liknar dem till utseendet eller sättet.

Min fjording hade förut en annan bästis, en bashkir/curly - som också var brunblack. När den hästen dog blev han istället mer tajt med islänningen. När vi hade en annan fjording i stallet var det den hästen han ville umgås mest med.
 
Det är min erfarenhet också - hästar vill helst ha kompisar som liknar dem själva! Och att skimlar blir utmobbade har jag också sett.
 
Å andra sidan verkar det inte gälla enbart just islandshästar. Här i krokarna finns ett travstall där en häst enligt gårdens ägare sprang ihjäl sig när de släppte en fjording i hagen för en massa år sen. Andra hästar från samma stall reagerade rätt kraftigt på min fjordvalack när vi möttes ute. I andra stall har jag sett hästar flippa av att det dyker upp en skimmel...

Det finns ju knappt några vita travare. När jag för över 20 år sedan jobbade på Solvalla fick en tränare in en skimmel i träning. Kaos utbröt! Hästarna blev livrädda. De hade aldrig sett en vit häst. De skenade, någon drog in med sulky i stallet och fastnade i dörren, man tappade handhästar och sulkys välte.
Den fick åka ut till någon tränares landställe rätt omgående.

När min häst var unghäst flyttade det in en a-ponny, vit med svarta prickar, i stallet. Första mötet med den var när den kom runt hörnet av ridhuset och pålle blev skraj. Han stack hela ridbanans extrema längd(gjord för polomatch). Han gjorde det också gluttandes bak på köttätande monsterponnyn. Han gasade fram i zickzack för att kunna spana bak med båda ögon. 😂
Vid för mkt skyddad verkstad växer oro kring sånt msn inte är van vid. 😊
 
Har bla en islänning som genom åren gått med fler icke islänningar, ingen har reagerat på honom. Nyligen flyttat till stort stall utan fler islänningar, har gått fint i både hage och uteritter med hästar från andra hagar. Har inte ens tänkt på att de skulle reagera på att vi töltar bredvid när tempot ökar.
Snarare blir de mer förvånade när min lilla islandsponny älgar iväg i rask skritt och får vänta på 170+ hästarna:rofl:

Min isländska unghäst blev bästa vän med en fjordfarbror från dag 1 trots islänningar i hagen. På unghästens sommarbete är ett gäng islänningar + 1 halvblodsåring. Halvblodet är dubbelt så stor som de andra men de leker lika mycket med varandra allihopa :love:
 
En bekant jag kände för många år sedan födde upp lipizzaner i liten skala. De mobbade i stället ut bruna hästar, då de växt upp med att bara se skimmlar.
 
Att hästar kan bli rädda för något de inte är vana vid är normalt, sen brukar de vänja sig rätt så fort. När jag jobbade med travhästar hade vi världens tryggaste unghäst, han brydde sig inte om traktorer, bilar, att andra hästar sprang förbi honom, flaxande reklamplåtar och presenningar. Men när han för första gången mötte en häst med ryttare så blev han rädd, hoppade ut på ett gärde och sprang en bit innan han tog sig tiden att fundera. Sen gick det fort för honom att tycka att det var okej. :D Vi hade även en vit ponny i stallet som kunde vara läskig för andra stalls hästar. Stallets hästar vande sig rätt fort, var det någon ny som var ovanligt upprörd fick den bo i boxen bredvid ett par veckor och sen var allt lugnt. :D
På samma sätt kan hästar reagerar på en skäck första gången de ser en.
 
Jag upplever även att araber fungerar bäst ihop med andra araber. Minst skador vid ihopsläpp med flera araber än om man släpper ihop med andra raser. Men det kan ju vara confirmation bias oxå.
 
Jag har haft lite blandat i min flock. Just nu två islandshästar och en minishettis. Fram till årsskiftet var det även ett halvblod i flocken som var/är bästis med mina yngsta islandshäst. Dom blir fortfarande överlyckliga av att se varann när vi ses på träningar eller ridturer 😍 Tidigare förra året hade jag mina två islandshästar, halvblodet och en irländsk import. Har funkat jättebra oavsett blandning.
 
Jag har haft lite blandat i min flock. Just nu två islandshästar och en minishettis. Fram till årsskiftet var det även ett halvblod i flocken som var/är bästis med mina yngsta islandshäst. Dom blir fortfarande överlyckliga av att se varann när vi ses på träningar eller ridturer 😍 Tidigare förra året hade jag mina två islandshästar, halvblodet och en irländsk import. Har funkat jättebra oavsett blandning.
Min häst lyser upp hela han när jag säger "idag ska vi rida med Fraki". Enligt Frakis ägare så har han ett helt annat tryck i steget när dom är på en väg som leder hem till mig😍
 
Å andra sidan verkar det inte gälla enbart just islandshästar. Här i krokarna finns ett travstall där en häst enligt gårdens ägare sprang ihjäl sig när de släppte en fjording i hagen för en massa år sen. Andra hästar från samma stall reagerade rätt kraftigt på min fjordvalack när vi möttes ute. I andra stall har jag sett hästar flippa av att det dyker upp en skimmel...
eller shettis...
 
Jag och min gammelman (kblstravare) skrämde slag på många hästar när vi var ute och tömkörde/körde med lokselen på.
 
Jag känner också till påståendet att Islandshästar inte funkar med andra raser osv.
Jag tror mer som många delgett i tråden att det handlar om hur individer är uppväxta och vana vid flock etc.

Valacker (oavsett ras) funkar tex inte alltid med ston, eller i blandflock . Jag upplever stor skillnad om de växt upp i blandflock från början.

Att en del hästar reagerar när några islandshästar kommer i högfart/gångart i andra sammanhang tycker jag inte för den skull representerar hur hästarna sen umgås/interagerar i hage.

Många hästar kan tex även undra över väldigt små hästar när de bara ser dem ,innan de umgåtts med dem i hage.

Det finns ju även väldigt många rön om att skimlar i sak, och skäckar även, skulle per automatik innebära att de pga färgen blir suspekta/utmobbade osv. Jag har inte upplevt det alls genom åren .

Däremot att några hästar blivit rädda när nån kompis helt plötsligt kommit ut i hagen iklädd zebrarandigt flugtäcke och med huva dessutom . Då har de för en stund inte känt igen individen.
 
Kan det inte vara så att tölten är en "rädd och stressad" gångart i andra hästars ögon? Vissa hästar kan ju nästan röra sig i töltliknande rörelsemönster om de blir oroliga och stressade. Och hästar blir ju många gånger rädda bara av att någon annan börjar springa helt plötsligt.
Tror inte att det har så mycket med det att göra. Många hästar jag känner blir livrädda bara av att möta en skrittande islandshäst eller se dem i hagen. :rofl:
 
Det finns ju knappt några vita travare. När jag för över 20 år sedan jobbade på Solvalla fick en tränare in en skimmel i träning. Kaos utbröt! Hästarna blev livrädda. De hade aldrig sett en vit häst. De skenade, någon drog in med sulky i stallet och fastnade i dörren, man tappade handhästar och sulkys välte.
Den fick åka ut till någon tränares landställe rätt omgående.

När min häst var unghäst flyttade det in en a-ponny, vit med svarta prickar, i stallet. Första mötet med den var när den kom runt hörnet av ridhuset och pålle blev skraj. Han stack hela ridbanans extrema längd(gjord för polomatch). Han gjorde det också gluttandes bak på köttätande monsterponnyn. Han gasade fram i zickzack för att kunna spana bak med båda ögon. 😂
Vid för mkt skyddad verkstad växer oro kring sånt msn inte är van vid. 😊

När jag flyttade in med min skimmel förra sommaren höll gamla travaren på att tappa hakan! Han spenderade x antal veckor att bara glo! 😂

I vårat stall har vi en kallblodig och en varmblodig travare, en islänning och min irish cob. Kallblodet och islänningen går ihop, min gick med islänningen några veckor förra sommaren, men han blev så stressad och orolig så jag kunde knappt hantera han, skreeeek när vi var ensamma i stallet, skyggade för ALLT ute, och sprang som en idiot i hagen när islänningen gick, helknäpp fick han. Vi delade på dom tillslut och det var som att vända på en hand, min lugna, trygga häst kom tillbaka samma dag.

Att det var ett sto, en islänning, eller bara en annan häst öht har jag ingen aning om, men han har fått gått själv sen dess och verkar nöjdast så.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag planerar att köpa en islandshäst. Tidigare har jag haft halvblod men tänkte nu byta ras eftersom jag blivit helt såld på dessa...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 761
Senast: hofi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp