C

cissiny

Jag har med hjälp av "the Ripe Who is database" lyckats klura ut vilken operatör en person har, men finns det något sätt att kolla upp ytterligare vem som har ett ip-nummer?
Tänkte ringa upp operatören, men kan man göra något ytterligare på egen hand?

Personen i fråga har skrivit ett gästboksinlägg med uppgifter som definitivt verkar vara tagna ur luften och med det enda syftet att misskreditera oss. Naturligtvis vill jag gärna veta VEM som har skrivit detta.

Något tips?

Mvh Cissi
 
Jag tror att du i det fallet kan kontakta abuse-avdelningen på ISPn som personen ifråga använder, och de reder ut sådant åt sig. Adressen brukar vara abuse@operatör.se eller så, men kolla på deras hemsida :)
 
Det du kan och bör göra är att kontakta personens ISP, precis som Anna skriver. Vanligast är "abuse@whatever.com" ifall adressen ligger inom whatever.com. Ifall du vill dubbelkolla så kan du gå till Sam Spade där du kan få mängder av information om vem som äger en ipadress och hur du kan kontakta ansvarig abuseavdelning.

Det är väldigt osannolikt att personens internetleverantör skulle lämna ut några personuppgifter till dig. Det finns en mängd lagar som styr vilka uppgifter ett företag får lämna ut om sina kunder, och de gäller även ifall någon har skrivit otrevliga saker i en gästbok. Ifall det de har skrivit är något som bryter mot någon lag, t.ex. förtal eller hets mot folkgrupp, kan du polisanmäla och då har du vissa möjligheter att få fram informationen den vägen. Men du bör ändå kontakta personens internetleverantör.

Jag har själv jobbat med abuseärenden på en svensk internetleverantör, så jag har viss pejl på hur det fungerar både i Sverige och i andra länder. Jag känner inte till någon seriös ISP, varken i Sverige eller utomlands, som lämnar ut kunders namn och adress, oavsett hur illa de uppför sig.

En sak du kan göra är förstås att skriva in ipadressen i Google eller någon annan sökmotor och se om du hittar något som verkar hänga ihop med den person du misstänker. Men det är mycket vanligt att en och samma ipadress används av flera olika personer - normalt sett återanvänds en ipadress till en ny användare så fort den förra har kopplat ner sig. (Det går att få "egna" ipadresser från en del internetleverantörer, men det kostar extra...) Så dra inte alltför stora växlar på det du hittar i sökmotorn.
 
Tack Anna och jennyhd för hjälpen! :bow: :D :bow:

Jag undrade just för att med vissa andra internetleverantörer kan man se vilken stad vederbörande kommer från, och i vissa fall vem det är.

Har pratat med ISP:n, och de ville att jag skulle göra en anmälan. Så långt vill jag inte gå - ville mest bara ha ett hum om vem det är som skriver dessa inlägg. Blir det för mycket så kontaktar jag givetvis ISP:n.

PM:ar er.

Mvh Cissi
 
Det stämmer som ovanstående skriver, ska du anmälla så ha med exakt datum och tidpunkt, så kan dom kolla i sina loggar vem det är, du kommer dock troligtvis inte få reda på något (om ISP gör någon åtgärde etc.)

Är det en riktig smart filur du har at göra med kan ip-adressen vara fejkad!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp