irriterat/inflammerat öga

psychogrrl

Trådstartare
som går i vågor i takt med solen/värmen/flugorna.

Pålles vänstra öga blir inflammerat så fort värmen (och då också flugorna) kommer.

Under våren har det ju varit flera värmeböljor med kyla emellan. Vid varje värmebölja har inflammationen kommit och när värmen (och flugorna) försvunnit så går inflammationen ner direkt.

Jag kan därför tänka mig att det inte hjälper att behandla (skölja med saltlösning). Jag tänkte att hans immunförsvar borde stärkas till slut och att inflammationen då inte skulle komma tillbaka, men tydligen har jag fel.

Han kom till Sverige i november och är alltså inte van vid de svenska flugorna. Däremot de 100 gånger värre Franska flugorna/bromsarna/myggen osv. Han har annars ett starkt immunförsvar och har inte blivit förkyld en enda gång (de brukar bli det när de flyttar så långt och sen har resten av flocken haft en ordentlig förkylning i vår). Han har lång pannlugg som räcker långt ner över ögonen. Någon huva kan man inte sätta på honom eftersom de andra hästarna plockar av den inom en kvart.

Någon som har ett förslag på vad jag kan göra för att underlätta för honom?

Vet inte om det skulle hjälpa, för det är inte mycket flugor som är på honom faktiskt. Bara två-tre stycken "åt gången" så att säga.

Kan ju iofs prova med vatten+äppelcidervinäger+vitlök. :)

Om du sätter på en luva indränkt med "no-bite" då? Då borde ju polarna hålla nosarna för sig själva? Kan varmt rekommendera Hööks fula lila trikåluva, den sitter SUPER och håller alla insekter borta även från öronen :love:

Hejsan Karin! Köpa ögonkräm för människor på apoteket och behandla honom. Sedan är det bästa att låta det vara. Om det inte flugorna utan ev drag som göra att han får inflammation.

//Elisabeth

Jag tror inte det är så smart att ha ett medel som nobite 5 mm eller närmare ett inflamerat öga!! Utan du får nog bara vara noga med att hålla rent typ spola med ögonskölj (apoteket) och smörja med ögon kräm som någon skrev!!

Frågan är om det hjälper med behandling, eller om det kommer tillbaka lika fort igen? Det har ju försvunnit helt förut, men sen kommit tillbaka så fort flugorna kommit igen. Ögonkrämen innehåller väl antibiotika eller något också? det vill jag absolut inte ha på än.

Det är inte jättefarligt, utan bara att han tycker det är jobbigt och blir rätt loj. Ska nog vänta ett litet tag till och sen sköljer jag med ögonvätska (linsvätska funkar jättebra, använt det på vår allergiska katt).

vi fick ögon jox på våra hästar förra sommaren på betet.. våra hästar klarade sig fint med apotekets gula lilla tub med nått gult innehåll och ögon vatten.. En av hästarna blev tvugen att spolas av vet. pga inflamationen.. efter det så blev hon bra! :)

nejnej.. menade inte att det skulle vara nobite på nätet! men på de delarna där polarna ofta biter.. typ i nacken och framtill vid "nosgrimman", på sidorna kanske..

Ok jag förstår , men jag tror ändå att det är för starkt för att ha så nära ögonen under så lång tid i ett sträck det hndlar ju om många timmar eller tom dygn.

Har själv precis upptäckt och behandlat min vallack för liknande. Jag sköljde ur ögat och lade in massa ögonsalva.Men A&O är att ha en huva på.Tyvärr provade jag den lila från H**ks men den kliade han sönder samma dag så jag köpte den som Eko hallen saluför med öven skydd för mulen.Men skölja och smörja varje dag samt huva på så ska det släppa ganska snart.
Jag sydde dock fast en hållare upp på huvan där jag trär grimmans nackrem igenom .På så vis hålls den på plats och det är ett rejält kardborreband på den så förhoppningsvis ska kompisarna inte lyckas plocka bort den från din häst då.
Man kan sy fast hållare på sidorna också om man så vill.Snabbt och enkelt. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka