Irriterade, svullna och röda tassar!

Trippeltrubbel

Trådstartare
jag har en amstaff hane som är 18 månader gammal. För ett par veckor sedan märkte vi här hemma, att hans framtassar var väldigt röda, det såg nästan ut som om någon målat med en blodröd tuschpenna på pälsen mellan ''tårna''. Nu har dom blivit bättre efter att vi köpt tass-salva, men nu kommer det största problemet, För tre dagar sedan märkte jag att hans vänstra trampdyna är svullen, röd och kletig, det är ju märkbart något fel eftersom han gnagar och slickar på den. ( vi har köpt en tratt så nu gör han inte det. ) Han haltar dessutom på den baktassen till och från särskilt när vi är ute, då hoppar han nästan hela tiden på tre ben.

Vad kan det vara och hur ska man fixa det?

tack på förhand!:)

Sv: Irriterade, svullna och röda tassar!

Vad säger veterinären? Antar ni har varit där eftersom den är såpass halt och är svullen.

Det låter som våtexem/svamp det som var från början på framtassarna, men med tanke på att han haltar så väldigt med baktassen och att det har blivit värre tycker jag du ska söka veterinärhjälp så fort som möjligt.

Finns det något vi kan göra hemma? Som lindrar smärtan eller liknande tills våra pengar har kommit?

Ni verkar ju ha gjort "det mesta" hemma...o det har redan gått ett par veckor säger du.. Tycker ni ska försöka låna pengar av någon och ta hunden till en veterinär snarast. Varför ska hunden få lida pga att ni inte har pengar just nu..hur länge till menar du att han ska behöva halta/ha ont? :crazy: Ursäkta om det låter hårt, men då tycker iaf inte jag att man skaffar djur

För övrigt vill jag bara säga att alla här på buke tror att dom är störst bäst och vackrast, tror ni inte att jag vill ta honom till veterinären? :mad: Ni beter er som svin hela bunten.

Fuck off.

Atamon fungerar på svamp men inte på infektion/inflammation. Det att tassen är kletig och ömmar så mycket som den gör tyder på att det blivit inflammerat och det gör jätteont! Då krävs det antibiotika och förmodligen ett schampo som heter Maleseb. Ett vetrinärbesök där de kikar på tassen och skriver ut recept på schampo och antibiotika kostar inte merän ca 1500. Kan du inte låna av ngn? Hunden har ju jätteont!

Verkar som det började med en svampinfektion o det verkar ha utvecklats till en bakteriell infektion eftersom tassen är röd, svullen o kletig, kan även vara furunkulos.
Enligt djurskyddslagen är du/ni skyldiga att söka vård för en hund som är sjuk, har ont, lider. Har man djur så är man skyldig att se till att de får god omvårdnad, o då ser man till att det finns pengar för det.
:mad:

För övrigt vill jag bara säga att alla här på buke tror att dom är störst bäst och vackrast, tror ni inte att jag vill ta honom till veterinären? :mad: Ni beter er som svin hela bunten.

Fuck off.

Fruktansvärt onödig kommentar.
Du är ju inte bättre när du beter dig så.

Måste säga att om vi är svin hela bunten så verkar du passa in med den attityden.
Jag har en veterinärfond till min hund som inte tullas på, vilket är bra då vi inte heller har särskilt bra ekonomi med två studenter och en bebis. Det kan vara något du kan börja lägga undan till så fort lönen kommer, för den dagen men blir tvungen att åka in akut det är inte löningsdagen kan jag lova dig.
Dessutom kan det vara så att din hund behöver kollas upp mer än bara det med framtassen om det är så att problemet med bakbenet har varit längre än infektionen i framtassen. Kan t.ex. vara HD eller något annat större fel.

Men tills löning får du fortsätta ha tratt på honom, förhoppningsvis hjälper det kanske lite. Men försök låna pengar utav någon/några. Om du har vänner med hund så kanske de inte kan låna ut hela beloppet men du kanske kan låna lite av olika för att få ihop till veterinärräkningen.
Annars så kanske du kunde ringa lite olika kliniker och fråga om de skriver ut faktura? Berätta om ALLA problemen, de borde inte vilje se en hund lida och kan förhoppningsvis ordna något.

Nu känner jag inte direkt för att svara eftersom du blev så otrevlig mot de som redan svarat. Men tja..

När min hund haft svamp och fått sår av det, så har jag varit jättenoga med att skölja av tassarna efter varje promenad, även små korta rastningsrundor. Efter att jag sköljt av tassarna så har jag torkat dem torra. Först med ren handduk och därefter med hushållspapper för att få det riktigt, riktigt torrt och rent. Då har det blivit bättre.

Det kan vara foderallergi. Hos staffarna är det tyvärr inte helt ovanligt med allergier och det leder i många fall till röda tassar, furunklar och smärta hos hundarna.

Eller allergi över huvudtaget. Tyvärr jättevanligt på amstaff :( Men vi hoppas att det bara är en tillfällig infektion och inte allergi, för det blir dyrt och tidskrävande att behandla.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte att det kan finnas någon här som skulle kunna ge mig ett råd om vår Aussie, Santi som blev stelopererad i sin bakhas efter...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: CissiN
·
Hundhälsa I början av förra sommaren började min 1½ år gamla borzoi att slicka sig mycket om tassarna. I samband med att vi gjorde...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Is
·
B
Hundhälsa Min hund har fått röda tassar och trampdynorna är svullna men bara på frambenen, mest på höger sida där jag tror att det började. Han...
Svar
9
· Visningar
10 821
Senast: Huffsa
·
Övr. Hund *suck* Det började med att hon började slicka sig på ena framtassen så pälsen nästan försvann helt. Sen började hon klia sig i ena...
Svar
8
· Visningar
6 383
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka