FrittePower

Trådstartare
JAA!! äntligen fick jag min dröm i uppfyllelse! :love:

I sommar ska jag och min kompis sticka till Island och jobba. Vi har fått svar från en mysig gård på södra island i inlandet och allt är bara så bra :D :love:

Jag har tidigare haft en tråd uppe där jag undrade hur man skulle hitta en gård. jag fick en massa tips och till er vill jag bara SÄGA TACK ;)! men det har varit riktigt svårt! till er som söker jobb där vill jag tipsa om att vara ute i god tid!

Ska bli så kul. bo hos en isländsk familj som pratar dålig engelska och arbeta med islandshästar. thihi...kommer sakna mina hästar här hemma men denna chans får jag inte förlora.
vi har fått ett stipendium för denna resa.... :love: :bow:

Tjolahopp alla glada nu! Ni som varit på island kan väl skriva några rader om detta underbara land :bump:

Kram

Då hoppas vi att jobbet/praktiken är vad du tänkt dig, tyvärr är det inte så i alla fall. Då hantering och skötsel ofta kan kollidera lite med varann, mot vad du vanligtvis är van vid.

Lycka till, och skriv gärna vad du tyckte när du är hemkommen igen.

Hoppas verkligen ni får det jättebra och kanske lär er lite isländska på kuppen ;)

Hur länge skall ni vara där? Skall ni passa på att gå på Landsmót när ni ändå är på rätt ö?

/Malin

Grattis!
Det är jättekul att jobba på Island, men jobbigt, ofta långa dagar och väldigt fysiskt. Men ni kommer att få rida många fina hästar, förundras över märkliga sätt att göra saker tex skoning/verkning. När det gäller matlagningen ute på landet kan ibland kännas som om de inte kommit längre än till vikingatiden :angel:
Var beredda på mycket fisk och lamm, och inte alltid med trevliga kryddor som vitlök, timjan etc som vi kanske brukar använda här. Och hoppas att ni dricker kaffi. Mycket.

Försök hålla er ifrån varann lite så ni inte alltid hänger ihop och pratar svenska. På min gård pratade de ingen engelska alls, inte heller danska (många har lärt sig det i skolan). Så man fick vackert lära sig isländska. Himla kul men svårt.

Nu är det ju givetvis inte likadant på alla ställen, kan bara prata utifrån mina erfarenheter.

Ha det superkul!!

Vildvittra

Gud va roligt! Jag ville sjäv åka iväg denna eller nästa sommar till Island men har haft svårt att komma på hur jag ska göra med att hitta en gård och så.

Hur hittade du, och kommer du ihåg vad tråden med de bra tipsen hette så jag kan se om jag kan hitta den igen?

Grattulerar!
Ta med er varma kläder och gummistövlar! Var redan nu beredda på att äta inälvsmat, hästkött (hästkorv med fettklumpar i) och fårhuvuden! Det är bättre att äta ordentligt av det som bjuds så att ni orkar med jobbet! Passa på att se så mycket som möjligt och rida så många av de fantastiska hästar som finns. Oooh, den som kunde åka igen....

kotte

Haha ja det ska bli så ROLIGT så!!

Jag är vegetarian och kommer slippa det där ni snacka om i matväg :p Jag har pratat med stället och det går bra att vara vegetarian för dom ;)

Jag hoppas vi kommer att få se så mycket som möjligt. stället verkar ligga "centralt" mot alla håll så förhoppningsvis så :) Kanske blir det landsmót., vem vet. Jag kommer berätta när jag kommer tillbaka, vilket kommer bli i augusti, hur det var. intreserar säkert nån :p

Jag hittade sidan genom att leta på eidfaxi.is dom flesta isläningar verkar ju använda den sidan.

Vi ska rida en massa!! och lära oss om hur livet går till där på island. familjen pratar dålig engelska så lite isländska får vi väl lära oss. Blir intresant. och ännu mer intresant blir det när man kommer hem och ska rida sin egna islandshäst :D

Kram alla islandsfantaster! kanske dags att börja planera inköp till resan nu! :crazy: :D :)´

__________________________________________________________-
Du kan finna min personlighet genom att titta på mina tre hästar, Trofast, Vild och tålmodig

Sv: Re: Island

Jippiii Frida det var kul med dej på Island familjen var underbar och vi hade det toppen...kommer aldrig glömma det...och vi tältade på Landsmot i 4dagar haha...

kram till bästa vännen man kan ha.

Sv: Island

vad heter gården? har de ngn turverksamhet eller så?
jag var på island i juni i år och ska ev. dit nästa sommar igen fast då i augusti och till norra island, i år var vi på södra....

Hej

Att jobba på en Isländsk bondgård e det bästa jag gjort :) men förbered er på att inget är som hemma...
Häst hållningen, maten ja allt e annorlunda. Va beredd på att arbeta från morgon till kväll sju dagar i veckan för Islänningarna är ett "arbetande" folk. Ta seden dit ni kommer, njut av hästarna och de vackra vyerna.

Och ett "hett tips" fråga inte om du skall KOKA kaffe!!!
(koka = skita) :rofl:

vi har redan varit på island hehe...
och det var i princip som hemma....fast bättre nästan hehe.
oh gud haha vi behövde verkligen inte jobba som slavar....snarare tvärtom.

åhh.. guu va kuul :D
ska också åka till island och jobba fast när jag gått ut skolan :) man lär sig ju så himla mycket av det!! se bara på Stian ;D hehe och att inte glömma alla islänningar!! :love:
Bara man kommer till rätt ställe och så!!

Lycka till
/jodd

liite gammal tråd..FrittePower skrev första inlägget 21/2 2004...Hon har skrivit endel från Island sedan dess...

/Malin

japp men jag tog fram denna igen för att berätta hur det gick för oss. Frida glömde tråden tydligen=) och som sagt vill man läsa om vad hon skrivit själv så...finns andra trådar om detta=)

åhh lyllos dig! fan va kul att åka till Island! vilken gård e det?? :) fast jag e lite liten att åka men man får hoppas till framtiden :rofl: hoppas att du får kul där borta mitt på Atlanten!

//mvh loddie

Låter roligt det där, skulle också vilja åka dit någon gång!! Vill iallafall åka utomlands ett tag efter studenten. :)

Prova att annonsera på eidfaxi.is tex och sök familj annars så kan jag i viss mån hjälpa till att hitta gårdar här i närheten(nordvästra delen) samt att vi ofta behöver hjälp.(april till oktober)
Hästhållningen är lite annat än vad vi svenskar är vana vid och det kan lätt bli en kulturchock i början. Men efter ett tag lär man sig att se alla fördelar!

Mvh, Kristin
www.thorkelsholl.tk

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 946
Senast: Cocos
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 476
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar