irriterande återförsäljare av sadlar

L

Lauri

Den som kan det här med återförsäljare får förklara en sak för mig:
Deuber och Double C är samma sak, men varför kostar sadlarna olika hos olika försäljare? Jag kollar på ex Roping sadel, den kostar mellan11500:- - 15500:- , nu snackar jag om exakt samma sadel. Alltså 4000:- kr skillnad?!
Men värst är nog en återförsäljare/affär (som precis bytt namn) Deras Simcosadlar har de mest mystiska namn och priserna är även de mystiska.
Kan ta som ex WI draft horse sadeln , som man kan köpa för ca 9000:- på Börjes , den kostar 17000:- i denna affär , får man som återförsäljare döpa om sadlarna och sälja dem till vilket pris som helst?

Sv: irriterande återförsäljare av sadlar

Att samma sadel kostar olika hoss olika återförsäljare är helt korrekt. Det är så det skall vara.

Att sadlar byter namn brukar oftast ha att göra med att ett märke kan ha två ganska så identiska sadlar men den ena är en bugetsadel dvs den är en kopia på orginalet.

Mvh

Tora

Draft horse sadeln finns inte i en budget varitant och det är exakt samma sadel, även en arabian. Om man kollar på simco/longhorn och WI så är de sammanlänkade, så WI är simco/longhorn och de sadlar jag tänker på är inte budget varianter utan jag menar de exakt likadana sadlarna. Vet inte om man får länka till bilder från hemsidor? Annars kan jag göra det och så får ni gjärna tala om vad det är för skillnad på dem , förutom priset då :smirk:.

Men att olika försäljare har olika pris på likadana varor är väl inget nytt. kolla bara Hööks och Börjes tex. Sen att prisskillnaden är väldigt stor är ju inte så roligt för de kunder som blir "lurade". Men de finns väl ingen regel som säger att man inte får göra så eller?:confused:

Nej det kallas för fri konkurans. Det är snarare så att de varor som kostar exakt likadant i olika affärer är på gränsen till felaktigt. Leverantören brukar komma undan genom att kalla dessa priser för riktpriser.

Mvh

Tora

Eftersom jag har egen w-butik så kan jag kanske lägga ett litet svar/förklaring/svammel!

När vi får in varor så har vi oftast ett rekommenderat pris ifrån leverantören, men en del har "fri" pris sättning. Vilket kan resultera i att en del varor får ganska stora prisskillnader.
En del leverantörer har också en typ av "pyramid" vilket gör att ju mer du köper in desto billigare iköpspris får du och då kan man krypa på priset och faktiskt hamna väldigt lågt på en del varor, men oftast slutar sådant med att man biter sig själv i arslet..

Så att en vara kostar 1500:- i en butik och kanske 1100:- i en annan beror oftast på att man inte kan få samma inköpspris. Eller att butiken kanske helt enkelt väljer att ligga lågt, för att sälja en mängd av varan istället för att sälja få.
Det kan även vara ett sätt att locka kunder till sin butik. Det drar ju onekligen folk att lägga ut lockbete!
/Lazy Lady

Intressant, jag ställde frågan för ett tag sen om Deuber och Double C var samma, eftersom jag sett bilder på liknande sadlar av de två märkena, men fick inga svar. Men då är det alltså så! Heter den Deuber i Tyskland och Double C här i Sverige, eller varför olika namn på samma sak?

Nix där hade jag nog fel, jag antog det eftersom jag alltid fick upp Deuber och Double c då jag sökte och som du sa, sadlarna är väldigt lika. Det står ingenstans men jag kan inte hitta en koppling dem emellan, men det är svårt att hitta en koppling mellan Simco/Longhorn och WI också...

Ok, jag hittade exakt samma sadel (utifrån bilder i alla fall) med exakt samma namn Typ: Deuber & Partner Nevada Fancy och Double C Nevada Fancy, ser prexis likadana ut på bilderna, verkar ha samma system för att ange bomvidd också... Man undrar? Dessutom surfade jag in på en sida för Double C sadlar i USA och kunde inte finna någon av de sadlarna där??? Märkligt!

Liknande trådar

A
Utrustning Bryderi när det gäller sadlar igen. Har varit på lillhästen i stav och provat ett par olika sadlar till mitt arabsto. Sadelprovaren...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka