Irish Cob Cross

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare R_ebban_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 219
R

R_ebban_

Jag undrar vad det är för skillnad mellan en Irish Cob och en Irish Cob Cross!?

Ska ev köpa en Cross...

6367585531.jpg

Mvh//Rebecca

Sv: Irish Cob Cross

Precis som det egentligen låter..
Cross'en är en korsning.(Och om jag inte gissat helt fel på vilken häst det är så har denna häst en varmblodsmamma och IC-pappa )

Okej.. :) Då vet jag...
Men, Varför kallas det inte bara korsning som allt annat gör??

Har oxå fött upp en ICC.
Pappan IC, mamman arab.

Han är så fin! :love:

Här några timmar gammal
Bonneville1a.jpg

Fyra månader
Bonneville2s.jpg

Och här är han två år
ville070518-1.jpg

ville070518-3.jpg

Okej.. :) Då vet jag...
Men, Varför kallas det inte bara korsning som allt annat gör??

Därför att SIC får regga korsningar och de registreras under namnet Irish Cob Cross=ICC
Precis som welshkorsningar kallas för welsh partbreed osv så använder man rasnamnet och korsningsregistret "på engelska.

Irish Cob'en kallas inte för irländska cob'en ;)

Precis som det egentligen låter..
Cross'en är en korsning.(Och om jag inte gissat helt fel på vilken häst det är så har denna häst en varmblodsmamma och IC-pappa )

Hur vet du det??:confused:

Hur vet du det??:confused:

Vet vadå?
Att ICC är en korsning eller att hästen är ev. den som jag tror har en vbl's mamma och en IC-pappa är denna som du visade bild på? Ännu en vild gissning,pappan heter Monroe??

(Finns ännu en till gissning,å dt är att mamman är en kbl-travare istället för vbl-travare)

Senast ändrad:
Litet knapplån...

...är det egentligen någon skillnad på Irish Cob och Tinker, och isåfall vad är skillnaden?

Hade en så go tinkertjej som medryttarhäst förut. Hon gav mig självförtroendet i ridningen tillbaka!

:p

Tror du det? Vad är det för fel på dom då??
Skulle vilja säga att VBL som är dåliga/stötiga har haft dåliga ryttare!

Tror hon menar att det ser snyggare ut i annonsen. Folk köper helt enkelt hellre en häst med rasnamn, ICC. En annons där det står tinkerkorsning eller varmblodskorsning är inte lika tilltalande. Det har inget med hur bra hästen är att göra, det handlar om undermedvetna fördomar... ;)

Sv: Litet knapplån...

...är det egentligen någon skillnad på Irish Cob och Tinker, och isåfall vad är skillnaden?

Hade en så go tinkertjej som medryttarhäst förut. Hon gav mig självförtroendet i ridningen tillbaka!

:p

samma ras :idea:

Grattis till hästköpet förressten R_ebban_ !

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
317
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
836
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Freazer
·
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka