lady_vip

Trådstartare
Vet att det är några stycken som sysslar med det här inne och jag behöver er hjälp. Ni ska nämligen få omvända mig:D

Pga att jag har träffat riktigt kusliga människor som just sysslar med IPO så har jag tagit kraftigt avstånd från det. Har faktiskt aldrig träffat någon som jag såg som en bra hundägare utan på nåt sätt genom IPO utövade maktmissbruk över hunden oavbrutet... Jag förstår ju att det är rötägg, så jag har försökt ta reda på mer om grenarna, men hittar ingen direkt bra info, så nu frågar jag er.

Berätta allt! Jag vet en hel del, men se mig som total nybörjare så att jag kan knyta ihop trådarna ordentligt.

Jag är inte själv intresserad av det, men som instruktör möter man ofta en del frågor och jag känner att mina svar inte ger något (fruktansvärt negativ *skäms*), därför behöver jag veta mer. Dessutom har jag nu inte mindre än 4 (!) rottisar i valpkurs och någon av dem uttryckte en nyfikenhet på det.

Så, hur är det uppdelat? (Typ som bruks; apell, lägre, högre elit?) Hur vanligt är det? Vad ingår in grenarna? Vad krävs av hunden? Endast vissa raser? Hur vanligt är det med korrigeringesmedel såsom elhalsband, kastkedjor??

Dessutom måste jag ju veta, hur många rötägg som leds in på detta :smirk: ??

Stora skillnaden på BHP och IPO?

//E

Sv: Ipo/bhp

ÄNTLIGEN!

Detta men IPO o BHP är exakt samma sak bara att BHP är för Schäfer enbart och IPO för alla andra bruksraser som är ämnade för skydd då.

IPO betyder ju Internationell prövnings Ordning
alltså själva grenen är igentligen ingen sport utan ett sätt o se avelsdugligheten i hundar , men som alla människor är så ska det tävlas i det.sen är klasserna I , II , III.
Totala max poängen är 300 men som bäst har varit 297 om jag inte minns fel men snacka om en perfekt dag det kan jag lova.

Spår: max 100p
första börjar det med ett spår som är väldigt annorlunda mot bruks spåret detta spår skall vara exakt mitt i spårkärnan även vid vind om hunden går hunden utan för eller med högnos då dras poäng. Sen vid appoterna kan man ha olika sätt o visa apporten ligg,sitt,stå eller appotera men då inga bitmärken o den ska sättas sig korrekt hos föraren. sen vinklarna skall tas som den går i en korridor.
Underlag är alltid på fält sen kan det ju vara sand, jord , gräs, åkermark ja allt igentligen.

Lydnaden: max 100p
Nästan enda som är skillnad är ju att man bedömer det lite olika samt att man går programet själv ingen som säger hur man skall göra. Men hunden bedöms ju utefter driften att vilja gå lydnad, snabbt o alert är med på föraren. Lydnaden är ju rätt så lätta moment men för o få högsta poängen så blir det svårt för man deömer ju som sagt va hunden efter farten men sen också exakthet o precison också så det svåra är ju o få allt o stämma i inkallningen sitter hunden framför föraren inte vid sidan, där som ett exempel o få en prefekt inkallning så ska hunden springa så fort den bara kan men lagomt hinna bromsa o inte stöta i föraren , men han får ju inte sakta in 5 m innan o gå in för o vara rädd för o få sig en smäll bara för han stötte i föraren sist utan hunden ska precision men full fart. så kan man nog framställa lydnaden fullfart glädje och precision.

Skyddet: max 100p
kräver en hund me 3 bitar o mycket av det, Byte , försvar och lydnad.
Utan nåt av dom har du ingen skyddshund.
skyddet ska ju hunden ha godförighet i men ändå i bevakningarna kunna tala om att rör dig fan inte för jag äter upp dig , men direkt vid angrepp gå övre i byte för o slippa tugg i ärm. Men o ha jävulskt mycket försvar i en hund så sänks automatiskt lydnaden för hunden blir egen sinning o.s.v. men det behöver vi inte ta nu.
Utan det man strävar efter är en harmoni i dom 3 bitarna som krävs. Många får ju kanon P med rena lydnadshundar också men är det inte skydd vi håller på med? Klart hunden ska ha en rejäl påse försvar annars kan man hitta på nåt annat kul me hunden för alla är långt ifrån ämnade för skydd så är det bara .

Om jag får säga det jag tror du menar med "rötägg" är att skydd i alla dess former har alltid dragit åt sig annorlunda folk, för det är så speciellt o hålla på med helt enkelt.Så jag tror iof att den största delen är seriösa men grenen är så ny att folk inte har fattat riktigt va det går ut på, de åker på SM så ser ah så ska hunden göra sen åker man hem o "testar" o man får inte fram det försvaret man vill nej då tar man till oschyssta metoder. För ska man vara ärlig så är det extemt många utställnings lik som tränas i IPO men aldrig kommer nånstans, kanske IPO I o sen får de ställa på SSM o är nöjda där.Men me en skaplig hund med en skaplig förare då når man IPO III utan problem igentligen, men det är då det svåra kommer o konkurera med de höga Poäng som krävs för o nå yttersta eliten inom IPO/BHP.

Du kommer ju aldrig me största sannolikhet vinna IPO WM så varför träna med en Rottis, jo för det finns ju IPO WM för Rottweiler så det är uppdelat även för raser WM , SM nu till och med i år vard det första gången IPO SM var för Rottweiler som exempel.
bästa rasen är väl Malinois , kvicka snabba o bytes tokiga hundar men kanske saknar lite försvarlust men de har så det räcker o därför lär väl anses som den bästa rasen o köra med.

Rottis ska man komma nånvart ja då lär man sätta på sig svettbandet o vara beredd på blod svett o tårar det kan jag garantera hel*ete va timmar jag har lagt ner på den jag har, ändå är det en bra rottis men skyddet o spåret är våran starkaste grenar också genom all tid jag har lagt ner där.men de är bängliga o ha med o göra inte samma sköna följsamhet som Schäfer o Mallen har, om Man inte får en ren "lydnadsRottis" men då kan det uppstå andra problem som betten är dåliga vilket prioriteras jätte högt skall vara fulla o fasta.

ja det var lite är det nåt mer kanske jag kan svara på det

detta med El o Kastdresssyr tänkre inte jag svara för.

Senast ändrad:

Kul svar, känner mig genast klokare. Säger som Tippan, lydnaden verkar roligt, men jag inser ju att skyddet är grejen.

Varför ska de gå så exakt i spårkärnan? Jag visste redan detta då rötägget jag träffade på tränade detta med sin 4 månaders schäfer... Den skulle gå EXAKT, fast den kunde inte göra annat för kopplet var stramt och han hängde över hunden.
Vad är poängen med det?

Hur många sysslar med IPO egentligen? Jag stöter sällan på folk här nere, och som sagt mest rötägg som har bevakningshundar men som vill ha en gren att tävla i...

//E

Sen underlättar det ju inte att de ska skrika fram alla komandon hela tiden :angel: Första gången jag hörde det höll jag på att garva ihjäl mig för det var nån liten fjärt till kille med rakat huvud och stor hund :rofl: Så sprang han omkring och gastade hela tiden. Ja ja vi HAR sett dig och din fräsiga hund tänkte jag. Läste sen nån vecka senare att man skulle gasta och ha sig. Ja ja, det blir nog social accepterat det också någon dag :rofl:

Måste bara tillägga att jag INTE INTE INTE hör till de männsikor som gastar *OIIOOO*-nånting när hunden ska komma på inkallningen på lydnadplanen *ha ha ha ha*

Hihi, jag fjollar bara så med terriern, där behövs alla knep ;)
Har supersvårt med folk som går upp i falsett vid alla inkallningar...

Så man måste alltså skrika kommandona? Varför?

//E

För att domaren ska höra!!! *ha ha*

Kan inte säga vilken gren det är, men det är iaf inte svenskskyddet, så mycket vet jag. Det är bara det jag har koll på!

lady_vip skrev:
Kul svar, känner mig genast klokare. Säger som Tippan, lydnaden verkar roligt, men jag inser ju att skyddet är grejen.

Varför ska de gå så exakt i spårkärnan? Jag visste redan detta då rötägget jag träffade på tränade detta med sin 4 månaders schäfer... Den skulle gå EXAKT, fast den kunde inte göra annat för kopplet var stramt och han hängde över hunden.
Vad är poängen med det?

Hur många sysslar med IPO egentligen? Jag stöter sällan på folk här nere, och som sagt mest rötägg som har bevakningshundar men som vill ha en gren att tävla i...

//E

Spåret är format för aveln det också från början för att se att hunden kan jobba under press från föraren för spåret är ju inget annat än "lydnadsspår" o då vill man se att hunden kan kärnspåra o inget annan är accepterbart o hunden ska ha ett långsamt tempo. Helst ska man se hunden att den sniffar i varje steg o kollar av.
Det är kontigt spår det håller jag med om men inget jag kan göra åt men bara o köra o se glad ut som tur har jag en duktig spår hund som alltid ligger på höga p annars hade det inte varit sokj för man får peta på larviga detaljer i det hela tiden.

Valpen
Jag tränar inga valpar i skydd eller kamplekar. En valp är att betrakta som en baby, den har fullt upp med att
undersöka världen etc. Dessutom varierar valpens sinnesstämningar mycket under uppväxten. Jag tycker däremot
att man bör vid 10 veckor samt vid 6 och 10 månaders ålder i valpens hemma miljö

Gripande
▪ Trygghet
▪ Naturligt tillkämpande
▪ Viljan att bära

Detta är grunder som en bra tävlings- och
tjänstehund behöver en stor mängd utav.

Viljan att aktivt engagera sig i lek och kamp
skall vara naturlig.

Är det inte lätt hänt (precis som i många andra grenar) att hunden slarvar med spåret? Dvs kan inte föraren lätt styra hunden där..?

Poängen är alltså att hunden SKA ha stor press från föraren under spåret..? Vad händer då om du kör ett vanligt bruksspår med en IPO-hund, med lång lina, en hund som kanske egentligen inte är spårnoga utan bara skärper sig när husse är ovanför ryggen..? Bli de inte slarviga då? Eller man väljer helt enkelt bort bruksspår när man kör IPOspår? Jag har ju valt bort bruksspår eftersom jag kör viltspår och inte vill att min hund ska spåra människor...

Funderade lite på lydnadsprogrammet?? Får man välja helt själv, bara man visar upp de egenskaperna du skrev? Ta, ex rottisar, de flesta är ju grymma på platsliggning, kan du då ha med ett sånt moment som egentligen enbart bygger på lydnaden. Inget i sig svårt moment, ligger hunden så ligger ju hunden... Eller förklara, tror inte jag fick grepp om det där...

//E

Kör man IPO-spår brukar man inte köra bruks-spår. Tror inte jag träffat någon som kört båda delarna.

När det gäller lydnaden är det ett fast program med vissa moment. Otroligt tråkigt för publiken att titta på eftersom man inte har någon som talar om vad som händer, men för den tävlande är det säkert bra. Det gäller bara att lära sig programmet utantill.

Platsliggningen skiljer sig också. En hund ligger plats då en annan går sin lydnad. Det innebär att det skjuts fler gånger. Som tävlande ekipage får du uppleva skott två gånger. Dels då din egen hund ligger plats och dels när du går lydnad och någon annan hund ligger.

Jag tycker det premierar lite tokiga saker i IPO-lydnaden, men det gör nog alla som är inkörda på SBK-lydnad. Till exempel får hundar som tränger höga poäng och de ska gärna gå som stålfjädrar och studsa.

Ronderingen i skyddet tycker jag också är lite lustig. Fig står alltid i sista skulet och hundne ska då på ren lydnad kunna rondera övriga skul. För egen del vore det mycket intressantare om man flyttade runt fig mellan de olika skulen. En tävling kanske han står i tredje skulet och en annan står han i första. Men då förlorar man ju lite av den här lydnadsbiten som det tydligen är meningen att det ska vara.

Det där med att man skiker skulle nog jag kunna förklara. Jämför med att din hnd är ute och skuttar och grejar och det drar en hare framför näsan och hunden vill hänga på. Troligen vrålar man då nej eller hit. Det är ungefär samma för en hund som går skyddsdelen. Det är så inne på att hugga ärm att den inte vill släppa, gå fot eller något annat. Då kan man behöva trycka i med grova vrål-rösten. Varför de vrålar i övrigt vet jag faktiskt inte, haha.

Misstänkte att de behövde förstärka rösten, sen har de väl vant sig vid det tonläget ;)

//E

lady_vip skrev:
Är det inte lätt hänt (precis som i många andra grenar) att hunden slarvar med spåret? Dvs kan inte föraren lätt styra hunden där..?

Poängen är alltså att hunden SKA ha stor press från föraren under spåret..? Vad händer då om du kör ett vanligt bruksspår med en IPO-hund, med lång lina, en hund som kanske egentligen inte är spårnoga utan bara skärper sig när husse är ovanför ryggen..? Bli de inte slarviga då? Eller man väljer helt enkelt bort bruksspår när man kör IPOspår? Jag har ju valt bort bruksspår eftersom jag kör viltspår och inte vill att min hund ska spåra människor...

Funderade lite på lydnadsprogrammet?? Får man välja helt själv, bara man visar upp de egenskaperna du skrev? Ta, ex rottisar, de flesta är ju grymma på platsliggning, kan du då ha med ett sånt moment som egentligen enbart bygger på lydnaden. Inget i sig svårt moment, ligger hunden så ligger ju hunden... Eller förklara, tror inte jag fick grepp om det där...

//E

Duhar ett visst program du ska göra i rätt följd men ingen domare som talar om för dig va du skall göra o lydnaden skall göras i rätt följd också. Platsliggningen görs när den andra hunden kör sin lydnad o sen byter man plats helt enkelt.

spåret är ju under krav att man ser att hunden kan spåra under press helt enkelt.Så när man lär in så kör man mycket me näring för huden alltid ska få vinst i o ha snoken i backen hela tiden, me tiden försvinner näringen mer o mer men ofast har man utlagda depår som hunden får belöning kan man klappa om den o sen gå vidare.
Jag har valt bort bruksspår helt för min hund är brutalt noga när han spårar han går o känner av varje steg o även när jag är 10m för jag har lärt han o gå sakta o noga.
Därför man går så i början är ju för o få in ett visst bettende bara sen ska han ju arbeta fritt o utsläppt lina i IPO som är 10m, så av den enkla anledning vill jag inte röra till det för han med bruks spår också.

Jadzia skrev:
.
Ronderingen i skyddet tycker jag också är lite lustig. Fig står alltid i sista skulet och hundne ska då på ren lydnad kunna rondera övriga skul. För egen del vore det mycket intressantare om man flyttade runt fig mellan de olika skulen. En tävling kanske han står i tredje skulet och en annan står han i första. Men då förlorar man ju lite av den här lydnadsbiten som det tydligen är meningen att det ska vara.
QUOTE]

Nu rör du ihop saker o ting när det gäller ronderingen.
Ronderingen är sann som du säger alltid i sista värnet i 6 skärm (skul) för att man under rondringen ska se lydnaden i hunden o fjärrdigeringen även vid stor dragning till sista värnet. Så hunden har en dragning men stryrs av föraren från figuranten till nästa värn o man ser hur förig hunden är även vid stor dragning alltså figurant.För det skulle bli mycket enklare om hunden INTE visste vart figuranten stod för då hade den ingen dragning, utan då ett måste o springa till alla värnen för o undersöka dom.

efter som det är en bedömnings sport me extremt små marginaler för o vinna till 10:e plats hur skulle det då ens vara genomförbart o flytta runt figgen vilket liv det skulle bli som WM 160 hundar o figgen ska kastas runt.

Senast ändrad:

Fast jag ser det inte som att det blir enklare för hunden, enklare för föraren kanske. Hunden måste däremot jobba hårdare på att hitta figuranten och vara beredd på att gå in i bevakning när som helst.

Som det är nu kan ju hunden rusa som en tok förbi de övriga skulen utan att ens kontrollera om det finns en buse däri.

Jadzia skrev:
Fast jag ser det inte som att det blir enklare för hunden, enklare för föraren kanske. Hunden måste däremot jobba hårdare på att hitta figuranten och vara beredd på att gå in i bevakning när som helst.

Som det är nu kan ju hunden rusa som en tok förbi de övriga skulen utan att ens kontrollera om det finns en buse däri.

nej lägg ner du har aldrig sett nån tävling på SM eller WM nivå du har sett den tävlingen jag gjorde. Alla hundar på högnivå¨söker i värnen alla tittar alltid in i dom annars dras det rejält på poängen det kan jag lova. men på lokal nivå så tar man lite lättare på det.
Hur enkelt som helst o lära in som moment o få¨hunden dessutom o söka i värnen man sätter en klädnypa i värnet så sänder man hunden o då i värnet har man hängt hunden favortit boll o hunden tar bollen nästa gång sitter bollen i värn 3 o får ta den så håller man på, till slut så vet ju hunden inte i vilket värn bollen hänger så då söker den metodiskt alla värn då som ren lydnads moment utan nån figurant.

Ja men det är ju det jag menar. De söker på ren lydnad. Jag skulle gärna se att de söker av annan anledning, nämligen att det kan stå en buse där.

Men visst, det blir nerdrag om hunden bara far förbi ett skul men hunden kan ju aldrig missa fig. Den står ju alltid på samma ställe. Det gör ju det hela lättare. Undrar hur det skulle se ut om man faktiskt helt plötsligt flyttade fig till ett annat skul. Skulle hundne då klarar av att göra det som den ska göra eller skulle dne bara bränna förbi mot det sista skulet

Jadzia skrev:
Ja men det är ju det jag menar. De söker på ren lydnad. Jag skulle gärna se att de söker av annan anledning, nämligen att det kan stå en buse där.

Men visst, det blir nerdrag om hunden bara far förbi ett skul men hunden kan ju aldrig missa fig. Den står ju alltid på samma ställe. Det gör ju det hela lättare. Undrar hur det skulle se ut om man faktiskt helt plötsligt flyttade fig till ett annat skul. Skulle hundne då klarar av att göra det som den ska göra eller skulle dne bara bränna förbi mot det sista skulet

Tror du bara för det är en IPO hund att den inte har en snok han vet direkt när han kliver in på planen vart figgen är.
Så de känner garanterat av vart han står så det är ett lydnads moment som vilket som helst precis alla andra moment är i skyddet , den ska bita släppa o bevaka så det har inget me nåt annat o göra.

Visst, vill man ha det som ett lydnadsmoment så.. jag ser gärna något annat, men jag skriver inte reglerna för IPO heller.

Ja att man vråla under själva skyddsgrejen köper jag ju. Men den här killen vrålade ju allt. Fot, hit, ligg bla bla bla. Hade för mig att jag läste i reglerna att allt skulle ropas så högt att domaren hörde det. Det var det jag skrattade så gott åt. Men nu hittar jag i reglerna "normalt röstläge" *bah* Men då blir det faktiskt helt plötsligt supermärkligt att de tränade på det sättet *hmm*

Jag har alltid tyckt att det verkar himla intressant och jag skulle väldigt gärna gå med och titta närmre under träningar och sådant.

Synd att man inte känner eller vet någon som tränar här nere. Hade varit kul att se.

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama