IPO/Bruks-Rottweiler?

M

me-my-self n eye

Hallå där!

är en ny medlem här på Bukefalos..*Hej på er ,vinkar*

jo,inte nog med att jag är ny på bukefalos,så är jag ganska ny med det hära med Hundar å IPO...skulle vilja skaffa en Rottweiler å tävla I bruks/Ipo med den..skulle vilja veta lite vad Ipo går ut på och hur bra förutsättningar man har inom detta med sin första hund?

Är just intresserad av att skaffa en Rottweiler,huradnna är dom inom/kring det hära ämnet..har kikat lite i olika trådar men inte riktigt funnit svar på mina frågor..
är dom så svåra som dom sägs att vara eller rekomenderar ni ngn "lättare" ras?

har ju erfarenhet av hundar då jag jobbat mkt med dem,men aldirg haft möjlighet till att skaffa en egen..föräns NU.

skulle bli väldigt tacksam av er som är mer insatta i detta ämnet...:bow:

Sv: IPO/Bruks-Rottweiler?

Varför börja med skydd det första man gör när man är ny som hundägare.

Kan bara ta mig själv aldrig hållt på med hund men lägger ner fruktansvärt mycket tid från dag 1 med min hund. åker runt mycket o tittar o lär av andra. Sen har jag några av Sveriges bästa inlärnings figuranter, både från svenkskydds sidan men också IPO. Utan dom skulle jag aldrig sett en tävlingsbana. Så börja kolla på dom bitarna först.

1# Om tiden finns o bara åka runt o se o lära o ta in info på kurser seminaruim o.s.v.
2# Om du är villig o lägga ner nåt otroligt med tränings timmar på spår, lydnad, o sist men mest jobb skyddet
3# hur folk folk du har i kring dig som KAN o vill hjälpa dig
4#Om du har rätt hund för uppgiften få rottisar är nåt o ha

Så det kräver en bra hund o bra folk i kring en för o ens Det kräver ett bra ledarskap som är utöver det vanliga efter som man tar fram drifter i hunden som är så högt man kan få dom.

DSC01070.jpg

oh vad spännande! vart hålls den tävlingen?ja jag skulle vilja veta i stort sett allt om IPO ,då jag inte riktigt är helt 100 på exakt vad det går ut på?

om du vill kan du alltid PM:a mig om det så blir det kanske lättare så..?
eller så kan du skriva här i tråden..

hur gammal är din hund då?
har du tävlat mkt med den eller?

me-my-self n eye skrev:
oh vad spännande! vart hålls den tävlingen?ja jag skulle vilja veta i stort sett allt om IPO ,då jag inte riktigt är helt 100 på exakt vad det går ut på?

om du vill kan du alltid PM:a mig om det så blir det kanske lättare så..?
eller så kan du skriva här i tråden..

hur gammal är din hund då?
har du tävlat mkt med den eller?

jag ska då tävla i Örebro

ser du bor i kumla enklare o förklara om du kommer o tittar på en träning om du vill?

han är 4år o starta han på banan förra året så 4 starter bara.

efter som det är min första hund så är det ju så att det tar längre tid än om man är erfaren. O först hamna jag i ett skitgäng som inget kunde o gick framåt sakta o dåliga reultat.

varför jag vill börja köra det med min kommande hund är för att jag tycker att det verkar så kul å spännande samtidigt som man gör ngt tillsammans med hunden..skapar kontakt får ett bra ledarskap etc..

så då kan jag lika väl börja från dag 1 när jag ändå skaffar hund.

och ang dina "kriterier" du skrev upp så kan jag uppfylla de flesta utav de..
bortsett från att "mitt hundfolk" inte sysslar med just det jag vill köra...vet inte helelr så mkt om vart jag får just den hjälpen...?
är det då via en BSK eller?

Problemet i Närke det finns inga som kan förrutom de som jag kör med men dom kör svenskskydd i Kumla men jag kör IPO istället.

Det finns en Ortsgrupp men det var där jag starta o det gick inge vidare.
dåligt i denna del i Sverige med skydd.

Sen kanske det finns folk som kör privat som jag inte vet om men vet de flesta vilka dom är iaf.

PIRU skrev:
jag ska då tävla i Örebro

ser du bor i kumla enklare o förklara om du kommer o tittar på en träning om du vill?

han är 4år o starta han på banan förra året så 4 starter bara.

efter som det är min första hund så är det ju så att det tar längre tid än om man är erfaren. O först hamna jag i ett skitgäng som inget kunde o gick framåt sakta o dåliga reultat.
Ja men titta! du bor också i Örebro!
det skulle vara Jätte kul att komma å titta på din träning...när hålls dom å var?
har inte tillgång till bil just nu,så det måste vara lätt att komma dit...

PIRU skrev:
Problemet i Närke det finns inga som kan förrutom de som jag kör med men dom kör svenskskydd i Kumla men jag kör IPO istället.

Det finns en Ortsgrupp men det var där jag starta o det gick inge vidare.
dåligt i denna del i Sverige med skydd.

Sen kanske det finns folk som kör privat som jag inte vet om men vet de flesta vilka dom är iaf.
Jahapp..sån dålig hjälp vill inte jag ha .det ser då inte ljust ut för min del iaf...:cool:

me-my-self n eye skrev:
Jahapp..sån dålig hjälp vill inte jag ha .det ser då inte ljust ut för min del iaf...:cool:

Jag är överallt som jag sa har min riktiga träningsgrupp i Kristinehamn o Kil så jag har 15 respektive 30 mil ToR till träningar o kristinehamn är jag flera gånger i veckan när jag tränar som mest.

men Kumla BK, Örebro BK, hemma hos mig o sen några fotbolls planer vi har o kör på.

vi kör på så många olika platser som går för vi ska få variation i träningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om...
Svar
8
· Visningar
4 811
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 104
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar