Ischiasnerv i kläm...

B

bitingboxfish

Hej!
Vi har ett litet arabsto som haft bekymmer, och nu vet vi vad orsaken är.(Hoppas vi!!!)
Finns det någon som har erfarenhet av att en häst fått ischiasnerv i kläm?
Vad hände, hur yttrade det sig, symptom, hur/vem hittade orsaken till symptomen, hur har ni behandlat, hur gick det, hur lång tid tog det.....?
MVH //Annika

Sv: Ischiasnerv i kläm...

Passar på att svara här :idea:

Vår bekant hade en islandsvalack som blev halt i vänster(?) bak vid ridning, tror det vart värre på böjt spår.
Spattutredning startade men inga rgt-fynd. Behandlades på prov samt vila och åb. Som en parentes blev han utdömd och skulle avlivas "eftersom behandlingen i hasleden inte hjälpt" dvs han var fortfarande halt, men fortfarande inga rtg-fynd :confused::mad: inte så konstigt att det inte hjälper då kanske? :devil:

Hursom, de fick lite panik i väntan på slaktbilen så de ringde ut en massör. Hon hittade att ischiasnerven klämdes av en alltför stram muskel om jag minns rätt. På en eller ett par behandlingar blev han helt återställd och har inte haft problem igen :bow:

Ischiasnerven kan kanske vara klämd på olika ställen av olika typer av strukturer? Här var det ju muskler=enkelt att fixa.

Passar på att svara här :idea:

Vår bekant hade en islandsvalack som blev halt i vänster(?) bak vid ridning, tror det vart värre på böjt spår.
Spattutredning startade men inga rgt-fynd. Behandlades på prov samt vila och åb. Som en parentes blev han utdömd och skulle avlivas "eftersom behandlingen i hasleden inte hjälpt" dvs han var fortfarande halt, men fortfarande inga rtg-fynd :confused::mad: inte så konstigt att det inte hjälper då kanske? :devil:

Hursom, de fick lite panik i väntan på slaktbilen så de ringde ut en massör. Hon hittade att ischiasnerven klämdes av en alltför stram muskel om jag minns rätt. På en eller ett par behandlingar blev han helt återställd och har inte haft problem igen :bow:

Ischiasnerven kan kanske vara klämd på olika ställen av olika typer av strukturer? Här var det ju muskler=enkelt att fixa.

Tack för att du tog dig tid att skriva!:)
Min häst hade ungefär samma historia. Markerade/smått halt i hö bak på böjt spår. Väldigt introverta rörelser, och stel i bakbenen. Svårt att flytta undan bakbenen korrekt, med korsande ben. Motvilja till sadel, ryttare, beröring av ryggen-ofta men inte alltid.

När vi tog henne till klinik för utredning berättade jag om att hon gått omkull en gång innan inridning och en gång senare pga att jag insisterat för starkt att flytta bakdelen då hon exploderade och vi dundrade baklänges. Jag berättade ingående om de delar som inte känts bra under inridningen, och om de små förändringar jag sett i hennes fysik. Tyvärr så hörsammades inte detta. Först böjdes hon till den grad att hon knappt kunde gå. Sedan bremsades hon och blev stucken tre ggr mellan varje böjprov. Röntgen visade ingenting. Trots min önskan fanns det ingen vilja att röntga eller undersöka ryggen närmare, och någon diskussion eller rekommendation angående kiropraktor ville man inte veta av i det läget. Jag fick med en klump i magen köra hem min häst blockhalt med ordinerad boxvila i två veckor.

Jag ångrar att jag inte använde hjärnan mer, och lyssnade på mig själv och min häst.
Jag lyckades ha sån tur att få ut en kiropraktor inom fyra dagar, som direkt behandlade henne för klämd ischiasnerv. Jag grät den kvällen när jag tänkte på vad jag utsatt henne för.:cry: Jag får själv falsk ischias ibland när jag jobbat för mycket utan att ta mig tid att stretcha. Fy f-n vad det gör ont i ben och rygg! Blotta tanken på att någon kör den behandlingen på mig i det läget får mig att skrika inombords!

Skönt att höra att din kompis häst blev bra. Jag blir ju glad för vår skull också, det betyder ju att våran pärla också har goda chanser att bli bra!!!:laugh:

Kram, Annika

Hmm efter ha läst era inlägg så börjar jag undra om det kan va detta som ligger bakom på min pålle med :/ Han går kortare och stelare med h.b och man ser att han spänner sig uppe i länden på böjt spår, även tappar det ibland vid avsaktning och har problem vid sidvärtsrörelser. Vi har varit på klinik 5 ggr som allt under 1½ år då han inte gått 100. Han blev sådan här efter en spart på hasen för 1½ år sedan, men både has och knä är röntgade ua.

Hej.

Jag hade ett connemarasto som helt plötsligt började bete sig väldigt underligt. Det gick inte att sitta ner på henne i traven utan hon bara studsade omkring. Hon ville eller kunde inte heller fatta höger galopp. Hon var inte halt på något sätt men man märkte att det var något som inte stämde.

Jag blev då rekomenderad en kiropraktor som kom ut och konstaterade att det var ischiasnerven som satt ikläm. Hon behandlades och jag fick en helt ny häst!!

Fast kolllade ni upp eran häst på klinik innan kiropraktikern ? Jag hade nämligen en häst en gång som betedde sig exakt som den du beskriver...men den hästen hade kotledsinflammationer på båda fram, knäledsinflammation i ett knä samt en benpålagring i ena armbågsleden. Så man bör ju kolla på klinik först innan annat. Nu funkade ju detta för dig, inget med det, men det hade knappast hjälpt min häst med en sådan.- Så först bör man råda till klinik, sen kan man söka andra vägar. Så menar jag.

Det har inte kommit tillbaka? Har du själv hjälpt till med massage eller liknande? Försvann bekymren tydligt med det samma?
//Annika

Fast kolllade ni upp eran häst på klinik innan kiropraktikern ? Jag hade nämligen en häst en gång som betedde sig exakt som den du beskriver...men den hästen hade kotledsinflammationer på båda fram, knäledsinflammation i ett knä samt en benpålagring i ena armbågsleden. Så man bör ju kolla på klinik först innan annat. Nu funkade ju detta för dig, inget med det, men det hade knappast hjälpt min häst med en sådan.- Så först bör man råda till klinik, sen kan man söka andra vägar. Så menar jag.
Ja det är sannerligen inte lätt när det inte går att fråga var det gör ont och vad som är fel...
Vi var själva osäkra på vad vi skulle göra först, det är som hönan och ägget...
Med facit i hand hade vi gjort tvärtom, d.v.s. låtit en duktig kiropraktor känna över henne först och fått en bedömning, eventuellt en behandling, och med detta i bakfickan åka till praktik om ingen snabb förbättring skett. Jag tror dock att det är viktigt att man använder sig av en välkänd och rekommenderad kiropraktor eller equiterapeut.

//Annika

Det kom inte tillbaka på det året hon fortfarande fanns i livet iaf :) Hon var lika pigg,glad och samarbetsvillig hela tiden och markerade aldrig något :)

Nej jag masserade ingenting på henne helt enkelt därför att jag inte kan något om massage på hästar.
Efter kiropraktorn hade behandlat henne så vilade hon tre dagar,skrittades för hand tre dagar och sedan red jag. Ca:1½ vecka efter han hade varit där så var det dags för eldprovet, högergaloppen.. Jag kommer ihåg att jag var hur nervös som helst men hon tog den klockrent.

Självklart ska man kolla upp sin häst ordentligt men det har ju TS gjort på klinik!

Senast ändrad:

Tack för att du delade med dig!:laugh: //Annika

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 374
Senast: Googlarn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka