ir och fångponny

bondmoran

Trådstartare
ska man ge en ponny betfor när den är insulin resistent och har haft fång?
kan någon hjälpa mig med den frågan.:)

Sv: ir och fångponny

Ja, OM du sköljer betforn. Blöt betforn i MYCKET vatten, så det är vatten över när den svällt färdigt. Häll sedan bort överskottsvattnet, och häll betforn i ett durkslag och spola med rent vatten tills sköljvattnet är klart.

Då har du fått bort melassen/sockret, men har fibrerna kvar. Och kan tryggt ge IR-häst.

Betfor som den är ska dock INTE ges, på tok för mkt socker. Om man har svårt eller tycker det är bökigt att skölja och så finns det melassfri betfor att få tag på. Men den är markant dyrare, och beroende på var man bor i landet kan det vara knepigt få tag på.

Jag sköljde när jag gav betfor förr, men har nu övergått till att använda melassfri lucern istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar