Isalndshäst namn...

asterix_zaphir

Trådstartare
:devil::devil::devil: Är skit sur på SIF.
Skickade in pappren till passansökan för ca 14 dagar sedan och idag fick jag en lapp att Bædis, betyder brisens gudinna, inte är godkänt:mad::mad::mad:

Sv: Isalndshäst namn...

Ring dom, det hade jag gjort!

Det är ju ett jättesnyggt namn:)

Tycker dom är löjliga, Kaela heter egentligen Kola, men bytte namn vid exporten...

Jag provade precis men de har telefon tid till kl 12.00:mad:
Jag hittade ändå namnet i boken Islänska hästnamn. Undra om det kan vara för vet stavade det Baedis:confused:
Ucsh vad jag e arg...

Men är du säker på att namnet Bædís är rätt, med tanke på att Blær betyder bris skulle man ju tro att Blædís borde betyda brisens gudinna.

Jag undrar faktiskt om det inte är tyckfel i boken. Jag har kollat bla i WF och det finns ingen Bædís reggad (men 26 Blædís), dessutom tycker jag (och sambon som är isländsk) att namnet Bædís inte låter riktigt klokt (hoppas du inte blir förnärmad)

Jag undrar faktiskt om det inte är tyckfel i boken. Jag har kollat bla i WF och det finns ingen Bædís reggad (men 26 Blædís), dessutom tycker jag (och sambon som är isländsk) att namnet Bædís inte låter riktigt klokt (hoppas du inte blir förnärmad)

Nej då , jag är inte förnärmad. Kan inget om islänskan eller dess språk så jag har ju tagit för givet att de som skriver namnsidor kan det:crazy:
Du har säkert rätt. De har kanske skrivit fel på den namnsidan jag har kollat (vilken det nu var???!!, det finns ju en del att välja på), det finns ju en del att kolla på nätet.
Hon blir reggad som Blædis.

Haha, vem som helst får skriva böcker om vad som helst, inget som säger att man måste veta särskilt mycket om ämnet för det. Och tryckfelsnisse kan ju dyka upp lite var som helst...

Undrar vad SIF kommer att tycka när jag skickar in passansökan på Silfurþerna :angel:, finns ingen tidigare i WF med den stavningen...

Det fanns en sida med hästnamn som var uppe i en tråd för ett bra tag sen där det var väldigt många felaktigheter. Kommer inte ihåg vad den hette men man ska nog dubbelkolla för säkerhets skull.
Själv har jag en bok som heter Hrimfaxi med hästnamn. Där är namnen översatta till engelska och tyska (och lite info om namnen på isländska också) Alla namn finns ju inte med i boken men den är bra och framförallt rätt:D
Vet dock inte om den går att få tag på i Sverige.
Blædís tycker jag för övrigt är ett fint namn!

Måste verkligen hästen namn redan finnas för att få regga den i det namnet??
Tror inte det, mitt nytillskott heter Bjarnarlaukur, det betyder björnloka (en blomma) så det har uppfödaren plockat ihop själv från en vanlig ordbok, ingen namnbok. Ett annat föl hon har har hon döpt till Silfureik (silverek), och det har hon också letat i en vanlig ordbok efter. Båda dessa hästar har godkända pass :)

Nej det måste inte finnas tidigare, bara följa isländska böjningsregler och "vara" isländskt, men om man har hittat namnet på en sida med isländska hästnamn borde det ju finnas nån häst reggad med det namnet. Om man är osäker på stavning mm kan man ju stämma av med WF

Ronja & Gabriell blev ju godkänt av SiF? Dock var det kanske för det redan fanns islandshästar som hette Gabriell och Ronja.

Ja jo det är klart. För Bjarnarlaukur är ju inte precis vanligt :) Jag har aldrig hört/sett det för iallafall.

Jag har sett flera hästar som heter Ronja. Det skulel itne förvåna mig om det är ett gammalt namn från början.
Gabríel är ett isländskt mansnamn, så det är inte konstigt att det blev godkänt :)

Det är väl Astrid Lindgren som hittat på namnet Ronja?

Múninn förresten, betyder det något annat än Muninn?

Är det? Jag fick för mig att det fanns med i i kalendrar och sånt, så jag bara förutsatte att hon "snott" det och att det fick en uppsving efter att Ronja blev Ronja Rövardotter :)

Men- det kan ju också vara så att eftersom Ronja finns i boken, som även finns på Island, så räknas det som ett namn? Äh, jag vet inte!

Nej, Múninn uttalas ju "Mooninn", men det betyder inget. Hans uppfödare stavade helt enkelt Muninn fel..... :angel:

Knapplån

Islänningar är ju duktiga på att byta namn på personer i barnböcker (förut även vuxenlitteratur och vid textning av filmer). Tex har alla barnen i Bullerbyn andra namn på isländska än svenska (vilket skapar viss förrvirring för min son då vi har böcker om dem på båda språken hemma) och Pippi heter Lina, men Ronja har faktiskt fått behålla sitt namn så om islänningarna accepterar det kanske Sif också gör det:D, dessutom går det ju att böja som ett vanligt isländskt namn!

Nej det måste inte finnas tidigare, bara följa isländska böjningsregler och "vara" isländskt, men om man har hittat namnet på en sida med isländska hästnamn borde det ju finnas nån häst reggad med det namnet. Om man är osäker på stavning mm kan man ju stämma av med WF

Alla har in WF:grin:

Nej självklart inte, det var bara ett tips för de som har tillgång till WF;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 137
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar