Sv: Ipo/bhp

Tippan skrev:
Ja att man vråla under själva skyddsgrejen köper jag ju. Men den här killen vrålade ju allt. Fot, hit, ligg bla bla bla. Hade för mig att jag läste i reglerna att allt skulle ropas så högt att domaren hörde det. Det var det jag skrattade så gott åt. Men nu hittar jag i reglerna "normalt röstläge" *bah* Men då blir det faktiskt helt plötsligt supermärkligt att de tränade på det sättet *hmm*

Så fick jag också lära mig att man skulle vråla kommandona så jag vete fan vart dom fått det ifrån. Sen ska man väl säga också att det är min första hund så man tog efter dom andra, men sen när man sluta där o träffa riktiga bruksmänniksor så fick dom vända på mig o jag lära om allt. Men kan noga säga de som är duktiga håller inte på o vrålar som stollar åt sina hundar heller kanske i skyddet men där har jag fortfarande hårda kommandon o ganska högt, för där är hunden så i varv så det finns inget annat hahahahahaha

Men det kanske var så förr då? Jag han banne mig för mig att jag läst det... Eller vart fick jag annars det ifrån? *fattar ingenting*

Men att man låter högt under skyddet om det behövs känns ju rätt så normalt. Säg att du jobbar i en skarp situation och har en farlig buse framför dig. Nog f*n har man då så mycket adrenalin så att stå och bara prata och ha rösten under kontroll är nog omöjligt...

Tippan skrev:
Men det kanske var så förr då? Jag han banne mig för mig att jag läst det... Eller vart fick jag annars det ifrån? *fattar ingenting*

Men att man låter högt under skyddet om det behövs känns ju rätt så normalt. Säg att du jobbar i en skarp situation och har en farlig buse framför dig. Nog f*n har man då så mycket adrenalin så att stå och bara prata och ha rösten under kontroll är nog omöjligt...

Om man ser IPO förr mot nu så skiljer det sig enormt bara för några år sen vart en enorm skillnad.
på 80- så vart det helt annat bedömningsätt man belönade hundar me stor skärpa o försvar o sina angrepp det primerades högt. Och så idag primeras lydnad , angreppen och försvarslusten kommer i andrahand.
Vilket ja tycker är helt sjukt för det är skydd man håller på med o då ska de bitarna primeras högst, samma gäller ju svenskskyddet samma där många bra lydnadshundar kommer högt istället för försvarshundarna men så bedöms det o då är det ju bara o följa eller lägga ner.

Som jag sa på 80 o fråmåt 90 primerades försvarshundar o då med ett högre försvar blir det automatiskt sämre lydnad för hunden blir mer egensinning o man får svårare släppanden så kanskw därför man vråla mer då än nu också men många muppar suttit o kolla på gammla filmer me Troll von der bösen Nachbarschaft husse vrålar "loss" jag vet inte men tror det kan vara lite så iaf.

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama