Sv: Irland

Wicklow har jag också funderat på :) men jag tyckte inte att det verkade som att man fick rida lika mkt där som på Flowerhill.
Men det skulle vara intressant att få ett omdöme på det stället också:bump:

Jag var där sommaren 2007. Jag har varit på andra ställen på både Irland och i England och själva hästhållningen är ungefär densamma. Hästarna får ju vara ute mycket och det "pjollras" inte så mycket med dem.

Och det kan säkert vara så att vi svenskar rider fram för mycket innan vi börjar hoppa, men här talar vi om INGEN uppvärming! Du sitter upp på hästen, skrittat i kanske 2-300 m sen galopp mot första hindret! Cool känsla är det (om man kan skita i hur hästen egentligen mår av den behandlingen....), det lovar jag. Men det kan inte vara bra att inte få värma upp muskler, senor, ligament etc ett dugg innan man drar igång på det sättet.

Det är ju inte heller tal om att man varvar ner speciellt mycket innan passet är slut, men då släpps de ofta ut i hagen så de tycker kanske att de skrittar av sig själva....

Jag tycket att merparten av de hästarna jag red var rätt stela och stabbiga faktiskt. Tro fan det...

Och som Nyrelski sa alla hästarna till salu, men det fanns liksom ett gäng hästar som bara användes till turisterna som kom dit och skulle hoppa massor av terräng och sen fanns det ett gäng som var mer regelrätta saluhästar som de var lite mer försiktiga med. Dessa hästarna plockades dock fram när vi skulle rida dressyr och de var mycket finare att rida.

Jag har tänkt efter lite nu och jag kan inte komma ihåg att vi började hoppa så fort...
Har för mig att vi skrittade och travade en bit, sen stannade man och spände sadelgjorden (de hade tydligen haft några som glömt det då och då :angel:) När man hade gjort det började man rida, sen oftast skritt en bra bit hem, inte alltid dock men de gick ju som sagt ut i hagen sen.

Vi red nästan alltid med han Oliver, gubben som hade stället. Det kanske är någon annan nu?

Dålig hästhållning tycker jag absolut inte det var, men de är inte så "pjåskiga" med hästarna.

Som sagt, jag tycker inte heller att själva hästhållningen är dålig. Den är mer typiskt irländsk...

Du vet ju hur det ser ut där så jag kan exakt berätta hur mycket vi värmde upp. Vi skrittade ut från stallplanen och ut på asfalten mellan huset och ridbanan. Så fort den stora gräsängen började drog vi iväg i galopp och började hoppa.....

Nån dag red vi med Oliver, annars var det lite olika killar och tjejer.

Ok, vi red nästan alltid lite olika vägar (= var tvungen att skritta längre) och skrittade en bit på den ängen med.
Men hade ni som lektion i terrängen när ni red med de andra?
Vi red ju som sagt alltid med Oliver och någon gång red vi bara runt och hoppade men oftast hade han mer som lektion. Förklade hur man skulle hoppa olika hinder, man fick hoppa någon liten bana och så red man vidare.
Var det så nu också?

Bara kul att veta, jag har fått känslan av att det har blivit lite mer "industri" nu än när jag var där. Lite tråkigt i så fall, jag trivdes som sagt hur bra som helst. Det ska man väl göra om man ska åka dit tre gånger :angel:

Jag var där sommaren 2007. Jag har varit på andra ställen på både Irland och i England och själva hästhållningen är ungefär densamma. Hästarna får ju vara ute mycket och det "pjollras" inte så mycket med dem.
Jag har bott 8 år i Loughrea och känner Oliver mycket bra, men man ska verkligen inte tro att alla hästar på Irland eller i England rids som de görs uppe på Flowerhill. Då är man naiv och ärligt talat lite trångsynt.

Jag har ridit på Flowerhill minst 100 gånger, på både Olivers hästar och mina egna och jag har aldrig varit med om att man gått direkt från gårdsplan och ut på banan. Det har alltid varit in på ridbanan först för att rida fram och sen värma upp med ett par språng över stockarna som ligger där. Har vi sedan ridit ett hårt pass har vi alltid stått i bäcken en stund efter att vi skrittat av hästarna för att kyla ner benen för att sedan skritta upp hästarna till gårdsplanen där vi spolat av hela hästen och stoppat på täcken ifall det inte var tillräckligt varmt ute.

Någonting man inte får glömma när man rider Olivers hästar är att de har gått runt samma bana 100 ggr innan du satte upp på hästen. Det innebär att glädjen kanske inte är sådär supersprudlande, men det är inte det som är poängen heller. Poängen är att ta turisterna runt banan på ett säkert sätt så att de lär sig någonting och har roligt. Dessutom så rider svenskarna inte lika "aggressivt" på hinder, vilket gör att hästen tror att man är osäker och därför stoppar in ett extra språng. Det extra språnget säger mer om ryttaren än om hästen tycker jag.

Olivers hästhållning funkar för det han håller på med. Han håller på med jakt och terräng. Det finns inget intresse och inget behov av dressyr, trots att han menlösa flickvän försöker.

Jag kan rekommendera Flowerhill!! Det är roligt, det är lärorikt och det är dessutom supernyttigt att se att hästarna klarar mååååång år hos Oliver utan att ha stallbandage på sig en enda gång, utan att ha en särskilt utprovad sadel eller märkesträns på sig. Hästar och ponnier som Leahy, Samson etc har funnits där större delen av sina liv och kommer finnas kvar där hela tiden.

Bara kul att veta, jag har fått känslan av att det har blivit lite mer "industri" nu än när jag var där.
Flowerhill som turistridning har sett likadant ut sedan Oliver slutade dricka för 30 år sedan och kommer se likadant ut tills han dör. Terrängbanan har förbättrats, stallen har förbättrats och hundarnas gård har förbättrats.....men konceptet är likadant och kommer nog alltid att vara likadant.

Jag har aldrig påstått att hästarna i England eller på Irland i övrigt rids som de gör på Flowerhill. Jag har jobbat med både hopp- och fälttävlanshästar och galoppörer i båda länderna så - tro mig - jag vet... Det jag menade var att hästhållningen (dvs uppstallning, hagvistelse etc) är lik den man har i England och på Irland.

Tror du att jag ljuger när jag säger att vi började hoppa direkt?? Bara för att det inte var så när du red där... Vi red inte särskilt mycket med Oliver själv och det är möjligt att han inte tycker att det är det bästa, men t ex hans (menlösa) flickvän gjorde så när hon ledde gruppen. Vi värmde ALDRIG upp på ridbanan innan vi red ut på terrängbanan!!

Vi red på ridbanan 2 pass, men då på andra hästar än de som gick i terrängen. De som jag upplevde var mer regelrätta saluhästar. Finare hästar...

Att hästarna hade hoppat de där hindrena 100 gånger, det märktes tydligt. Är man orutinerad så är det ju kanon, är man mer rutinerad är det tråktigt...

Som jag skrev innan. JAG är inte särskilt imponerad av Flowerhill, men vill man hoppa massor terräng på en fin bana i ett trevligt land så absolut!

*kl*
lite OT .. men ni som vart på irland... vet ni vad en ponny/häst som är Grade A/B/C osv. innebär?:confused:

Ok...graderna är ett poängsystem som man sätter på ponnyn för att visa utbildningsnivån. Klasserna ser ut som följande:
D = LD
CD = LC
BC = LB
ABC = LA
AB = MSVB
A = MSVA

Alla ponnier är graderade D från början. Det innebär att de har mindre än 70 poäng. I klasserna D och CD får man 3 poäng för en dubbelnolla, omhoppningen är inte på tid. En ponny får bara hoppa de klasserna vars bokstavsgradering den har.
Så är en ponny graderad A får den bara hoppa ABC till A-klasserna. Det spelar ingen roll vilken ryttare som sitter på ryggen, är en ponny grade A får den inte tävla mindre klasser än ABC.

Poängen för graderingarna ser ut som följande:
D 0-70 poäng
C 71-120
B 120-200
A 200+

Som sagt så får man 3 poäng i D och CD och sen får man poäng för placeringar när man kommer upp i klasserna. Första plats är 10 poäng, andra plats är 8 poäng, osv ner till 6:e placering. Efter det får man inga poäng alls.

Nu är det klart! Det blev Tullamore istället för Flowerhill 31/8-7/9. Var lite i valet och kvalet men nu lyckades jag komma med i en grupp som skulle dit och fick rabatt på priset t.om.

Är så pepp!! :bump:

Om det är någon annan som ska dit eller har varit där så skulle det vara jättekul om ni kunde skriva lite om hur det var :)

Har också funderat stort på Flowerhill (har för mig att det var så det hette..)
Men hur högt hoppar man?
Borde man ha erfarenhet av terräng hoppning innan man åker dit, eller räcker det me om man har erfarenhet av banhoppning?

Såg att det här var en gammal tråd men jag hoppas att någon kanske orkar svara ändå ;)
jag har tänkt att åka till Irland i slutet av augusti och är i valet och kvalet mellan Flowerhill och Ashford (åker med Häst & Sport resor). Alla tidigare inlägg pekar ju på att Flowerhill verkar vara det bästa alternativet och det känns bättre i "magen" på nåt sätt :p

men jag kan fortfarande inte bestämma mig!:confused: det kostar ju ändå ganska mkt, speciellt om man är en fattig student, och jag vill få ut det bästa möjliga av resan. Så ni som har varit på Flowerhill är ni helt nöjda med resan? vad var bra resp. dåligt, bodde ni på pensionatet lr på gården?

Jag har varit till Ashford!!! Skulle utan tvekan åka tillbaka, hade turen att få vara med på en hunting sista dagen! 4 h ridning och en MASSA hoppning!!! :bow:

I know this is a Swedish forum but... ;)

I used to work at flowerhill. My uncles owns it. I probably met alot of you guys. Anyway to the poster who talked about not warming up correctly... it is possible. But i have never taken people out and started to jump straight away! The irish horses are different to the warmbloods!!

I dont´t care if you think I´m lying. I know how we rode those horses during that week and I didn´t think it was fair to the horses. They are from a different breed than an ordinary swedish warmblood, but that doesn´t mean that they can start jumping without warmup. It´s not in the breed...

Wooooo

I didn't mean you were lying. It probably happened. I mean if you say so then it happened! Irish horses are tougher and stay sound longer, thats how they are different. I'm not trying to start an argument!! As for it not being fair, i have seen alot more cruelty in your country regarding horses than horses not being warmed up properly. Like those "stables" in some of your riding clubs etc!

I agree, the irish horses are often very sound and I like them very much BUT they also need proper warmup before starting to jump and that is what I did´t like about my visit at Flowerhill!!

I also agree that there probably is cruelty i many stables in Sweden (and everywhere around the worl for that matter!!), but this is not about that.

This is my opinion and I think that tourists from around the world want´s it that way, but I don´t. People pay a lot of money for a lot of cross country-jumping and in that way they certainly get´s value for money!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Irland tog hem segern i nederländska Boekelo, medan Sverige red in på en åttondeplats. Individuellt blev Amanda Staam bästa svensk.
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Irlands Conor Swail behövde sätta en felfri runda för att hålla Irland kvar i nationshoppningen i Falsterbo Horse Show. Men istället...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare släpptes en dokumentär som visade hemska scener på hästar som misshandlades innan de fördes till slakt på Irland. Nu har flera...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Irland och Storbritannien öppnar upp för mörka ridbyxor på nationella tävlingar i alla tre moment i fälttävlan.
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka