isabellfärgad minishetland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Jag har två minishetlandsston. Den ena rödskimmel och den andra rödfux m ljus man o svans.
Min sambo och jag skulle så gärna vilja ha ett Isabellfärgat föl, och då är ju som sagt va enda chansen att betäcka med en Isabell hingst. Finns bara Midas i minishettis aveln idag eller finns det fler?

Så till en färgfråga...
Jag har forskat lite, och kommit fram till att om jag betäcker rödskimmeln med en Isabellhingst, så borde färgfördelningen bli följande: skimmel 25%. Fux 75% och Isabell 25%.

Om jag betäcker mitt rödfuxsto med en Isabellhingst så är fördelningen fux 75% och isabell 25%. Kan detta stämma ni som är lite mer pålästa? :bow: :bow:

Rödskimmeln med isabellhingst blir 25% fux, 25% rödskimmel, 25% isabell och 25% isabellskimmel.
Fuxen med isabellhingst blir 50% fux och 50% isabell.

Men är inte fux dominant? Alltså om jag betäcker fuxen med isabellen så torde risken (eller chansen om man så föredrar,) att jag skulle få en fux vara större än att jag får en isabell? Dvs 75 fux och 25 isabell...

Läste att jag skrivit fel i mitt första inlägg. Menar såklart att om jag betäcker rödskimmeln så är fördelningen följande: skimmel-25% Fux-50% och isabell-25%. :love:

En isabell ÄR en fux fast med gulanlag. Alla avkommor mellan fux-fux blir fuxar.
I ditt fall betäcker du fux med fux med gulanlag (isabell) ALLA avkommor får då fux som grundfärg men hälften av fölen får gulanlag från pappan. Alltså blir 50% av fölen isabeller.

För att fortsätta den tråden som blev låst på Hingst-sidan...

Southfieldgate Goldstrike är visst mini, han är 82 cm och inget annat!

ja southfieldgate goldstrike är fin.

han likan min väldigt mycke i hållningen å så.

Nej, fux är inte dominant, det är recessivt. Men det har inte så stor betydelse i ditt fall, eftersom bägge dina ston är fuxar genetiskt, och även isabellhingsten är det.

Konstantskimmelanlaget är dominant, och nedärvs därmed med 50% säkerhet.
Samma sak gäller gulanlaget, 50% chans för att hingsten nedärver det.

I det första fallet, med rödskimmeln och isabellen, så är det ju två anlag inblandade, därför blir det fler färgkombinationer möjliga. Nedärvs både skimmelanlaget och gulanlaget blir ju avkomman isabellskimmel.
Alltså blir det som tidigare nämnts: 25% rödskimmel, 25% fux, 25% isabellskimmel, 25% isabell.

Liknande trådar

B
  • Låst
Avel Jag har två minishetlandsston. Den ena rödskimmel och den andra rödfux m ljus man o svans. Min sambo och jag skulle så gärna vilja ha...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?