Irriterad häst

A

Arya

På Island herjar det nu ett virus på hästarna och har flesta ridhästar vila, olika hur pass sjuka dom är. Mitt sto har liten hosta, är snorig och har tappat vikt. Hon får inte arbeta då får hon host attacker. Flesta hästar tar detta med ro men inte mitt sto hon klättrar på väggarna :o
Släpper jag henne ut i hagen hoppar hon upp i luften springer runt som en galing men lugnar ner sej sen, men förblir hela tiden irriterad. Försöker ag rykta henne står hon helst på två ben eller försöker slippa undan. Håller på att försöka att låta henne må bättre med att ta henne på lugna promenader där hon får beta, men hon är oftast ganska upptagen att dansa runt av energi (och nej hon får inget kraftfoder, bara hö).
Tänkte fråga buke om ni har några idéer av mera tanke träningar och leksaker som jag kan göra åt henne som kanske lindrar hennes frustration? Eller andra tips på vad jag kan göra medans hon piggnar till.

Sv: Irriterad häst

Lugnande örter kunde kanske vara en idé? Använde detta på min hispiga arabsto som hade lång boxvila när hon skadade sig. Och det fungerade faktiskt..

Har aldrig provat sånna, men vilka örter är det då som du skulle rekomendera?

• Djävulsklo är lugnande men är också smärtstillande och har karens, men är hästen sjuk så ska den ju inte tävla ändå, men värt att veta.
  • Echinacea är inte lugnande men stärker immunförsvaret, kanske kan vara bra på en sjuk häst. Men hör med din vet först, särskilt om du redan behandlar med andra mediciner.
  • Humle är lugnande och bra för matsmältningen.
  • Järnört är lugnande och motverkar nervositet.
  • Kamomill är lugnande och avslappnande.
  • Lakritsrot motverkar hosta och virus m.m.
  • Lindblom är lugnande och dämpar hosta.
  • Munkpeppar är hormonbalanserande. Verkar lugnande ifall stressen är hormon/brunstrelaterad. På din verkar det ju dock vara understimulans som spökar.
  • Rosenrot motverkar stress.
  • Valeriana är lugnande.

Om hästen tillåts röra på sig lite så kanske du kan markträna henne lite. Hitta övningar som låter henne jobba med hjärnan istället för kroppen. Om veterinär är inkopplad och hästen behandlas med andra mediciner skulle jag rådfråga denne först så att inte en eventuell örtkur stör den ordinarie behandlingen.

Mvh JV

Det här är några år sen men örtblandingen het STEADY UP, beställde från England. Googla på STEADY UP så hittar du.

Jag använde örtblandingen också mycket på vintern när det var besvärlig underlag (isigt) och jag skulle ut och skritta mycket. Fungerade kanon :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar