P

Panter

om jag har en IP adress hur tar jag redan på vem den tillhör? eller går det?

Sv: IP nummer

Om du vet vilken internetleverantör det är, så kan du skriva ett mail och fråga. Dom brukar däremot vanligtvis bara ge ut namn om IP-numret i fråga gjort något olagligt eller olägligt.
Länken som LadyCover visade hjälper dig inte att hitta något namn, utan bara vem som är leverantör.

Där ser man, jag använder inte den sidan själv. Jag har en annan sida hemma men minns inte adressen såhär rakt av.
Kan slänga in länk till den i em om jag kommer ihåg.

Om du vet vilken internetleverantör det är, så kan du skriva ett mail och fråga. Dom brukar däremot vanligtvis bara ge ut namn om IP-numret i fråga gjort något olagligt eller olägligt.
Länken som LadyCover visade hjälper dig inte att hitta något namn, utan bara vem som är leverantör.

Vi lämnar aldrig ut namn eller liknande när det gäller våra kunder, det tror jag de flesta ISP:er har som policy.

Om det har skett ett brott är det ett polisärende, om polisen kommer med krav så lämnas det isåfall ut till dom men ingen annan.

Hur gör man för att addressen inte ska synas när man länkar, som du gjorde där?

Jag har vetat det förut, men kan för mitt liv inte komma på det :o

Två möjligheter. Antingen skriver du först in den text du vill ha som länk, markerar den texten, trycker på "Infoga länk" och där kopierar du in adressen du vill länka till och trycker "Ok".
Eller så trycker du på "Infoga länk", kopierar in adressen där, trycker "Ok". Sen ser du i ditt meddelande att det finns en markerad text. Då bara skriver du in texten du vill ha som länk och skickar.

Usch, så opedagogisk jag är. Lättare med hands-on men jag orkar inte skärmdumpa massor på jobbet ;)

Vi lämnar aldrig ut namn eller liknande när det gäller våra kunder, det tror jag de flesta ISP:er har som policy.

Om det har skett ett brott är det ett polisärende, om polisen kommer med krav så lämnas det isåfall ut till dom men ingen annan.
Du har rätt!

Länk
Där får du land, stad, longitud och latitud samt leverantör. Det gör att du kan bli ganska exakt iaf ;)

Nej, det behöver inte bli särskilt exakt. Mina IP-adresser går till orter som är spridda över Sverige och där jag aldrig varit. Det där visar bara vilken väg din uppkoppling tagit just då.

Det du kan få reda på som privatperson är vilken internetleverantören är och vilken väg trafiken tagit. Bara polisen kan begära ut från internetleverantören vilken dator som haft en specifik IP-adress.

Som du skriver lämnar i alla fall min internetleverantör bara ut ip-numret om en polisanmälan är gjord.

De IP-adresser jag har provat har blivit precis rätt. Jag kanske bara har haft tur då.

Det innebär att trafiken gått över en nod/server i "rätt" stad. Gräver de av en kabel i din stad kan trafiken i stället ta vägen över tjottahejti. Det är det som gör förbindelsen driftsäker.

men hur kan det bli rätt för vissa då?
Beror på vilka IP-adresser sidan har mappat. Vissa nätverksadresser som täcker ett stort geografiskt område, till exempel ett ?dsl-nät, kan visa rätt område i stort men ändå många mil fel. Har man någon av de cirka 1.5 miljarder ip-adresser som inte finns med i databasen går det inte att få så mycket vettig info alls.

Det innebär att trafiken gått över en nod/server i "rätt" stad. Gräver de av en kabel i din stad kan trafiken i stället ta vägen över tjottahejti. Det är det som gör förbindelsen driftsäker.

Knappast troligt. För det första verkar sidan inte använda närmsta router från målet, utan målets egna ip-adress. Även om den använder första (sista) routern på vägen så är det ingen större sannolikhet för att första routern skulle sitta särskilt långt borta. Hur trafiken sen routas på vägen från den spelar sen ingen roll.

Har man en uppringd anslutning stämmer förstås ingenting...

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 411
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden