ir och fångponny

bondmoran

Trådstartare
ska man ge en ponny betfor när den är insulin resistent och har haft fång?
kan någon hjälpa mig med den frågan.:)

Sv: ir och fångponny

Ja, OM du sköljer betforn. Blöt betforn i MYCKET vatten, så det är vatten över när den svällt färdigt. Häll sedan bort överskottsvattnet, och häll betforn i ett durkslag och spola med rent vatten tills sköljvattnet är klart.

Då har du fått bort melassen/sockret, men har fibrerna kvar. Och kan tryggt ge IR-häst.

Betfor som den är ska dock INTE ges, på tok för mkt socker. Om man har svårt eller tycker det är bökigt att skölja och så finns det melassfri betfor att få tag på. Men den är markant dyrare, och beroende på var man bor i landet kan det vara knepigt få tag på.

Jag sköljde när jag gav betfor förr, men har nu övergått till att använda melassfri lucern istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
713
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
972
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka