Islandsföl

T

Tess_

Vad kostar det på ett ungefär som stoägare att ta fram ett föl ? Menar då med en hingst som är ganska populär tex. Frami ??
//Tess

Språng brukar kosta från 4-10.000 plus avgifter till SIF och eventuellt bete/ stall.

Sen beror allt på hur man räknar; inköp av sto, extra foder, resor till och från hingsten, extra försäkring för fölet, ev extra vet-vård, ultraljud och listan kan säkert göras längre.

Därefter - när fölet väl finns där - så är det några års uppväxt också innan det är en ridhäst...

Tänkte på vad som är rimligt att betala för mig om jag köper direkt när det föds :confused:
//Tess

Där har du ytterligare en parimeter; kön på avkomman... Hur mycket säljaren vill - och kan - ta ut beror väl också på hur lovande fölingen ser ut. Ett *FINT* sto kostar pengar, så räkna med att det blir dyrare då, för hennes kostnader finns ju också med i bilden.

Och; oavsett vad säljaren/ uppfödaren VILL ha betalt så är det ett avgörande mellan er - om priset är det rätta från båda håll så det blir affär.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 536
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama