Islandsbett

gaski

Trådstartare
Har funderat på att köpa ett sådant..
Någon som har det till era isisar som kan berätta mera om det?

:bow:

Sv: Islandsbett

Har funderat på att köpa ett sådant..
Någon som har det till era isisar som kan berätta mera om det?

:bow:

Vad är det för bett du åsyftar på? Själv rider jag på ett tredelat tungfrihetsbett som är väldigt vanligt på island.

Vad är det för bett du åsyftar på? Själv rider jag på ett tredelat tungfrihetsbett som är väldigt vanligt på island.

Ja något i den stilen. Vet du någon är det ett godkänt bett att tävla på? Och vars finns ett sådant att köpa? :p

Alla ringbett är tillåtna att tävla på, inte bett med parerstänger dock eftersom det anses som ett körbett.
Det bett jag använder ser ut så här.

tresva.jpg

Går att hitta på många ställen.

Alla ringbett är tillåtna att tävla på, inte bett med parerstänger dock eftersom det anses som ett körbett.

Du som vet så mycket, får man tävla med pessoabett? Och får man tävla med hackamore? Tävla = hoppning, dressyr, island...

Nu svarar jag strikt för gångartsklasser, dvs islandshästtävling.

Pessoabett och hackamore tillåts fro m öppen klass, i lätta klasser är det enbart ringbett som gäller.

Jag hade ett sådant bett förut på min häst och då gick det ganska bra att ha det, men numera rider jag på rakt bett.

Det bett jag använder ser ut så här.

tresva.jpg

Går att hitta på många ställen.

Förlåt jag skrev inte ordagrant.
Menar ett islänskt stång bett :o

Har du någon erfarenhet av ett sådant?

Förlåt jag skrev inte ordagrant.
Menar ett islänskt stång bett :o

Har du någon erfarenhet av ett sådant?

Har du en välutbildad häst som ledigt bär sig själv samt är lydig för små hjälper, är du dessutom själv en duktig ryttre som rider med fina små hjälper så är den isländska stången ett bra bett vid tävling. Att rida skolridning eller annat på den, är totalt värdelöst för det går inte att ställa och böja hästen korrekt med detta bett.

Jag provade ett isländskt stångbett på min häst men det fungerade inte alls. Han slängde bara med huvudet och spände sig, och ändock har jag väldigt mjuk hand (hm har fått kommentaren att mina händer är FÖR mjuka?). Men det är nog olika från häst till häst, min häst har alltid gått och gapat över betten och ändock är han kollad i munnen av utbildad person och det är ingenting som skaver eller så. Nu när han rids bettlöst är han jättetrevlig!

Men det kan ju vara värt att prova... Men som Boj säger, så är det inte något bett man rider dressyr på utan mer tävlingsbett.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka