Irisdiagnostik - kan det vara något?

Inte_Ung

Trådstartare
Vad har man det till på häst?
Vad får man veta?
Och vad kan det hjälpa emot?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Sv: Irisdiagnostik - kan det vara något?

Om du nu kan frånse torrbollarnas inlägg,;) så vet jag faktiskt att det går att göra. Nu har jag iofs inte provat det själv, men känner till andra som gjort det. Bl a hittade man en böld i kroppen som annars var svår att lokalisera, och hästen fick hjälp med det.

Och du PL, bölden att inte i iris.;)

Boj skrev:
Om du nu kan frånse torrbollarnas inlägg,;) så vet jag faktiskt att det går att göra. Nu har jag iofs inte provat det själv, men känner till andra som gjort det. Bl a hittade man en böld i kroppen som annars var svår att lokalisera, och hästen fick hjälp med det.

Och du PL, bölden att inte i iris.;)
Jag har oxå hört att det funkar på häst ,fast vet ingen som gör det.
Finns säkert bättre och sämre yrkesmänniskor där oxå;)
På människa funkar irisdiagnostik utmärkt ,det går att se hur de olika inre organen mår,immunförsvar,förslitningskador osv.osv

Karlar är ofta livrädda för saker som tex irisdiagnostik;) ..undrar vad de är rädda för egentligen:angel: :devil: rädda att deras "hemligheter" skall avslöjas kanske.. :rofl::rofl:

Det finns inga som helst studier som stöder de av iridologerna påstådda sammanhangen däremot finns det flera studier där man visat att det inte fungerar.
Men visst om man inte tror på vilka grundlösa teorier som helst är man en torrboll.
Till saken hör att iris mönstring är ungefär lika konstant som fingeravtryck dock kommer den se lite olika ut beroende på pupillens storlek.
PL

Är det så illa att förmågan o viljan att kritiskt granska en metod är något typiskt manligt? Jag vill inte tro det!
PL

Håller med Peter L till fullo. Jag är alltså också en torrboll.....

Konstigt att vissa kan tänka sig betala för konstiga alternativmetoder. Samma människor tycker sedan det är oerhört dyrt med veterinärbesök. Jag tror att det beror på att det är lättare att TRO på alla alternativbehandlare som dyker upp, då de oftast är tvärsäkra i sin diagnostik till skillnad från veterinären som vet hur svårt och komplext ett problem kan vara och därför kanske får vara mer avvaktande i sina uttalanden. Dessutom kan veterinären bli anmäld vid feldiagnostik och behandling till skillnad från ovanstående grupper.
Varför vill man göra irisdiagnostik på en häst?

Det som är intresserad av hur konstant iris utseende är kan ju googla på: biometric identification iris
PL

En av de travtränare jag jobbade hos använde det regelbundet och det var jäkligt häftigt. Jag frågade alltid om jag fick vara med och lära mig något och han lärde mig gärna och visade och förklarade.

Mot invärtes problem och om man är inne på den kinesiska läran om alltings helhet och samband, tex att om en häst har ont i ett organ som i sin tur är kopplat till nån meridian i vänster fram så om man botar det inre organet så bör framhältan släppa.

Man ser på olika former på irisen (enligt ett särskilt shema) var det är fel. Syns läskigt tydligt om man vet vad man ska titta efter.

Irisgubben som vi använde gav hästen oxå akupunktur enligt det han kom fram till men oxå örter.

Vi hade en väldigt öppen och otroligt duktig veterinär(och numera väldigt välkänd i landslaget)som inet var så "oöppen" för nya saker som vissa här är. Han sammarbetade med irisgubben och vi nådde fantastiska framgångar.

Rekomenderas varmt.

Quinn skrev:
Håller med Peter L till fullo. Jag är alltså också en torrboll.....

Konstigt att vissa kan tänka sig betala för konstiga alternativmetoder. Samma människor tycker sedan det är oerhört dyrt med veterinärbesök. Jag tror att det beror på att det är lättare att TRO på alla alternativbehandlare som dyker upp, då de oftast är tvärsäkra i sin diagnostik till skillnad från veterinären som vet hur svårt och komplext ett problem kan vara och därför kanske får vara mer avvaktande i sina uttalanden. Dessutom kan veterinären bli anmäld vid feldiagnostik och behandling till skillnad från ovanstående grupper.
Varför vill man göra irisdiagnostik på en häst?

Ingen alternativmetod skall eller kan ersätta veterinärmedicinsk behandling, jag kan se den som ett komplement i samförstånd.

Konstigt att vissa kan tänka sig betala för konstiga alternativmetoder. Samma människor tycker sedan det är oerhört dyrt med veterinärbesök.

Det kan vara fullt möjligt att det finns de som resonerar i dessa banor, fast jag har inte träffat dem. De jag har pratat med har varit i kontakt med veterinär eller klinik, och i många fall inte fått hjälp hela vägen. Då har man sökt alternativ hjälp, den är ofta ej heller billig så jag vill påstå att ditt uttalande faller med det. Nu har man iofs en möjlighet att få ersättning via försäkringsbolaget på vissa behandlingar, men långt ifrån alla. Jag tycker också att det är ett tecken på att alternativa metoder accepteras mer och mer, mot tidigare. To m PL som var såååå emot kiropraktik har låtit en av sina hästar få behandling.:angel:

Jag kan inte uttala mig om just irisdiagnostik eftersom jag ej har provat detta på någon av mina hästar, de jag känner till i frågan skrev jag ovan vilket i detta fall blev mycket positivt.

Lilla Skutt skrev:
Jag har oxå hört att det funkar på häst ,fast vet ingen som gör det.
Jag vet någon som gör det, det är därför som jag frågar.
Mest så undrar jag nog om marknaden är god för sådant och om en verksamhet baserad på det kan vara lönsam.

Denne någon ger också akupunktur.
Får man ge akupunktur om man inte är veterinär?

Inte_Ung skrev:
Jag vet någon som gör det, det är därför som jag frågar.
Mest så undrar jag nog om marknaden är god för sådant och om en verksamhet baserad på det kan vara lönsam.

Denne någon ger också akupunktur.
Får man ge akupunktur om man inte är veterinär?

Ja, du får ge akupunktur om du inte är utbildad veterinär. Det är inte alls reglerat, så jag kan köpa mig lite nålar och sätta dem i närmsta häst om jag vill. Det är först när det går åt helvete det kan uppstå intressanta frågeställningar..

Ang irisdiagnostik så 'min' equiatriker gör det, jag personligen är dock högst skeptisk till det.

Sen, om det fungerar som så som personerna i en stor artikel jag läst påstår, då är det ju rena miraklet.. Där träffade personen helt rätt på alla sjukdomar/skador hästarna HAFT.. Däremot sas såvitt jag minns inget om sådant som var 'nu' och som ägarna inte kände till. Hmm, får nog leta upp artikeln igen..

Mina är 'kollade i ögonen', men 'bara' efter tecken på melanom. Och som sagt - JAG är HÖGST skeptisk till irisdiagnostik, men min equiatriker får hjärtans gärna kika i ögonen på mina små troll, hittar han inget är det bra, hittar han något får jag väl kolla upp det. Det kostar mig inte en enda riksdaler mer att han gör irisdiagnostik än om han låter bli.

Jag skulle nog vara hyfsat desperat om jag skulle betala för det..

Sen vet jag för lite för att ha annan än en åsikt grundad på personlig 'spontantro'.

Och som bekant är jag höggradigt allergisk mot 'flum', vilket ju också spelar in :devil:

Senast ändrad:

HeJ!

Jag är en kvinnlig torrboll ,för jag håller med dej!! Jag vägrar tro på saker bara flr att nån SÄJER att det funkar, jag vill se VETENSKAPLIGA studier på det, som går att upprepa och som är testat på massor av folk. 10 pers som tycker det funkade på mammas kompis är inte vad jag kallar trovärdigt!

/ lavinia

Nä det handlar om en metod som är långt mycket äldre i läkekonsten än vad vår moderna vård är idag. Används fö flitigt i asien, där statestiken fö visar att asiater är långt mycket friskare än oss nordbor. Så vi pratar inte om mammas kompis häst.

Medellivslängd???
Skulle gärna vilja se din "statestik".
Gammalt är inte alltid bäst.
Dessutom är irisdiagnostik i dess nuvarande form en europeisk "uppfinning".
Att titta på o i ögonen är en viktig del i varje allmänundersökning men irisdiagnostik är rent flum.
PL

Senast ändrad:

Vår equiatriker testade det på våra hästar(kostnadsfritt,av eget intresse med) och det stämde bra.
Sen hur bra det är vågar jag inte svara på!Men kul & testa.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Hästvård Någon på forumet som har erfarenhet av polyakrylamid hydrogel till häst? Håller just nu på och läser det jag kan om det på amerikanska...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 735
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar